Jump to content

Utslitt KAD43 Kompressor clutch


Båtaniker

Recommended Posts

Heisann, er ny på forumet her, tenkte kanskje noen hadde erfaringer som kunne hjelpe meg..

Har en Skarpnes 9100 med en 2005 KAD43. Det viser seg nå at klutch-belegget i kompressor-klutchen er helt nedslitt - jern mot jern her(!) Det blir kviiin når klutsjen kobler inn...

Ny komplett klutsj koster ca 4 lapper, noe jeg synest er helt borti skauen. Kanskje ikke i båtkretser, hark..

Så, jeg her tenkt på mulige alternativer.

 

1. Deler fra andre leverandører;

Søkte på nettet og fant lite. Det jeg fant (http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-4853.aspx) var like dyrt og kun komplett klutsj.

 

2. Deler fra A/C kompressorer.

Dette virket litt interessant. Etter litt søking ser det ut for at klutsjen som sitter på motoren er veldig lik det som brukes på vnalige A/C kompressorer.. Div (gjerne USA) firmaer selger klutsjer til disse både komplette og i deler. Ikke minst til en totalt annen pris. Problemet er å finne lik.... Så at Ford i det minste brukte 'multirib' hjul istedet for vanlig enkel (eller dobbel) reim, men det er jo ikke akkurat nok til å si om delen kunne passe...

 

Er det noen som har noen erfaringer på feilende kompressor klutsj og evt råd å gi og ang. mine funderinger på alternative klutsjer ?

Synes også at det er tidlig med en slik feil på en motor som har gått ett sted rundt 300 timer.. Skal få sjekket spenningen på klutsjen etter hvert, der er jo en mulig feilkilde, men tror ikke helt på det..

Link to post

Hei og velkommen til oss på BP.

Jeg selv har 2 stk KAD 42 med timeantall 1700....

Den ene clutchen min ble totalt utslitt på noen minutters drift med kompressoren blokkert...

Innvendig i kompressoren hadde en mutter løsnet og kilt seg slik at kompressoren ikke roterte noe som resulterte i at clutch og medbringerhjuler brant opp belegget og det ble jern mot jern. Kompressoren ble åpnet og fikset men jeg sitter fortsatt med en utslitt clutch. Jobber selv hos Norges største vrakbilmottager så jakten er igang på nye clutch. Magneten slår inn...så den er iorden.

Kan du snurre kompressor rundt?...dvs det fremre hjulet....

Link to post

Hei BjornLie og takk for tips om Marineparts :-)! jeg sjekket, de kan skaffe beltehjulet med klutsjbelegget på, produkt nr 3581724;

http://www.marinepartsexpress.com:8080/mpe...x=8&Go.y=15

- men det blir likevel $400. Med dagens kurser blir det jo billigere enn komplett her hjemme, men frakt og tid er også noen faktorer...

 

Hei Jorg-1 og takk for det:-)! Noe løst i kompressoren hørtes grøssent ut.. Godt at den tydeligvis ikke ble ødelagt :-)! Jeg tror ikke det er det som er med min.. Jeg har ikke sjekket selv, skal høre med ham som hjelper meg å mekke (rekker ikke alt selv nå for tiden).

Var jo genialt at du jobbber hos Norges største vrakbilmottager da!!! Forresten, når jeg nevnte Ford, tenkte jeg på de amerikanske.. Er litt synd at ikke jeg oppdatget den utslitte klutsjen tidligere.. Det meste kan man finne ut av på nettet i kombinasjon med litt ringerunder, men det tar tid, mye tid og våren er presset nok som det er.. Men med din tilgang til deler og biler kan det jo bli interessant :-)..

Link to post

Hei

Jeg byttet en slik trykkplate på en AC komressor clutch i min Volvo V70 for en tid tilbake, ikke fordi den var utslitt på noen måte eller noe slikt. Men der var det bare bart metall og ikke noe belegg, var ikke noe belegg på den jeg monterte heller (Brukt kompressor fra skroten).

Er dere sikre på at det skal være et belegg der? Jeg tror det skal være bart metall mot metall men er jo ikk ehelt sikker da :confused:

 

Forresten så så min ac kompressor clutch veldig lik mine kompressorclutcher på mine KAD42 motorer, kanskje de kan gå om hverandre

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Hei MartOn! Vi startet motoren på land, fullt eksponert og speedet den sakte opp i turtall. Når klutsjen slo inn, så kvinte det ganske tydelig fra klutsjen. Men - skal sannelig sjekke en gang til - lyd kan være vanskelig å lokalisere, men jeg heller nok mest til problemer med klutsjen..

