Jump to content

Tresfjord 28 med lav marsjfart

skaar

Recommended Posts

Jeg har en Tresfjord 28 med Perkins 49 som jeg syns går litt sakte.

Den marsjer på oppunder 6 knop (2200 rpm) og går opp til 7 knop (3000 pm).

Propellen er 18" (13" vridning) og jeg mistenker at den er litt liten. Gearutvekslingen er 2,5;1.

Det er ikke noe problem å nå toppturtall (3600rpm) og motoren går veldig lett.

Noen som vet hva som er fornuftig propell på denne båten ?

Hei.

Tresfjord 28 er jo ikke en båt med stort fartspotensiale. Hadde selv samme båt og motor og jeg synes de tallene som du oppgir lyder ganske så kjent. Ca. 7 knop på 3000 omdr. høres helt normalt ut. Du sier at motor har maks. omdr. på 3600 og da vil jeg tro at du vil få en fart på rundt 8 knop. Det er nok noe i nærheten av det som er maks for dette skroget uten eksempelvis ekstra bæreplate.

Mvh. Far Amica

skipper på Amica

Blogg

Hei.

Fabrikken som lager dagens Tresfjord er vist ikke den samme som lagde de gamle. Har ringt kontoret i Norheimsund og de sa at de gamle arkivene var borte.

Lagde bæreplan på båten i fjor -da gravde den ikke så mye, men det hjalp ikke så mye på farten.

Syns jeg får veldig liten fartsøkning fra 2000 til 3000 rpm. Drøye 1,3 knop bare.

Ifølge beregningsprogram hadde bert større propell enn han skulle ha hatt. Tror kanskje jeg gjør det samme. Litt redd for å sette på en for stor propell..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...