Tor_K Startet 14.August.2004 Link til dette innlegget Startet 14.August.2004 Hei! Hva er "normal" overflatetemperatur på eksos-risere? Jeg har en 5,7 liter V8 i båten. La oss si at jeg kjører på circa 2500 omdreininger. Skal man da kunne holde hånden på riseren, eller skal man bare kunne berøre den? Slik den er nå, kan jeg bare legge hånden på et kort øyeblikk. Det tilsier kanskje 50-60 grader? Hva sier dere folkens? Hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 14.August.2004 Link til dette innlegget Svart 14.August.2004 ....Slik den er nå, kan jeg bare legge hånden på et kort øyeblikk. Det tilsier kanskje 50-60 grader? Hva sier dere folkens? .......Litt avhengig hvor "garved" hendene dine er, men normalt så klarer en hånd 50 grader uten for mye ubehag, en 10-20 sekunder. Du snakker om "..et kort øyeblikk" - vil nok tippe du snakker om nærmere 60-70 grader???? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hulda Svart 14.August.2004 Link til dette innlegget Svart 14.August.2004 60 grader C og opp: Blemmer og brannsår, hvis du greier å holde der lenge nok. Hva er problemet? Mener du at det ikke går nok vann gjennom? Hvis det går nok vann gjennom slik at varmevekslerene får nok kjøling skulle det ikke være noe problem. Damper det bak, temperaturen øker, oljetrykket synker, det lukter varm gummi, da har du et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 14.August.2004 Link til dette innlegget Svart 14.August.2004 Hvis det er Mercruiser V8 du har (sikkert samme på VP) så skal du kunne holde hånden litt på riserne. Riserne får kjøling via vannslangene som går til termostathuset. I endel termostathus er det en stand med kuler og fjærer på. Denne har til funksjon å åpne for vanngjennomstrøming til riserne. Du kan forsøke å fjerne denne stangen for å se om du får ned temperaturen på riserne. Riserne vil bli varmere når motoren har vært avslått en stund, da varmen forplanter seg fra manifoilene. /Per Sitér dette innlegget /per Link to post
MT. Svart 14.August.2004 Link til dette innlegget Svart 14.August.2004 På min motor med en sesong gamle risere, kam jeg holde hånda kontinuerlig uansett turtall. Legger til at manifoilene hos meg er ferskvannskjølt, altså varmere enn sjøvannskjølte. Vannet fra varmeveksleren går direkte til riserne. Mange har ferskvannskjølt Mercruiser, men med sjøvannskjølte manifoiler. Om dine manifoiler er sjøvannskjølte, tror jeg at du har et problem med kjølinga. Gammel impeller eller tett veksler kanskje? Uansett er det viktigste at tempen er lik på begge sidene. Begynner først vannet å ta minste motstands vei gjennom bare en av riserne, blir slangehavari raskt et faktum før du aner det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Whistler Svart 14.August.2004 Link til dette innlegget Svart 14.August.2004 Med "riser" mener man da "riser" eller "elbow"? Uansett kan jeg også holde hånda på toppen av "albuene" (som er montert over 3" risere) når motoren er driftsvarm. Det er mange gode tråder om dette emnet i Baylinerklubbens tekniske forum. http://p076.ezboard.com/fbocwebtechnicaldiscussion Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
GOE Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Har en Mercruser V8. Når denne har driftstemperatur rundt 60 grader, kan man holde hendene på riseren en stund uten at dette er ubehagelig, det er alikevel ikke slik at jeg ikke kan holde hendene der hele tiden. Denne motoren kjøler fra sjøen. Når motoren stoppes etter å ha blitt kjørt en periode stiger tempraturen litt. Mitt råd må være at man holder godt øye med temperatur og oljetrykk. Skift impeller i tide og sjekk termostaten. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Tor_K Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Takk for kommentarer. Jeg må følge litt med framover hvordan tempen er ved forskjellig turtall. Grunnen til at jeg spurte var at jeg mente å ha observert lavere lavere temperatur tidligere. Tor Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hei. Sjekk slangene fra termostathuset til risere. Jeg har vært borti at de er oppsvulmet inni og ser helt fine ut på utsiden. (VP V8) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.