 

Jeg ringte til den lokale Volvo Penta forhandleren og han sa det skulle være et belegg der - om enn tynt. Kan heller ikke forstå annet enn at det blir helt meningsløst å ha et stykke belegg i en plate som ellers er jern(/stål) hvis ikke belegget er høyere. Ellers får man jern mot jern. Jeg har en smule erfaring fra lignende situasjon.. Har vært ute for helt nedslitte bremseklosser på motorsykkel - og da kvein det ganske bra der også. Videre så ble bremseskiven herpet på noen få Km.. Det ble mye spor i skivene.. Jeg så på anleggsflatene i klutsjen at der var groper og spor tildels der også. Det var nok mindre rett og slett fordi det dreier seg om mye mindre overført effekt. Hmm, tror jeg må prøve å få tatt noen bilder og legge ut, interessant å se og diskutere :-)..

 

Antatt da at klutsj-belegget virkelig skal være kun det som gir friksjon (ikke jern/jern), så er jo en slik klutsj litt av et kompromiss! På den ene siden, så vil man ha så lite klutsjbelegg som mulig - for å få størst mulig magnetisk kraft. Det magnetiserte og umagnetiserte jernet kommer jo ikke helt inntil hverandre og avstanden er veldig avgjørende for kraften. Husker ikke helt fra skolen i elektromotorlære, men det er i allefall snakk om kvadratet av avstanden - hvis ikke enda mere.. Så har man at belegget burde være tykt for slitestyrken sin del - ikke uvesentlig ;-).. Et bedre, men mer komplisert design, hadde vært at det magnetiske av klutsjen var som to forskyvbare rør med kraver utenpå hverandre - med liten avstand, men med klutsj-belegg (som kunne være mye tykkere da) på enden av innerste kraven. Problemet er selvfølgelig påliteligheten til dette - eller prisen, det blir jo gjerne det ene eller det andre ;-)...

 

Xlnt, takk for tips om Volvo V70 A/C kompressor klutsj, hadde vært interessant å sjekke...

 

Polarn, takk for link, fant bilde av ny klutsj på http://www.ytreboe.com/product_info.php?cP...;products_id=53 - og der ser det ikke ut som det kan være mye belegg, hmmm, hmmm, hmmm, dette blir jeg ikke klok på(!)...

Link to post

På en kompressor til AC på bil så er det normalt ikke belegg....(denne jobber jo med stempler innvendig)....

På VP kompressor for luft....så er det belegg (denne jobber med 2 eksentriske "trekanter" som presser luft).

 

Selve clutch plata og hjulet ligner veldig på ac kompressorclutch til bil...men tro meg...det er et hav av forskjellige typer og det er rimelig flaks om man finner en som passer...med tanke på reima som skal passe i bredden med disse K sporene og så skal meddriverhjulet passe på aksel til kompressor...

Link to post

Hei igjen, her er noen bilder av klutsjen:

 

clutsjhelflate.jpg

 

 

Litt næremere:

 

clutsjdelflate1.jpg

 

 

Annen vinkel:

 

clutsjdelflate2.jpg

 

Som man ser; det som er av klutsjbelegg er jevnt med metalloverflaten...

 

Sjekket forresten at kompressoren går rundt, ikke noe problem der i gården heldigvis..

Har ikke fått tid til å sjekke opp alternative (A/C) klutsjer enda, men der var jo et 'original nummer' fra underleverandøren, som sees i siste bilde - OSC-M601 409 fra Ogura Clutch Co Ltd, Toyou Japan... Får søke litt med det som utgangspunkt :-)...

Link to post

Problemet løst :-)!

 

Bildene viser clutsjen etter den var pusset ren for overflaterust. Vi satte den i sammen igjen og monterte på motoren. Det viste seg at den fungerte helt glimrende(!) Jeg er overbevist om at den er helt i orden. Det som lurte meg, var først og fremst en Volvo Penta mann som tydeligvis ikke hadde greie på emmnet kompressorclutsj(!)Grrr!. Dessuten virket det urimelig for meg med jern mot jern utfra tidligere erfaringer med nedslitte bremseklosser. Men etter å ha lest en del om slike clutsjer begynner jeg jo å skjønne litt mer.. Det går bra med jern mot jern fordi det går kun kort tid, fra millisekunder til et par sekunder, avhengig av clutsj/bruksområde. Så gjør man deler av flaten noen ganger med belegg for å få høyere - eller lavere friksjon. I dette tilfellet ser det ut som clutsj/bremsebelegg, så jeg gjetter det er for å få høyere friksjon. Undret også litt på disse slissene i platene. Ifølge literaturen er det for å få flere 'flux-veier' og ergo mer kraft, så vet man det..

 

Lekk dieselpumpe...

