Jump to content

Kan man bruke hamp og Tec7 som gjengetetning?

Cruys

Recommended Posts

Gjengetap er supert hvis opplegget skal demomteres etter kort tid.

Flytende tetting kan også benyttes ved permanent opplegg.

Hamping er best.

Gjengetape kan være skummelt. Har selv sett en mengde hylser som er sprukket ved bruk av gjengetape. (Vanskelig å avgjøre når nok er nok)

Flytende tetting er det jeg alltid bruker. På båt vil man jo normalt skifte både gjennomføring og kran samtidig, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn nødvendig. Men hadde jeg kjøpt en ekte bronsjegjennomføring og ikke tatt meg råd til ditto kran ville jeg nok valgt hamp/locktite-tanntråd.

Hamp er ikke lett for en urutinert. Hvor mye osv osv. Hamp som slurrer og dyttes foran kranen er falsk trygghet.

Så jeg sverger til flytende tetting, Alltid tett, Har aldri hatt lekasje ved bruk av denne metoden.

Locktite-Tanntråd) er også et godt alternativ. Min svigerfar har lært meg (for 20 år siden) å bruke vokset tanntråd lenge før Locktite lanserte sin løsning. Dette blir også tett og lar seg lett løsne om man må.

Gjengetape kan være skummelt. Har selv sett en mengde hylser som er sprukket ved bruk av gjengetape. (Vanskelig å avgjøre når nok er nok)

Hamp er ikke lett for en urutinert. Hvor mye osv osv. Hamp som slurrer og dyttes foran kranen er falsk trygghet.

Så jeg sverger til flytende tetting, Alltid tett, Har aldri hatt lekasje ved bruk av denne metoden.

På 1/2" gjenger som er på sprinklerhoder bruker vi 18 omdreininger og skrur inn til det er "passe" hardt. (sunn fornuft) Største problemet med gjengetape synes jeg er at det tetter for dårligt ved bevegelse.

Ang hamping er det bedre å ta forlite , er delen lett å skru inn er det gjerne tett da og men hvis så hamper jeg på nytt. skru inn til det begynner å bli litt motstand.

Flytende tettinger er og ok men skulle den løsne som ikke er vanlig lekker det, viktig å ha helt rene deler.

Har og brukt locktite tråden som funker bra men koster mer enn hamp som er "bulletproof".

mener å huske at det står beskrevet bakpå hvordan den skal legges på og hvor mange omdreininger det skal brukes til de ulike dimensjonene som kanskje er det letteste for en urutinert person.

Hva man bruker er ikke så vesentlig men hvordan det brukes er det vesentligste. :smiley: feil bruk kan gi fatale følger uansett,

Nå ble jeg nysgjerrig; er dette korrekt?

Vel korrekt er det vel ikke, men for og få en tett skrogjennomføring så er dette fint.Hampen vil dras med gjengene og da vil den automatisk dras med og danne en pakning,men viktig ikke glem oljemaling,har reparet ett utall båter med fint resultat,ingen har sunket enda. hilsen Dorrymann.

Hva man bruker er ikke så vesentlig men hvordan det brukes er det vesentligste. :smiley: feil bruk kan gi fatale følger uansett,

Men allikevel hevdes det av dorrymann at feil bruk er det riktige.

Vel korrekt er det vel ikke, men for og få en tett skrogjennomføring så er dette fint.Hampen vil dras med gjengene og da vil den automatisk dras med og danne en pakning,

Er det ikke bedre å bruke en pakning da?

Jeg er like nysgjerrig og uvitende; er det feil bruk eller riktig bruk av hamp som er det riktige? :giggle:

Tror vi må skille litt her.

Selve skroggjennomføring bør jo uansett legges i sika/Tec-7 eller lignende. Dette for at ikke vann skal trenge unødvendig inn i glassfiber skroget. Så. I utgangspunktet er selve gjnnomføringen tett og sikres med skive og mutter på innsiden.

