free Startet 16.April.2010 Del på Facebook Startet 16.April.2010 En venn skal hente sin nye båt i trondheim, en Regal som skal kjøres til oslo. Er det noen som har noen tips å ta med seg underveis? Det er spesiellt interessant å finne ut hvor det er hensiktsmessig å fylle diesel og åpningstider etc. Det blir nok i utgangspunktet ingen kosetur, til det er tiden for knapp utenfor ferietiden. antar at det blir kjøring både sent å tidlig. Det er planlagt stoppesteder i Ålesund, Bergen,Stavanger og Kragerø for å kunne bytte litt mannskap osv. Båten er klargjort for turen å planen nå er avreise onsdag 21 april om været tillater. Alle tips blir mottatt med takk! Sitér dette innlegget Link to post
sagamann Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei, Florø: Solheim diesel: Ved innseilingen til byen passerer en en steinmolo, og solheim diesel ligger rett innenfor. Kortautomat. Når jeg kjører Stavanger-Florø bruker jeg å fylle i Bergen: Under foten av Askøybrua (på askøy) er det en stasjon med kort automat og grei diesel. I Stavanger området så er det en lignende stasjon med kortautomat på Vassøy, utenfor Hundvåg. Dere vil nok spare tid om en kan fylle diesel på Tananger (veststiden av Stavanger-halvøyen). Det står nok oppmerket i båtsportkart. Mvh Sagamann Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 På alle nye plottere er det lagt inn info om dette ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Ettersom du sikkert skal legge til i Brosundet i Ålesund sentrum, er det bare å kjøre ut av sørlige løpet og krysse Aspevågen mot styrbord, så ser du et stort tankanlegg med navn "Bunker Oil", når det skal bunkres. Sørlig løp er av og til stengt av cruisebåter, så da må du gå ut nordlig løp igjen og følge babord og gjennom Steivågen for å komme til Aspevågen. Om dere må vente på bedre vær over Stadt er det fint å legge seg til i Sandshavn på Sandsøya. Sitér dette innlegget Link to post
punitiveduty Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Askvoll har billig og god diesel. Ca 12 NM sør for Florø. Kortautomat på brygga. Hvis dere ankommer i "kristelig" tid, så har de også gode burgere der. :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Jeg er imponeret over disse lange ture! Jeg synes, at de 150 Nm, jeg skal sejle som hentetur lige om lidt er langt. Men dette er jo næsten 700 Nm eller hvad? Hvad budgetterer I med at bruge i diesel? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) E. Johnsen & Sønner A/S i Brandasund er normalt en av de rimligeste på vestlandet. Disse selger mye til fiskebåter og leverer også diesel til mange andre utsalgsteder i området. Det er heller ingen omvei på turen. Fyller du her, har du kanskje nok Diesel til Egersund. Jeg ville også ha fylt i Egersund, for når du kommer til Mandal og sørover stiger dieselen mye. Strekningen Tananger-Egersund-Mandal er det langt mellom havnene. Det er også veldig lang-grunt som gjør at bølgene kan være store. Ett avbrekk i Egersund er ofte å anbefale om det mye bølger. For denne strekningen anbefaler jeg å ha nista ferdigsmurt og drikke på flaske :-) Redigert 16.April.2010 av Mart0n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 alle nye plottere Dette fartøyet har ikke montert "alle nye plottere" , for meg personlig er det helt uaktuellt å sette ut på en slik reise uten å planlegge for endel eventualiteter, dette er for meg helt ukjent farvann å da er det helt naturlig å sitte hjemme i ro å mak å planlegge ei rute på forhånd. har liten tro på å sitte i bølgene å pelle på plotteren for å finne en alternativ fylleplass eller nødhavn. Takker for mange svar og tips, alle blir notert , der jeg klarer finner jeg frem telefonnr også. hamburgertipset blir nok sjekket ut manuellt. Det er en lang reise så det kommer til å gå endel suppe, de grønne maskinene som heter 41P skal vel ha et par liter på mila om en kjører litt snillt. Rederen snakker om å følge hurtigruta og flaggruten, jeg har litt liten tro på det selv men det kan jo sikkert være greit om forholdene krever det, noen som har noen tanker rundt det? Free Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hurtigruta går sannsynligvis for tregt til å ligge i kjølvannet på den, og flaggruten går sannsynligvis for fort Har du en link til båtkjøpet, er littt nyskjerrig se Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Enklere og sannsynligvis rimeligere.... M/S Rana Express: http://www.batliv.com/wip4/paa-langtur-lof...4&id=437145 http://www.gulesider.no/gs/categoryList.c?q=91614000 Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Rederen snakker om å følge hurtigruta og flaggruten, jeg har litt liten tro på det selv men det kan jo sikkert være greit om forholdene krever det, noen som har noen tanker rundt det? Å følge etter et hurtigruteskip er etter min mening en dårlig ide da det på deler av distansen mellom Trondheim(deres startsted) og Bergen(Hurtigrutens endestopp) følger en eller flere leder mye lenger vest enn hvor normalt lystbåter og hurtigbåter ferdest. Da blir man mer utsatt for vind og sjøgang. Strengt tatt har Hurtigruten flere mulige leder, spesielt fra Florø til Bergen, men felles for dem, om ikke nødvendigvis på absolutt hele strekningen, er at de ligger lenger vest enn ledene som fritids- og hurtigbåter normalt følger. I tilleg ligger jo skipene en viss tid på mellomstoppene mellom Trondheim og Bergen. Å følge hurtigbåtene i Flaggruten ville jeg heller ikke gjort da disse kan holde relativt høy hastighet selv under litt dårlige værforhold. Planlegg heller turen grundig hjemme på både papirkart og elektroniske kart med tanke på ruter, alternative ruter, nødhavner, strandsettingsplasser, bunkringssteder osv. Noter ned steder hvor det kan fylles drivstoff eller ta utskrifter av slike fra søk på internett. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Har du en link til båtkjøpet, er littt nyskjerrig se Har desverre ingen link da den ikke står på nett... Enklere og sannsynligvis rimeligere... ingen av oss har rundet 40 riktig ennå så eventyrlysten har ikke helt sluppet taket... Planlegg heller turen grundig hjemme på både papirkart og elektroniske kart med tanke på ruter, alternative ruter, nødhavner, strandsettingsplasser, bunkringssteder osv. Noter ned steder hvor det kan fylles drivstoff eller ta utskrifter av slike fra søk på internett. Helt enig med deg Captaine, bortsett fra det med rutevalget til hurtirguten, det var jeg ikke klar over. jeg er godt i gang med planleggingen med god hjelp fra medlemmene her. fikk og et tips på IM fra en hyggelig kar som fortalte om en dieselmulighet på måløy. det er og interessant. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Hei, det er 90 nm til kristiansund, og ca 50 fra kristiansund til ålesund. Dere må finne ut fine dagsetapper, med gode marginer. Marsfarten har jeg villet ligge under det normale, fordi det blir mange timer dette, mindre slitasje. Ellers god kartplotter, tegne opp kusrlinja på den før dere drar, det letter navigeringen mye. Hvor mange fot er den? marsfart? Avstandstabell. Redigert 16.April.2010 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Når det gjelder steder for fylling av diesel, kan det være en ide å av noen få låne havneguiden som følger med medlemskapet i Kystpatruljen i Redningsselskapet, dersom din venn eller en av dere andre ikke alt er medlem og har denne. Jeg mener denne boken heter "Ferie og fritidshavner". I denne finner dere bunkringssteder langs norskekysten for fritidsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) 7.99 kostet dieselen på Shell i Måløy. Her er kortterminal som er open hele døgnet. Ferdig fendret kai med fortøyningstau på flytebryggen. Ligger på babord siden før Måløybrua... Redigert 16.April.2010 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 og flaggruten går sannsynligvis for fort Godt over 30 knop marsjfart.... Sitér dette innlegget Link to post
Mart0n Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Flaggruten går 35knop, men den går heller ikke den korteste veien. Den går jo innom flere steder på veien. Dessuten er strekningen fra Bergen til Stavanger rimelig grei. Fine leder er merket i sjøkart. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Heisann! Nå vet ikke jeg verken båtens bunkerskapasitet eller forbruk pr.nm ved ønsket fart! Men for sikkerhets skyld vil jeg unngå lavere enn kvart tank ved fylling slik at dere har en viss sikkerhetsmargin! Kristiansund er en kjempeflott havn å besøke/re-fylle diesel -havn! I Vågen, nærsagt midt i Kr.sund havn, ligger en bunkersbåt nær gjestehavna. Her kan dere fylle 24 t/døgnet med Visa kort. Selve gjestehavna bare 100 meter fra bunkersbåten, og derifra ca 60 meter til utmerket sjømat restaurant (Smia) hvor dere kan få en pause/matbit før Hustadvika! God tur!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Trophy Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) Nærmeste dieselfylling når du går forbi Ålesund, markert med en "blink" til høyre for pilen (Steinvågsundet) Zoom ut så ser du Brosundet, som er gjestehavna http://kart.gulesider.no/m/p242S Redigert 17.April.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Prisen er 7,29 og automaten tar VISA og Bank Accept Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
free Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 En liten oppdatering: Båten skulle etter planen ankommet Ålesund rundt disse tider (kl 18) men er i stedet på vei i "nødhavn" i Molde på grunn av en feil på et av drevene. Turen fra Trondhjem gikk veldig fint og det har vert godt vær hele veien, litt sjø over hustadvika og avslutningsvis et mulig drevhavari i nærheten av Bjørnsund, nå går det i 4 knop å ønsket om å gå over Stadt før mørket er en saga blott. Har satt ut en tråd om drevhavari for her trengs det mer enn bare diesel, tips ønskes! Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Håper det ordner seg greit med drevet ditt. Ellers så vil jeg anbefale å bunkre diesel rett nord for Koppervik på Karmøy. Der har det vært veldig billig diesel hver gang jeg har vært der. Unngå Tananger, der er det ganske dyrt (i forhold til distriktet). Jens Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Det skal vere en båtkran i Molde. Husker eg hentet en båt der engang som vi slep med å dra opp av vannet. Var da aktuelt å bruke en kran, men dette ble ikke noe av... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.