victor Startet 16.April.2010 Del på Facebook Startet 16.April.2010 Hi. Jeg har hatt 60 ah startbatteri. Må nå kjøpe nytt, da det bare ble dårligere og dårligere på slutten av sesongen i fjor, med mange dyputladninger. Mistenker at det aldri ble fullladet. Jeg brukte det også som forbruksbatteri, primært til radio og do ("tomt"/11.7v etter ca en time radio/cd/mp3) . I år skal jeg ha et 115 ah forbrukrusbatteri, med aut. bep skille/bryter. Hvor stort startbatteri bør jeg ha da? Ser for meg at hvis jeg har et på feks 45 ah vil det bli fort full ladet, for så at bep swither til å fortsette ladingen på forbruksbatteri? Eller trenger motoren kraften fra et større batteri? Kan ikke noe om dette som dere skjønner. Motoren er en bensin v8/GM/Penta 200 i en draco 23 DC Kjører ca 15 min - 30 min med 2 ekkolodd/gps/kartplotter før jeg blir liggende et par timer. (led lanterner i mørket og kun instrumentlys) Er fornøyd med biltema batteriene jeg har hatt. Lurte på om de nye sølv-kalsiumbatteriene er lure? Side 62 art # 80-2456 art # 80-2622 Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei victor For det første vil du ALDRI få fulladet batteriene dine med 15-30 minutters lading. En annen ting er at du ofte dyputlader batteriet. Vider sier du ingenting om du bruker en landstrømslader når båten ikke er i bruk. Du må kunne si noe om hvordan du lader og hvor stor dynamo er, landstrømlading (Hvordan, hvilken, hvor ofte) for i det hele tatt kunne gi deg noe hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Hei. Takk for svar. Nei, har nok ikke noe landstrøm i den lille båten min. Har tilgang til strøm på bryggen, og lader 1-2 ganger pr sesong med vanlig batterilader (e- tech? 12- 24 timer) når jeg skjønner at batteriet er helt på minimum, eller som regel litt under... Dynamo aner jeg ikke. Står kanskje på et sted? Men den er sikkert en ganske standar type Batteriet jeg har brukt er standar type fra biltema, ca 2-3 år gammelt rakk det å bli. Redigert 16.April.2010 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei igjen victor Siden du har et relativt ukomplisert forbruksmønster vil jeg anbefale deg en enkel løsning. Bruk startbatteriet ditt bare til start av motor. La dette batteriet lades av dynamoen i båten. Når det gjelder forbruk slik som lanterner og stereo og det du måtte ha behov for, vil jeg anbefale et forbruksbatteri i tillegg. Du kan gjerne bruke et skillerelle slik at du primært lader forbruksbatteriet når du er underveis. Men du burde ha et voltmeter som du kan se spenningen på forbruksbatteriet ditt. Når voltmeteret nærmer seg 11,5-12.0 volt burde du slå av forbruk siden du nå har belastet batteriet nok. Det er da viktig at du lader forbruksbatteriet ditt når du kommer til land. Sett på laderen din og la den stå i minimum 24 timer. Dette er veldig skjematisk. Vil du vite mer finnes det et hav av informasjon her på BP om du går på "søk" helt øverst på skjermen din. Velger avansert søk. og så velger å bruke Google. Da kan du lese i dagesvis om dette tema. Ellers finnes det en liten bok som heter støm om bord av en som heter Winge. Mye lærerikt å sette seg inn i. Fåes på bl.a. Maritim og Nautisk Forlag Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Ja hei igjen pathfinder. Takker for svar igjen. Men bør jeg ha et lite eller "stort" batteri til startbatteri? Til dere andre som kanskje har lest nøyere, jeg har også en 600w ankerwinch (frittfall/quick) som går på startbatteriet. Den bør fortsatt gå på startbatteriet? (heiser anker selvfølgelig etter at motor er startet) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Legg opp landstrøm i båten. Seatronic har ferdige pakker http://seatronic.no/landstrom-landstromspakke-c-81_144 Ladix (Defa) har et system du enkelt monterer selv http://www.ladix.no/index.php?option=com_c...=82〈=nb Da har du strøm nok og slipper å ødelegge batteriene dine Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Med den smårkjøringen så må du ha en 90A dynamo med 15V laderegulator, eller vil du aldri få ladet opp de batteriene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Takker for svar igjen. Men bør jeg ha et lite eller "stort" batteri til startbatteri? Til dere andre som kanskje har lest nøyere, jeg har også en 600w ankerwinch (frittfall/quick) som går på startbatteriet. Som svar siden jeg har lest det nøye det du skriver kan jeg si følgende: Om du kaster anker med en Quick ankervinsj bruker du minnimalt med strøm. Du har da fortsatt nok strøm til å starte neste morgen. Og siden motoren din allerede er igang når du skal ha det opp neste morgen, så har du jo både batteriet og dynamoen til å hjelpe ankervinsjen til å få ankeret opp. Dette er en stor belastning over kort tid og startbatteriet burde fint kunne klare dette. Du spør om du trenger et stort batteri. Det er ikke størrelsen som teller men hvor mye batteriet kan gi over en kort periode som teller. Du kan godt klare deg med et OPTIMA høykapasitetsbatteri på 60 Ah med mindre du har 500 meter kjetting på vinsjen. Men om du dyputlader batteriene dine hver gang uten å gi de skikkelig lading etterpå, får du avsette et hvist beløp av feriepengene hvert år til å erstatte de batteriene du har ødelagt. Batterier, lading og vedlikehold er noe av det mest komplekse som diskuteres på BP. Så mitt råd er: Bruk et høykvallitets startbatteri, Et brukandes forbruksbatteri, og sørg for riktig og tilstrekkelig lading. Men nå er du vel lei av meg? Dette er ikke enkelt men god informasjon er tilgjengelig her på BP. Diskutert i det uendelige Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Med den smårkjøringen så må du ha en 90A dynamo med 15V laderegulator, eller vil du aldri få ladet opp de batteriene Og ikke om du setter på en dynamo på 400A heller. Lading tar tid, ikke effekt Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Da har du strøm nok og slipper å ødelegge batteriene dine Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei Takk for det. Som sagt er jeg veldig grønn på dette, men en "landstrømsentral" til ca 1000 kr er helt ok; om alt er inkludert. (link 1) Dreier det seg mer om landstrømpakke til 4000 ++ 2500 og div er det uaktuellt. (link 2) Som sagt, jeg har et forbruk på biltemabatterier (ca 800kr) over 3 år; så de veldig store forandringene gjør jeg ikke. Spørsmålet mitt er vel fortsatt som følger Jeg beklager om det skulle komme dårlig frem i headingen, - trenger jeg "stort" eller "lite" startbatteri?- Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei Pathfinder. Ikke lei av deg, men skjønner at vi går litt rundt hverandre. Bør jeg ha et lite batteri (45 ah) som raskt blir ladet opp?( eller blir 60 like fort. høres jo rart ut), eller bør jeg ha et på 60 ah som har nok reserve til å gi meg start? Vil et på 45 gi meg nok til start om jeg ikke bruker det til noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei. ser du anbefaler: Du kan godt klare deg med et OPTIMA høykapasitetsbatteri på 60 Ah med mindre du har 500 meter kjetting på vinsjen. Dvs jeg ikke kan bruke/klare meg med 45 ah? For hurtigere lading? har forøverig 50m blytau. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Du trenger et batteri som kan starte motoren din. Ellers kommer du ikke på jobb neste morgen. Får du startet i dag får du sikkert startet i morgen. Det er faktisk mye annet gøy du kan gjøre med en landstrømpakke. Du kan bl.a bruke 220V ting sånn som kaffetrakter, støvsuger, barbermaskin, hårtørker, Lade opp PC etc etc. Samtidig kan du spare batteriene dine. Men om du er fornøyd med dagens opplegg kan du gjerne svi av et Biltema batteri i året. OG som jeg har sagt. Du trenger IKKE et stort batteri til start. Du trenger et batteri som gir høy startstrøm. Startstrøm oppgis i CCA (Cold Cranck Ampere) Typisk har et startbatteri fra 750-1100 CCA. For å være helt ærlig skjønner jeg ikke spørsmålet ditt siden du spør all over again. Du trenger et godt nok batteri til å starte motoren din og et forbruksbatteri som ikke dyputlades uten å få godt stell etterpå. Og når du sier at du bare lader tilfeldig iløpet av sommeren og ikke vil invistere i et ordentlig system, så sier du at du egentlig ikke ønsker hjelp. Slem er jeg men, om man har vondt i en tann og ikke vil gå til tannlegen så må man regne med ekstrautgifter over tid. Lær deg litt om gennerell bateriteori så vil du se at du har fått masse gode råd allerede. Nå skal Jan sove og båten skal sjøsettes i morgen. Natti Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 (redigert) Den er grei. Nei, vil ikke ligge i en havn med masse ekle mennesker rundt meg ;) Skulle jeg treng strøm til det du nevner kjenner jeg mange med veeldig stoore båter til barber, pc og kaffe, så det er ikke det som er problemet. Skal bare ha nok strøm til å starte jeg, etter å ha ligget inntil disse som har nok til isbitmaskin osv Jeg lurer bare på om det er dumt eller en god grunn til ikke å kjøpe 45 ah batteri vs 60 ah. Men da sier jeg takk til deg og nattskiftet, og satser på at morgenskiftet har noen råd å komme med :) Redigert 16.April.2010 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Dvs jeg ikke kan bruke/klare meg med 45 ah? For hurtigere lading? har forøverig 50m blytau. Alle batterier MÅ få skikkelig lading. Du trenger ikke å henge deg opp i antall Ah. Dette er et begrep som tolkes på flere måter. Det som er viktig er at batteriet gir nok og rikelig strøm til å starte motoren. Ah greiene er også avhengig av tempratur. Kalde batterier er sløve og varme er hyper. Dog gjelder det motsatte ved lading. Ikke la batteriet bli for hissig ved opplading. Da kan det løpe løpsk. Dette er ikke lett victor, og du MÅ skaffe deg generell info om hvordan dette henger sammen. Det er flere variabler her enn når du skal fornye både telefon og internettabonnement. Finnes ikke 2 båter som har samme forbruksmønster. Men et skikkelig landstrømsanlegg med 12V lader løser de fleste problemer. Mulig du synes 6 tusen er mye for at slik anlegg men om du liker å ha strøm ombord vil du aldri angre på en slik investering. Natta igjen Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Men da sier jeg takk til deg og nattskiftet, og satser på at morgenskiftet har noen råd å komme med :) Og takk for at du ikke satte pris på mine gode råd. Får håpe at morgenvakta kan fortelle deg det du egentlig ikke vil vite. Det er vel opplagt at du egentlig ikke vil vite noe om strøm og du heller ikke har til hensikt å sette deg inn i dette. Siden du nå har brukt 1-2 timer av min velmende tid. Så vil jeg bare gi et råd. Selg båten og kjøp en tråsykkel. Skulle tro jeg var med på skjult kamera... Sabotasje? Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Thi hi. du er søt Har du lest hva jeg spurte om? Har du gitt meg svar på om jeg trenger et "stort" eller "lite" batteri? Natta skatt :) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Thi hi. du er søtHar du lest hva jeg spurte om? Har du gitt meg svar på om jeg trenger et "stort" eller "lite" batteri? Natta skatt :) Akkurat dette innlegget lar jeg stå uforkortet siden det strider mot sitteringsreglene å sittere et helt innlegg. Håper du har hatt det gøy victor. Hvorfor drakk du deg ikke heller full å plaget noen av de nærmeste? Håper du fniser godt Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Bassert på størrelsen av det forbruke du trenger vil jeg tro at du trenger et stort. Om du ikke kan svelge det får du prøve å følge bruksanvisningen til Alcos annal. Bare ikke skrik. Det er bare vondt første gangen. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hvorfor svarte du ikke heller på hva jeg spurte om, istenden for å være en wannabe som tror du kan alt? Kan du fortelle meg: bør jeg ha 45 ah eller 60 ah batteri som startbatteri? Det var spørsmålet? Har du erfaring meb bt sølv-kalsiumbatterier? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hvorfor svarte du ikke heller på hva jeg spurte om, istenden for å være en wannabe som tror du kan alt? Tror 1,5 ah er nok Om noe ser ut som sølv er det enten for å lokke folk til å kjøpe eller så er det til stas. Siden du kaller meg Wannabe. Er det fordi du kan så lite at du er missunnelig, eller fordi alle andre er idioter? Hvorfor spør du ikke de ekspertene som sitter i kassa på biltema på Rud? Hvis det viser seg at du er "broren" til "FLYTEBRYGGA" så har du igjen vunnet 10.000 kr. Hvis ikke får jeg bare ønske deg lykke til. Om du ønsker at jeg skal sende en klage til det høye råd så får du håpe om igjen. Det er ikke jeg som er wannabe. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 17.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2010 Du tror 1.5 er nok!? tror ikke det finns baterier på den størrelsen til bruk som statrtbatteri? Holder du alle som kan søke på dette for narr? Hvem er de høye herrer og hvordan kontakter jeg dem? Har klikket meg inn på diverse linker, men ikke funnet noen enkel måte å rapportere spam/lueri på. Håper noen tar tak i dette. Dette er waste of time! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 Jeg har et 8.6Ah batteri som drar i gang en 100 hesters motor på 1000kubikk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2010 Del på Facebook Svart 17.April.2010 (redigert) