Jolla Startet 1.Februar.2003 Del på Facebook Startet 1.Februar.2003 Har byttet båt og i forbindelse med teknisk gjennomgang ble det observert en "tank" med trykkmåler i forbindelse med den hydrauliske styringen. Tanken var plassser helt akterut sammen med motoren til autopilot og den hydrauliske sylinderen. På manometeret var det et grønt felt som sikkert er anbefalt verdi på trykket i systemet, manometeret viste noe under dette feltet. Hva er fordelen eller poenget med å trykksette systemet på denne måten?. Kan man bruke en "sykkelpumpe" for å få manometeret opp til grønt nivå eller skal det brukes en gasstype (som i dempere til motorsykler) som det riktige?. Erfaringer mottas med takk. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Februar.2003 Del på Facebook Svart 2.Februar.2003 Fordelen med trykksatt (lukket) system er renhet !! Nitrogen blir brukt til dette formål. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Februar.2003 Del på Facebook Svart 2.Februar.2003 Ved trykksatt system slipper man kondens i oljen ved at der suges inn fuktig uteluft gjennom tankluftingen.Trykksatt system har ingen lufting. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 2.Februar.2003 Del på Facebook Svart 2.Februar.2003 Jolla, om du bor i Stavanger området kan jeg være behjelpelig med påfylling av N2. Firmaer som kan ha slikt fylleutstyr er ofte hydraulikk relaterte ex: noen som driver med akkumulatorer. Tror ikke det er noen kjempe fare om du bruker vanlig luft heller, du vil jo ikke få mere fukt en det som er i den du pumper inn Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 2.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2003 Hvordan skjer etterfylling av olje, hvis det ikke finnes lufteskrue?. Har noen et teknisk koblingsskjema på et slikt system med 2 styreposiosjoner?. MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Februar.2003 Del på Facebook Svart 2.Februar.2003 Hei Enkelte trykksatte systemer har oljepåfylling via en oljepumpe og øker dermed trykket i systemet ved påfylling av olje. Akkumulatoren (trykktanken) vil holde trykket i systemet stabilt slik at det ikke "vibrerer" hvis du har en stempelpumpe som gir ujevnt trykk for hvert stempelslag. Den vil også jevne ut trykkfallet / stigningen som kommer hver gang en av styreventilene åpner eller lukker. Systemet behøver ikke nødvendigvis å være lukket og trykksatt. Hvis akkumulatoren sitter mellom pumpen og forbrukeren / trykkreguleringsventil vil den ta opp sjokkbelastninger under drift. Hvis det er slik vil normalt trykket øke litt når pumpen starter. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kire Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Noen tips til etterfylling med pumpe på denne typen anlegg ? Har samme selv Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Har selv trykksatt hydraulisk styring. Etterfylte hyd.olje etter montering av autopilot for en del år siden. Mener vi bare brukte sykkelpumpe for og trykksette det igjen... Har ikke båten i nærheten nå, men mener det heter Huyanatic.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.