Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Gjengetap er supert hvis opplegget skal demomteres etter kort tid. Flytende tetting kan også benyttes ved permanent opplegg. Hamping er best. Gjengetape kan være skummelt. Har selv sett en mengde hylser som er sprukket ved bruk av gjengetape. (Vanskelig å avgjøre når nok er nok) Flytende tetting er det jeg alltid bruker. På båt vil man jo normalt skifte både gjennomføring og kran samtidig, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Men hadde jeg kjøpt en ekte bronsjegjennomføring og ikke tatt meg råd til ditto kran ville jeg nok valgt hamp/locktite-tanntråd. Hamp er ikke lett for en urutinert. Hvor mye osv osv. Hamp som slurrer og dyttes foran kranen er falsk trygghet. Så jeg sverger til flytende tetting, Alltid tett, Har aldri hatt lekasje ved bruk av denne metoden. Locktite-Tanntråd) er også et godt alternativ. Min svigerfar har lært meg (for 20 år siden) å bruke vokset tanntråd lenge før Locktite lanserte sin løsning. Dette blir også tett og lar seg lett løsne om man må. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Gjengetape kan være skummelt. Har selv sett en mengde hylser som er sprukket ved bruk av gjengetape. (Vanskelig å avgjøre når nok er nok) Hamp er ikke lett for en urutinert. Hvor mye osv osv. Hamp som slurrer og dyttes foran kranen er falsk trygghet. Så jeg sverger til flytende tetting, Alltid tett, Har aldri hatt lekasje ved bruk av denne metoden. På 1/2" gjenger som er på sprinklerhoder bruker vi 18 omdreininger og skrur inn til det er "passe" hardt. (sunn fornuft) Største problemet med gjengetape synes jeg er at det tetter for dårligt ved bevegelse. Ang hamping er det bedre å ta forlite , er delen lett å skru inn er det gjerne tett da og men hvis så hamper jeg på nytt. skru inn til det begynner å bli litt motstand. Flytende tettinger er og ok men skulle den løsne som ikke er vanlig lekker det, viktig å ha helt rene deler. Har og brukt locktite tråden som funker bra men koster mer enn hamp som er "bulletproof". mener å huske at det står beskrevet bakpå hvordan den skal legges på og hvor mange omdreininger det skal brukes til de ulike dimensjonene som kanskje er det letteste for en urutinert person. Hva man bruker er ikke så vesentlig men hvordan det brukes er det vesentligste. feil bruk kan gi fatale følger uansett, Sitér dette innlegget Link to post
dorrymann Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Nå ble jeg nysgjerrig; er dette korrekt? Vel korrekt er det vel ikke, men for og få en tett skrogjennomføring så er dette fint.Hampen vil dras med gjengene og da vil den automatisk dras med og danne en pakning,men viktig ikke glem oljemaling,har reparet ett utall båter med fint resultat,ingen har sunket enda. hilsen Dorrymann. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hva man bruker er ikke så vesentlig men hvordan det brukes er det vesentligste. feil bruk kan gi fatale følger uansett, Men allikevel hevdes det av dorrymann at feil bruk er det riktige. Vel korrekt er det vel ikke, men for og få en tett skrogjennomføring så er dette fint.Hampen vil dras med gjengene og da vil den automatisk dras med og danne en pakning, Er det ikke bedre å bruke en pakning da? Jeg er like nysgjerrig og uvitende; er det feil bruk eller riktig bruk av hamp som er det riktige? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Tror vi må skille litt her. Selve skroggjennomføring bør jo uansett legges i sika/Tec-7 eller lignende. Dette for at ikke vann skal trenge unødvendig inn i glassfiber skroget. Så. I utgangspunktet er selve gjnnomføringen tett og sikres med skive og mutter på innsiden. Men så er det hva man skal skru fast i denne gjennomføringen som teller. Hvis man tar utgangspunkt i at gjennomføring og de delene som skal kobles til på innsiden av skroget er av samme materialet. Vil det ikke da være naturlig at man bytter alt sammen den dagen man ønsker å bytte til nytt. Altså vil det enkleste være å lime kraner eller nipler til den nye gjennomføringen. Å lære seg å bruke hamp, gjengetape eller lignende for en som gjør dette kanskje to ganger i livet er vel ikke et svennestykke. Noen klarer det på første forsøk mens andre feiler 10 ganger før de får dreisen på det. Skal alt byttes en dag bruker man vinkelsliper og da spiller det ingen rolle at alt sitter bom fast. Det er bare å kutte, slipe og dunke med hammeren så kommer hele arrangementet ut av seg selv. Når det gjelder styrken på div Locktite lim er denne usansynlig sterk. Selv en 1/8 ansats sitter så hardt i en magnetventil at vanlig verktøy må gi opp. Eneste som hjelper er varme og tolmodighet Selv jobber jeg både med trykkvann og trykkluft og bruker aldri annet en flytende lim, klemringskoblinger eller pakning Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Jeg er like nysgjerrig og uvitende; er det feil bruk eller riktig bruk av hamp som er det riktige? Kommer an på Farco. I Nederland finner man kafeer som spesialliserer seg på å servere derivater av Hamp. Eneste legale bruksområde vi har i Norge er å hindre båter i å synke. (+ noen til) Hvem som synker dypest gjennstår å se Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Snart forsvinner pengesedlene og hampen i dem med dem. Men jeg røyker bare tobakk. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
