Jump to content

Askeladden lakking av teakdørk kost eller rulle ?

knut1955

Recommended Posts

Sokk....??

Kjøp deg en grei lakk-kost til påføring, men det som er enda viktigere er en skum-fordriver. Maritim selger skumfordrivere som er 100mm brede for ca 30kr så dette er rimelig redskap, men resultatet blir meget bra.

Hvis du ikke har en Maritim-butikk i nærheten kan du sjekke på maritim-webben hvordan de ser ut slik at du vet hva jeg snakker om. Velassortete malerforretninger fører de sikkert også.

Jeg legger på lakk med kosten og bruker fordriveren til å glatte ut. Her er det viktig at det ikke går særlig mer enn ett minutt eller to fra du legger på med penselen til du drar over med fordriveren. Så penselen i ene handa og fordriveren i andre :smiley:

Jeg bruker fordriveren først på tversav fiberrettningen, deretter med fiberrettningen. Slip lett mellom hvert strøk med 240-400 papir. Etterhvert vil flaten se sprøytelakkert ut når man bruker fordriver.

Hvis du bruker rulle, vill jeg like fullt avsluttet med skumfordriveren. Rullen etterlater en litt nuppete overflate samme om det er stoff eller skum i rullen. Det er min erfaring i det minste.

Lykke til

Beklager at svaret ikke var tilstrekkelig utfyllende.Mange forstyrrende elementer(datter) når første innlegg ble skrevet.

Jeg prøver igjen.

Sokken blir som å bruke som en fille. Oppleves bare mer prakisk med sokk da denne kan trees på handa og således følger håndensbevegelses. Stramm sokk rundt fingrene og en får en flott avslutning på kantene mot plasten(bedre kontroll enn med rulle eller kost).

Spesielt kjekt å bruke sokk om en oljer innredning i teak også(fantasisk til bruk på feks hyller med mange krinkel kroker og rundstokker). Har god erfaring med å fylle olje over i feks en isboks og la teakoljen(iditt tilfelle lakk) såvidt dekke bunnen, da hindrer en at en får på formye olje på fille eller kost. Blir lett mye søl på det som ikke skal oljes ,om en er for raus når en påfører teakoljen.

Viktig å teste at sokk/fille ikke loer.

Lykke til. :yesnod:

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Se det ja - her kommer forslag og erfaring rekende.. Nå var jeg på nippet til å invitere hele gjengen på sokkeball :smiley:

Fordriver har jeg hørt om, men aldri forsøkt - det høres ut til å være en god ide.

Med fordriver kan vel resultatet bli bra enten jeg påfører med kost, rulle eller sokk??

Dere som kjenner lakken - er den veldig tyntflytende? Har lite lyst på mye søl på gelcoaten, og båten står nok ikke helt i water.

Takk for svar folkens - tar gjerne flere innspill.

Redigert av knut1955 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...