Jump to content

Brannslukker ombord?

Lykken VI

Recommended Posts

Lurer litt på hvor mange er det som har brannslukker ombord, enkelte mener det ikke trengs da det er nok vann i umiddelbar nærhet.... :diving:

Selv monterte jeg fast feste for brannslukkeren i kveld. Jeg fant en grei plass i rommet under passasjersete, beskyttet men samtidig lett tilgjengelig

brannslukker.jpg

Jeg hadde brannslukkeren liggende i pappesken, bak sete i fjor.

Selvsagt sjekket jeg trykket og ristet brannslukkeren.

Brannslukker kan være like viktig som annet sikkerhetsutstyr. :seeya:

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Automatisk Brannslukker i maskinrom, med "føleslanger" (som vil utløses ved brann og uavhengig alarm vil utløses) rundt batterier, langs kabelganger over turboer, dieselsystem, generator og opp i hele bryterpanelet.

3x Pulver Håndslukkere i salongen/bysse

1x brannteppe i bysse

1x Pulver håndslukkere i hver kabin (3x)

1x 5Kg CO2 uavhengig

Røykvarslere plassert utenforbi kabinene og oppe rundt byssa.

Pulver og CO2 sjekket hvert annet år av inspektør, og maskinrom under sjekk hvert 4 år.

Vann hjelper ikke hvis du ikke kan nå det... og har noe du kan hente vannet med....

Tar jeg dette alvorlig ... Ja !!

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Lurer litt på hvor mange er det som har brannslukker ombord, enkelte mener det ikke trengs da det er nok vann i umiddelbar nærhet....

Brannslukkerutstyr er påbudt i de fleste båter. En stund siden jeg hadde dette som pensum på båtførerprøven, men jeg mener kravet er at alle båter med innenbordsmotor samt båter med utebordsmotor over et bestemt antall hestekrefter skal ha slikt utstyr.

Vi har to stk to-kilos pulverapparater (kontrollert av forhandler i vinter) og brannteppe ombord. I tillegg har vi selvfølgelig røykvarsler.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Var på Borre havari vern skole i vinter. Der anbefalte de lett skum.

Men kravet er vel pulver, så jeg skal handle inn ett par skum apparater, som jeg skal ha i tillegg til de 2 pulver apparatene jeg har.

Er også ett Halon anlegg med smelte pærle, i motorrommet.

Problemet med skum apparat er at vesken IKKE tåler frost.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

[...]Pulver legger seg overalt, umulig å bli kvitt :confused:

Kommer an på båten din, hvor mye elektronikk du har, hvordan innredning du har, etc. I veldig mange båter er det bare å ta putene, GPS'en og VHF'en opp på brygga og så spyle og skrubbe det hele rent, og øse ut pulver og vann på den måten. Er derimot båten din innredet og utstyrt slik at pulveret må/bør fjernes tørt og det er mye elektronikk blir det en dyyr affære og få det ut (noen 1000-lapper per kilo pulver, om du bruker fagfolk).

Er litt usikker på om loven når det gjelder firtidsbåt sier brannslukkingsaparat eller pulverapparat.

Ble poengtert på Borre at loven for hus sier, "Pulver apparat eller vannslange".Da blir det lett bråk om man erstatter pulver med skum, selv om det er ett mye bedre produkt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

(noen 1000-lapper per kilo pulver, om du bruker fagfolk).

Oppdaget at det koster ca 15 tusen pr kilo pulver å rydde opp etter at en elev hadde tømt et apparat inne på et kjøkken. Med et sekskilos apparat nærmer det seg at det er billigere å la båten brenne opp enn å bruke pulveret.

- Jeg har et seks kilos skumapparat i båten.

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

[...]Med et sekskilos apparat nærmer det seg at det er billigere å la båten brenne opp enn å bruke pulveret.[...]

Sett at du kan svømme til land ja.... Om det blir dyrt å rydde opp driter jeg egentlig i når det er 4-5 grader i vannet og 20-30 nm til nærmeste tørt land. Skal uansett ikke store brannen til før røykskader, ødeleggelser og sjit koster mer enn båten er værdt å rette opp (med mindre du gjør arbeidet selv).

Sett at du kan svømme til land ja.... Om det blir dyrt å rydde opp driter jeg egentlig i når det er 4-5 grader i vannet og 20-30 nm til nærmeste tørt land.

<blush>Jeg kan svømme i sommervarmt vann...</blush> Får legge til at jeg tøffer rundt i Sørlandsskjærgården med en Hanto fra 1978 så verken verdiene på skuta eller avstanden til land er så stor.

Men jeg har ofte lurt på hvordan Direktoratet aksepterte at pulver skulle være standard slukkemiddel i hus og heim. En vannslange har samme slukkeeffekt (og kan også brukes rett i sikringsboksen) og rekker ikke gjøre stor skade før brannvesenet kommer med sine slanger. Da pleier det å bli nok vann til å koste noen kroner etterpå.

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Litt av tanken med spørsmålet var å minne på om at brannslukkerutstyr bør sjekkes minst en gang i året. Og vite at det er på plass..... Tror mange glemmer dette, mens bunnsmøring, blank båt etc som vises ikke glemmes.

Lykken V kjøpte jeg i fjor sommer og den hadde ikke brannslukkeutstyr ombord, men mye annet "snaks".

Snekka jeg kjøpte for to år siden hadde ett apparat som var nesten uten trykk og minst 10 år gammelt. Før jeg kjøpte nytt.

:sailing:

Så selv om det er ett apparat i båten vil det være lurt å sjekke alder, trykk samt å riste"løst" pulveret. Å Håpe man aldri får bruk for det :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Som jeg har nevnt i andre tråder, er det ofte slik at forsikringsvilkårene er noe smalere enn lovens bokstav.

Har derfor sakset litt fra vilkårene i min forsikring (Norske sjø).

4.8 Brannsikring

 Båter med utenbordsmotor med elektrisk starter eller med motor over 25 kW (35 HK), eller innenbordsmotor, skal ha minst ett håndslukningsapparat når båtens lengde er 10 m (33 fot) eller mindre.

 Større båter skal ha minst to håndslukningsapparater. Dersom det ombord i båten anvendes kokeapparat, varmeapparat, kjøleskap eller lignende utstyr drevet med brannfarlig væske eller gass, gjelder kravet selv om man ikke har motor.

 Håndslukningsapparatene skal være plassert på lett tilgjengelig sted og være klare til øyeblikkelig bruk. Apparatene skal være godkjent type. Apparatene skal kontrolleres etter fabrikantens anvisning, og minst en gang hvert år.

 Båter med innenbords bensinmotor skal i tillegg ha fastmontert apparat med slukkemiddel. Mengden av slukkemiddel og apparatets effektivitet må tilpasses de rom som skal beskyttes. Apparatet skal være dimensjonert slik at det er minst en kilo slukkemiddel pr. 2,2 m3 bruttovolum. Volumet skal beregnes av selve motorrommet, og tilstøtende rom som ikke er adskilt fra motorrommet. Apparatet skal være typegodkjent av Det Norske Veritas.

Sjekk alltid vilkårene, det kan fort bli dyrt om disse ikke er fulgt. Ja, dette sier jeg ut fra erfaring...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...