bukt Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Men allikevel hevdes det av dorrymann at feil bruk er det riktige. Det er Feil å legge hamp på mot gjengeretning, blir ofte tett men siden hampen da lett kan dyttes siden den ikke naturlig strammes når man skrur vil man få lekkasje. Det jeg mente med hva man brukte er ikke så vesentlie er at med riktig teknikk/bruk blir alt tett. Du trenger ikke annet på hampen enn spytt for å få den tett men står båten tørt kan det tørke ut og da vil det lekke litt en stund før det trutner. Å bruke malingen hans vil få det tett men måten hans er feil. Det riktigste er å gjøre det slik rørleggere gjør det daglig. Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hm - dette er interessant, men for å få det inn med teskje kunne kanskje noen lagt ut noen bilder av riktig hamping - sånn steg for steg - det hadde gjort seg! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
bukt Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Kan prøve å få laget en liten film hvis jeg har litt tid en kveld til uken :smiley:en Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Film av riktig hamping hadde vært helt glimrende! Jeg skal til å hampe til helgen og trenger da all kompetanse jeg kan skrape sammen Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Roger jo Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Kan prøve å få laget en liten film her er noen snutter Hvordan søke rørlegger's hamp og lim for tetting av rør. Loctite 55 Pipe Tetting Cord - Larryoct29 - 26 januar 2009 - Video forklarer hvordan du bruker PTFE tape eller Anaerob Pipe Thread Sealant til koniske rørgjenger. Videoen ble utviklet av Swagelok ® for å hjelpe instruere kunder i riktig bruk av tråden fugemasse. http://www.youtube.com/watch?v=gsZH6dygz_w&NR=1 Og riktig antrekk er viktig. Redigert 19.April.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tb55 Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hvis siste "rørleggeren" var tilgjengelig her, er jeg redd rørleggerregningen min hadde overgått huslånet........steike deg :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 apropos rør.. lodde kobberrør uten varme Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Pathfinder Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 ........steike deg :lol: :lol: Spørs om jeg ikke hadde brukt Hubba Bubba som tettemiddel og bare ringt og ringt. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Første video er 99% likt det jeg gjør bare at jeg risper røret på tvers av gjenger innenifra og ut med en tang for bedre grip av hampen og at jeg tvinner den lille hampebiten som stikker ut etter hamping ytterst på gjengene tilslutt for å dobbeltlåse(har litt lengere hamp stikkende ut.) ø.l Redigert 19.April.2010 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruys Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Glimrende! Takker for lenke til videosnutt og sakkyndige kommentarer! Nå får jeg håpe jeg får det tett - ellers er del vel bare jeg som er tett i pappen... Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Cruys Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Etter noen forsøk med hamp og unipak assistert med kyndige instruksjoner fra BP i bakhodet fikk jeg delene i hop, ja. Og i går kom båten på vannet. Resultat: Potte tett! Sitér dette innlegget Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet... Link to post
Suzuki Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Hamp: Locktite eller tilsvarende produkt: Begge er en maskin. Begge virker helt fint. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
fiskebat Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 hva med gjengetråd ? De fleste rørleggere bruker denne nå , en del gammelkalla bruker fremdeles hamp , dette er ikke gjengetape. Denne er enkel å bruke og passer og godt også til tetting av rørgj som fører bensin og olje , det gjør ikke hampen som og er vanskeligere å bruke for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 I følge rørleggeren som jeg hadde på besøk i leiligheten jeg drev og pussa opp. er det Loctite produktet noe møkk. Lekasjer kan komme etter flere år. For han var det kun en ting som gjalt til tetting. Hamp, billigere og bedre. Gutten var drøye 20 år gammel. Vet at hamp ikke kan brukes til ved kobling av hydraulikk rør. Var ikke klar over at det var begrensing når det gjalt diesel og Bensin rør. Men der er det vel for det meste i fritidsbåt sammenheng, slanger uansett. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
fiskebat Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hampen utvider seg når den blir våt slik at den har og en selvtettende egenskap noe mange ødelegger noe av ved å smøre på Linolje , Permatex osv. Dvs hampen trekker til seg vesker og dermed blir det litt svette , ikke lekasje i sjøtene når det går olje eller bensin i rørene som da lager dårlig lukt. Den vanligste feilen som gjøres er at gjengene er for glatte , spes forkrommede gjenger der sitter ikke hampen eller gjengesnora seg fast og blir med rundt når en skrur. Det beste ved slike gjenger er å ta skjærfila og dra, ikke skjære , på tvers av gjengene slik at det blir masse sår på dem slik at snora ell hampen ikke blir med rundt. De fleste vill nok oppnå det beste resultatet med den tidligere nemte gjengesnora. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.