Jump to content

Hvordan teste kondensator til strømaggregat?


Biscaya

Recommended Posts

Jeg har hatt problemer med at aggregatet ikke vil begynne å levere strøm. (Ikke original marineaggregat, det ser litt hjemmelaget ut. Det er bl.a. en "ikke-original" vannkjølt eksosmanifold). Motoren starter og går uten problem, men generatordelen vil ikke "tenne".

Det begynte med at det tok lengre og lengre tid hver gang fra aggregatmotoren startet til generatoren begynte å levere spenning. Når generatoren først har kommet i gang, leverer den strøm som den skal. Fikk først tips om at det skyldtes at generatoren hadde mistet magnetismen og at det bare var å magnetisere den opp ved å sende 12V inn på generatoren et øyeblikk. Prøvde det flere ganger uten at det hjalp noe som helst. Til slutt ville den ikke "tenne" i det hele tatt. Ved testing har jeg funnet ut at hvis jeg kortslutter polene på generatoren et øyeblikk, så "tenner" den.

Har søkt på nettet og funnet at det også kan være at kondensatoren som kan ha gått. Har nå plukket den ut. Det er ca. 5 cm i diameter og ca 15 cm lang. Festebolt i bunnen og to flatstiftkoblinger i toppen.

Noe som vet om det er enkel måte å teste den på? Noen som vet om andre kilder til å kjøpe en slik enn Elfa? (Jeg ser de skal ha 1205,- + mva for en slik!)

Link to post
Share on other sites

Kondensator er som et lite batteri. Hvis den svikter, så funker ikke enkelte ting. Kan måle den med multimeter får å se om verdien er innenfor toleransen til denne kondensatoren. Kan sette en egnet lyspære på den, og se den lade seg ut. Pæren skal ikke svartne med en gang.

Redigert av Bartesam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan man bruke et universalinstrument (med 9 VDC batteri) for å teste en slik 230V vekselstrømkondensator?

 

Er på litt faglig sidespor her, men det mener jeg at du skal kunne gjøre. Sett instrumentet på ohm-skalaen (motstand) og mål. I starten skal ohm-verdien være null/liten, men etter hver som kondensatoren blir laddet opp av instrumentet så stiger ohm-verdien opp mot max/uenderlig. Du ser da at den er blitt laddet.

Nå kobler du fra instrumentet og setter det på DC volt-skalaen (likespenning) og måler hvor stor spenning du har på kondensatoren. Husk resultatet og mål spenningen på nytt etter at par minutter...den skal da være tilnærmet like stor som ved første måling.

 

Jeg tror at du ved dette får en indikasjon på om kondensatoren er brukbar eller ikke...

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet for et par år siden. Det er ikke noe å tulle med, skift den. Regner med at verdiene står trykt på. Husk at den må være bipolar.

 

Teksten på den er nesten slitt bort, heldigvis klarer jeg å lese at den er 47uF/330V.

Hvor fikk du tak i din?

 

Noen andre med tips hvor jeg finner en som ikke koster 1 - 2 laken?

Link to post
Share on other sites

Husker ikke navnet på firmaet, men det var et firma som drev/driver med ageregater. Jeg husker det lå i området til Gamle Standard Telefon og kabel. I Kabelgaten eller en av de andre veiene inne på området. Det er rett ved Økern i Oslo. Tror jeg har papirene i båten. Om du ønsker mer info, så send en Im, så skal jeg se i båten. Skal dit i morgen.

 

Når jeg tenker meg om er det mer en to år siden, men det spiller ingen rolle. Jeg husker jeg lette en del andre steder først. Blant annet på Elfa. Problemet er at Kondensatoren må være bipolar, og da detter de fleste ekspidiørene av. De vet ikke hva det er.

 

Jeg skal se i båten om jeg husker det, uansett IM eller ikke. Det er ikke sikkert firmaet ligger der nå. Det er heller ikke sikkert de eksisterer. Så på Gule sider at det ligger et firma med navn Farco AS. Det ringer ingen bjeller, men det kan være det.

 

Mener å huske at firmaet var av den gamle typen med mye deler liggende, og en som fandt frem i hylla uten å lese en haug med kataloger først og visste hva han pratet om.

Link to post
Share on other sites

Så på Elfa de har fått bipolare i mellomtiden:

 

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.d...;item=65-108-46;

 

Varenummer: 65-108-46

 

Pris 141,-

 

Alternativt:

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.d...;item=65-108-64;

 

Varenr: 65-108-64

 

Her er det mange alternativer.

 

Om det er 47 eller 50 µF spiller ingen rolle. Det er viktig at du har samme eller høyere spenningsverdi.

Link to post
Share on other sites

..... Problemet er at Kondensatoren må være bipolar, og da detter de fleste ekspidiørene av. De vet ikke hva det er.....

 

Selv om jeg en gang i tiden gikk første året på Svakstrøm, må jeg innrømme at jeg ikke kunne velge ut riktig kondensatortype.

Takk for hjelpen!

 

Ringer Steinar på Farco eller evt bestiller på Elfa.

Link to post
Share on other sites

Slike kondensatorer kalles også "startkondensator" etter som de ofte brukes i forbindelse med start av enfasemotorer i forskjellige husholdningsapparater. De brukes også i forbindelse med Steinmetz-kobling, dvs for å skape en kunstig 3-fase slik at en enkel og rimelig 3-fasemotor kan drives med et enfaseanlegg.

 

Ofte brukes kondensatorene på vaskemaskiner, så kanskje en av reparasjonssjappene er en god kilde . . . .

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte IM til Biscaya. Ref. innlegg 11.

 

Firmaet jeg kjøpte kondenator av for flere år siden har flyttet. Biscaya har fått navn, tlf, og org nr. osv. via IM. Firmaet eksisterer enda , men har flyttet. Jeg kontrolerte tlf nr. på Gule-sider.

 

Newage Norge AS

Tlf. 22 97 44 44

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...