Jump to content

Hentetur Trondheim-Oslo, hvor fylle diesel?


free

Recommended Posts

En venn skal hente sin nye båt i trondheim, en Regal som skal kjøres til oslo.

Er det noen som har noen tips å ta med seg underveis? Det er spesiellt interessant å finne ut hvor det er hensiktsmessig å fylle diesel og åpningstider etc.

Det blir nok i utgangspunktet ingen kosetur, til det er tiden for knapp utenfor ferietiden. antar at det blir kjøring både sent å tidlig.

Det er planlagt stoppesteder i Ålesund, Bergen,Stavanger og Kragerø for å kunne bytte litt mannskap osv.

 

Båten er klargjort for turen å planen nå er avreise onsdag 21 april om været tillater.

Alle tips blir mottatt med takk!

Link to post

Hei,

Florø: Solheim diesel: Ved innseilingen til byen passerer en en steinmolo, og solheim diesel ligger rett innenfor. Kortautomat.

 

Når jeg kjører Stavanger-Florø bruker jeg å fylle i Bergen: Under foten av Askøybrua (på askøy) er det en stasjon med kort automat og grei diesel.

I Stavanger området så er det en lignende stasjon med kortautomat på Vassøy, utenfor Hundvåg.

Dere vil nok spare tid om en kan fylle diesel på Tananger (veststiden av Stavanger-halvøyen). Det står nok oppmerket i båtsportkart.

 

Mvh Sagamann

Link to post

Ettersom du sikkert skal legge til i Brosundet i Ålesund sentrum, er det bare å kjøre ut av sørlige løpet og krysse Aspevågen mot styrbord, så ser du et stort tankanlegg med navn "Bunker Oil", når det skal bunkres. Sørlig løp er av og til stengt av cruisebåter, så da må du gå ut nordlig løp igjen og følge babord og gjennom Steivågen for å komme til Aspevågen. Om dere må vente på bedre vær over Stadt er det fint å legge seg til i Sandshavn på Sandsøya.

Link to post

E. Johnsen & Sønner A/S i Brandasund er normalt en av de rimligeste på vestlandet. Disse selger mye til fiskebåter og leverer også diesel til mange andre utsalgsteder i området. Det er heller ingen omvei på turen. Fyller du her, har du kanskje nok Diesel til Egersund.

Jeg ville også ha fylt i Egersund, for når du kommer til Mandal og sørover stiger dieselen mye.

 

Strekningen Tananger-Egersund-Mandal er det langt mellom havnene. Det er også veldig lang-grunt som gjør at bølgene kan være store. Ett avbrekk i Egersund er ofte å anbefale om det mye bølger. For denne strekningen anbefaler jeg å ha nista ferdigsmurt og drikke på flaske :-)

Redigert av Mart0n (see edit history)
Link to post
alle nye plottere

 

Dette fartøyet har ikke montert "alle nye plottere" , for meg personlig er det helt uaktuellt å sette ut på en slik reise uten å planlegge for endel eventualiteter, dette er for meg helt ukjent farvann å da er det helt naturlig å sitte hjemme i ro å mak å planlegge ei rute på forhånd. har liten tro på å sitte i bølgene å pelle på plotteren for å finne en alternativ fylleplass eller nødhavn.

 

Takker for mange svar og tips, alle blir notert , der jeg klarer finner jeg frem telefonnr også. hamburgertipset blir nok sjekket ut manuellt.

Det er en lang reise så det kommer til å gå endel suppe, de grønne maskinene som heter 41P skal vel ha et par liter på mila om en kjører litt snillt.

 

Rederen snakker om å følge hurtigruta og flaggruten, jeg har litt liten tro på det selv men det kan jo sikkert være greit om forholdene krever det, noen som har noen tanker rundt det?

 

Free

Link to post
Rederen snakker om å følge hurtigruta og flaggruten, jeg har litt liten tro på det selv men det kan jo sikkert være greit om forholdene krever det, noen som har noen tanker rundt det?