Men så er det hva man skal skru fast i denne gjennomføringen som teller. Hvis man tar utgangspunkt i at gjennomføring og de delene som skal kobles til på innsiden av skroget er av samme materialet. Vil det ikke da være naturlig at man bytter alt sammen den dagen man ønsker å bytte til nytt. Altså vil det enkleste være å lime kraner eller nipler til den nye gjennomføringen. Å lære seg å bruke hamp, gjengetape eller lignende for en som gjør dette kanskje to ganger i livet er vel ikke et svennestykke. Noen klarer det på første forsøk mens andre feiler 10 ganger før de får dreisen på det. Skal alt byttes en dag bruker man vinkelsliper og da spiller det ingen rolle at alt sitter bom fast. Det er bare å kutte, slipe og dunke med hammeren så kommer hele arrangementet ut av seg selv.

Når det gjelder styrken på div Locktite lim er denne usansynlig sterk. Selv en 1/8 ansats sitter så hardt i en magnetventil at vanlig verktøy må gi opp. Eneste som hjelper er varme og tolmodighet

Selv jobber jeg både med trykkvann og trykkluft og bruker aldri annet en flytende lim, klemringskoblinger eller pakning

Jeg er like nysgjerrig og uvitende; er det feil bruk eller riktig bruk av hamp som er det riktige? :giggle:

Kommer an på Farco.

I Nederland finner man kafeer som spesialliserer seg på å servere derivater av Hamp.

Eneste legale bruksområde vi har i Norge er å hindre båter i å synke. (+ noen til)

Hvem som synker dypest gjennstår å se

Men allikevel hevdes det av dorrymann at feil bruk er det riktige.

Det er Feil å legge hamp på mot gjengeretning, blir ofte tett men siden hampen da lett kan dyttes siden den ikke naturlig strammes når man skrur vil man få lekkasje.

Det jeg mente med hva man brukte er ikke så vesentlie er at med riktig teknikk/bruk blir alt tett. Du trenger ikke annet på hampen enn spytt for å få den tett men står båten tørt kan det tørke ut og da vil det lekke litt en stund før det trutner.

Å bruke malingen hans vil få det tett men måten hans er feil.

Det riktigste er å gjøre det slik rørleggere gjør det daglig.

Kan prøve å få laget en liten film

her er noen snutter

Hvordan søke rørlegger's hamp og lim for tetting av rør.

Loctite 55 Pipe Tetting Cord -

Larryoct29 - 26 januar 2009 - Video forklarer hvordan du bruker PTFE tape eller Anaerob Pipe Thread Sealant til koniske rørgjenger. Videoen ble utviklet av Swagelok ® for å hjelpe instruere kunder i riktig bruk av tråden fugemasse.

http://www.youtube.com/watch?v=gsZH6dygz_w&NR=1

Og riktig antrekk er viktig.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 uker senere...

I følge rørleggeren som jeg hadde på besøk i leiligheten jeg drev og pussa opp. er det Loctite produktet noe møkk.

Lekasjer kan komme etter flere år.

For han var det kun en ting som gjalt til tetting. Hamp, billigere og bedre.

Gutten var drøye 20 år gammel.

Vet at hamp ikke kan brukes til ved kobling av hydraulikk rør. Var ikke klar over at det var begrensing når det gjalt diesel og Bensin rør. Men der er det vel for det meste i fritidsbåt sammenheng, slanger uansett.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hampen utvider seg når den blir våt slik at den har og en selvtettende egenskap noe mange ødelegger noe av ved å smøre på Linolje , Permatex osv.

Dvs hampen trekker til seg vesker og dermed blir det litt svette , ikke lekasje i sjøtene når det går olje eller bensin i rørene som da lager dårlig lukt.

Den vanligste feilen som gjøres er at gjengene er for glatte , spes forkrommede gjenger der sitter ikke hampen eller gjengesnora seg fast og blir med rundt når en skrur.

Det beste ved slike gjenger er å ta skjærfila og dra, ikke skjære , på tvers av gjengene slik at det blir masse sår på dem slik at snora ell hampen ikke blir med rundt.

De fleste vill nok oppnå det beste resultatet med den tidligere nemte gjengesnora.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...