Jump to content

Temperatur på eksos-risere


Tor_K

Recommended Posts

Hei!

 

Hva er "normal" overflatetemperatur på eksos-risere?

Jeg har en 5,7 liter V8 i båten. La oss si at jeg kjører på circa 2500 omdreininger. Skal man da kunne holde hånden på riseren, eller skal man bare kunne berøre den?

Slik den er nå, kan jeg bare legge hånden på et kort øyeblikk. Det tilsier kanskje 50-60 grader?

Hva sier dere folkens?

 

Hilsen

Tor

Link to post
Share on other sites

....Slik den er nå, kan jeg bare legge hånden på et kort øyeblikk. Det tilsier kanskje 50-60 grader? Hva sier dere folkens? .......

Litt avhengig hvor "garved" hendene dine er, men normalt så klarer en hånd 50 grader uten for mye ubehag, en 10-20 sekunder. Du snakker om "..et kort øyeblikk" - vil nok tippe du snakker om nærmere 60-70 grader????

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

60 grader C og opp: Blemmer og brannsår, hvis du greier å holde der lenge nok. Hva er problemet? Mener du at det ikke går nok vann gjennom? Hvis det går nok vann gjennom slik at varmevekslerene får nok kjøling skulle det ikke være noe problem. Damper det bak, temperaturen øker, oljetrykket synker, det lukter varm gummi, da har du et problem.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er Mercruiser V8 du har (sikkert samme på VP) så skal du kunne holde hånden litt på riserne.

Riserne får kjøling via vannslangene som går til termostathuset. I endel termostathus er det en stand med kuler og fjærer på. Denne har til funksjon å åpne for vanngjennomstrøming til riserne. Du kan forsøke å fjerne denne stangen for å se om du får ned temperaturen på riserne.

 

Riserne vil bli varmere når motoren har vært avslått en stund, da varmen forplanter seg fra manifoilene.

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

På min motor med en sesong gamle risere, kam jeg holde hånda kontinuerlig uansett turtall. Legger til at manifoilene hos meg er ferskvannskjølt, altså varmere enn sjøvannskjølte. Vannet fra varmeveksleren går direkte til riserne. Mange har ferskvannskjølt Mercruiser, men med sjøvannskjølte manifoiler.

 

Om dine manifoiler er sjøvannskjølte, tror jeg at du har et problem med kjølinga. Gammel impeller eller tett veksler kanskje?

 

Uansett er det viktigste at tempen er lik på begge sidene. Begynner først vannet å ta minste motstands vei gjennom bare en av riserne, blir slangehavari raskt et faktum før du aner det.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har en Mercruser V8. Når denne har driftstemperatur rundt 60 grader, kan man holde hendene på riseren en stund uten at dette er ubehagelig, det er alikevel ikke slik at jeg ikke kan holde hendene der hele tiden. Denne motoren kjøler fra sjøen. Når motoren stoppes etter å ha blitt kjørt en periode stiger tempraturen litt.

Mitt råd må være at man holder godt øye med temperatur og oljetrykk.

Skift impeller i tide og sjekk termostaten.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...