 

Å følge etter et hurtigruteskip er etter min mening en dårlig ide da det på deler av distansen mellom Trondheim(deres startsted) og Bergen(Hurtigrutens endestopp) følger en eller flere leder mye lenger vest enn hvor normalt lystbåter og hurtigbåter ferdest. Da blir man mer utsatt for vind og sjøgang. Strengt tatt har Hurtigruten flere mulige leder, spesielt fra Florø til Bergen, men felles for dem, om ikke nødvendigvis på absolutt hele strekningen, er at de ligger lenger vest enn ledene som fritids- og hurtigbåter normalt følger. I tilleg ligger jo skipene en viss tid på mellomstoppene mellom Trondheim og Bergen.

 

Å følge hurtigbåtene i Flaggruten ville jeg heller ikke gjort da disse kan holde relativt høy hastighet selv under litt dårlige værforhold.

 

Planlegg heller turen grundig hjemme på både papirkart og elektroniske kart med tanke på ruter, alternative ruter, nødhavner, strandsettingsplasser, bunkringssteder osv. Noter ned steder hvor det kan fylles drivstoff eller ta utskrifter av slike fra søk på internett.

Link to post
Har du en link til båtkjøpet, er littt nyskjerrig se :drink:

 

Har desverre ingen link da den ikke står på nett...

 

Enklere og sannsynligvis rimeligere...

 

ingen av oss har rundet 40 riktig ennå så eventyrlysten har ikke helt sluppet taket...

 

 

Planlegg heller turen grundig hjemme på både papirkart og elektroniske kart med tanke på ruter, alternative ruter, nødhavner, strandsettingsplasser, bunkringssteder osv. Noter ned steder hvor det kan fylles drivstoff eller ta utskrifter av slike fra søk på internett.

 

Helt enig med deg Captaine, bortsett fra det med rutevalget til hurtirguten, det var jeg ikke klar over. jeg er godt i gang med planleggingen med god hjelp fra medlemmene her.

 

fikk og et tips på IM fra en hyggelig kar som fortalte om en dieselmulighet på måløy. det er og interessant.

Link to post

Hei, det er 90 nm til kristiansund, og ca 50 fra kristiansund til ålesund.

Dere må finne ut fine dagsetapper, med gode marginer.

Marsfarten har jeg villet ligge under det normale, fordi det blir mange timer dette, mindre slitasje.

Ellers god kartplotter, tegne opp kusrlinja på den før dere drar, det letter navigeringen mye.

Hvor mange fot er den? marsfart?

Avstandstabell.

avstandstabbell_nm.jpg

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Når det gjelder steder for fylling av diesel, kan det være en ide å av noen få låne havneguiden som følger med medlemskapet i Kystpatruljen i Redningsselskapet, dersom din venn eller en av dere andre ikke alt er medlem og har denne. Jeg mener denne boken heter "Ferie og fritidshavner". I denne finner dere bunkringssteder langs norskekysten for fritidsbåter.

Link to post

Heisann!

 

Nå vet ikke jeg verken båtens bunkerskapasitet eller forbruk pr.nm ved ønsket fart!

Men for sikkerhets skyld vil jeg unngå lavere enn kvart tank ved fylling slik at dere har en viss sikkerhetsmargin!

 

Kristiansund er en kjempeflott havn å besøke/re-fylle diesel -havn!

 

I Vågen, nærsagt midt i Kr.sund havn, ligger en bunkersbåt nær gjestehavna. Her kan dere fylle 24 t/døgnet med Visa kort.

 

Selve gjestehavna bare 100 meter fra bunkersbåten, og derifra ca 60 meter til utmerket sjømat restaurant (Smia) hvor dere kan få en pause/matbit før Hustadvika!

 

God tur!!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

En liten oppdatering: Båten skulle etter planen ankommet Ålesund rundt disse tider (kl 18) men er i stedet på vei i "nødhavn" i Molde på grunn av en feil på et av drevene. Turen fra Trondhjem gikk veldig fint og det har vert godt vær hele veien, litt sjø over hustadvika og avslutningsvis et mulig drevhavari i nærheten av Bjørnsund, nå går det i 4 knop å ønsket om å gå over Stadt før mørket er en saga blott. Har satt ut en tråd om drevhavari for her trengs det mer enn bare diesel,

tips ønskes!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...