Så må jeg nevne et problem jeg hadde med dieselpumpa.. Jeg var plaget av at det var ekstremt vanskelig å få pumpet luften ut av systemet manuellt med hendelen på pumpa. Vi koblet inn en tannhjulspumpe i dieselkretsen for å hjelpe til med det, men den skulle jo ut av kretsen igjen, så da hjalp det ikke så mye, selv om det faktisk gikk lettere. Hadde vel noe med at det var mye luft i slanger etter jobb med å lage nytt inspeksjonshull i dørken, til dieseltanken i fjor.. Så koblet vi inn en håndpumpe a-la de som brukes på slanger til bensintanker til utenbordsmotorer. Det hjalp godt og vi fikk faktisk startet motoren, men fremdeles var det kranglete, neste dag like slit. Vel(!) det viste seg å være dieselpumpa som lakk! Den består av to halvdeler med flens, som er klemt sammen med en metallring. Som pakning i mellom, brukes belgen i pumpa. Så her var rett og slett ikke nok press til å holde tett. Vi skar opp klemringen rundt, satte belg-kanten inn med pakningsmasse, på med ringen igjen og utenpå en slangeklemme. Nå er den potte tett og jeg sparte meg sikkert noen kroner på en ny pumpe. Dessuten er det en bedre løsning :-)! Men det er ille at ting lages med en sånn bruk og kast mentalitet! Det gikk jo egentlig ikke an å fikse denne pumpa, bare hvis man er klåfingret og sta ;-)! Pumpa var jo god som gull... Tenkte jeg skulle nevne dette for andre som evt hadde problemer med at pumpa lakk inn luft. NB, man vil da også merke at det lekker litt diesel fra pumpa - du ser det nok hvis du kjører pumpehendelen. Da lekker det evt ut de to luftehullene under. Dieselen lekker forbi membranen og ned på siden som der kun skal være luft - og ut luftehullene...

Link to post

Hei.

Interessant tema, det med stygg lyd fra kompressor. Har selv 2 x KAD 43 hvor den ene kompressoren hørtes ut for å havarer. Skjærende lyd som kunne høres ut som to tørre metallskiver som kom sammen i stor fart. Jeg koblet ut kompressoren og gikk rett til Volvoverksed, en dyktig mekaniker fortalte at dette helt sikert gjalt en luftlekkasje. Etter ett par timers arbeide uten resultat - kompressoren løper fint uten reim-oljen var fin men ingen luftlekkasje å finne. Tvilsomt men det kan være chlutsen sa mekaniker. Ny chlutch hentes fra lager. Ny og brukt sammenliknes uten at vi kan se forskjell, friksjonsbelegg ligger plant med stål.Ny chlutch blir montert. LYDEN ER DEN SAMME. Motoren hadde en gangtid på 2000 timer, kompressor er utkoblet, har ikke klart å finne luftlekkasjen. Nå har jeg fått samme problemet på motor nr. 2 2300 timer også denne er utkoblet. Konklusjonen vår er at det er luftlekkasje, men hvordan finne denne?

 

:headbang:

 

God seilas

 

mvh

 

AURIGA 30

Link to post

Heisann

 

Som jeg nevnte over, hadde vi samme sak på en KAD300. Vi var også overbevist om at det var clutch, men her fant vi luftlekkasjen til slutt. Den var i overgangen fra kompressor til røret på trykksiden. Den var umulig å lokalisere det med øynene og ut fra lyden, pga all resonansen når den kjører. Det ligger noen gummi pakninger/ringer i disse overgangene og den minste lekkasje her vil lage ekstrem lyd.

 

I vårt tilfelle så var ikke alltid lyden tilstedet. På kald motor, kunne den ikke høres. Lyden kom etter noen minutters gange når temperaturen steg på motoren.

 

Dersom det er luftlekkasje, ville jeg uansett hatt av dette røret og inspisert gummipakningen. Vi trengte ikke å skifte den, den hadde bare forskjøvet seg bitte litt.

 

/MartOn

Link to post

Jeg har en KAD43, som begynte å bråke litt vel mye.

Jeg fant ut at trykkluften fra kompressoren gikk gjennom et rør på (ca. 10cm i diameter ) og inn i luftintakket hvor luftfilteret er plassert. Jeg gikk ut i fra at luftstøyen enten kunne komme fra:

1. kompressoren selv

2. Luftlekkasje i pakninger som kobler røret til kompressor.

3. Spjeld inne i selve luftfilteret. Da kompressoren tar luft fra luftfilteret og komprimerer luften og så kjører det tilbake til luftintakket inne i luftfilteret. For å få til denne "omveien" når kompressoren starter, så må det gå via noen spjeld.

 

Jeg kjøpte et spesielt stetoskop hos biltema, som er beregnet for å høre ulyder med. (Retningsbestemt)

Jeg fant ut at min ulyd kom fra pos.2. Det var nemlig 2 o-ringer som skulle sørge for å tette skjøten mellom rør og kompressor og mellom rør og luftfilter.

Jeg kjøpte 2 nye o-ringer (Noe som egentlig var unødvendig). For det viste seg at de bare var litt ute av stilling.

Link to post
  • 5 år senere...

Heia derane..

Har en kad 43 2004 mod som lager ulyder når jeg kobler den til.  Har koblet denne med bryter så jeg styrer selv når jeg vil koble til kompressoren.  ruser opp turtallet til  1700 omdr og skrur på bryteren synker turtallet  litt og ulyden kommer.  litt vanskelig å høre om det er metall mot metall eller luftlekasjer.  har skjekket for olje, alt ok.

noen som har opplevd samme problem? takker for tips..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...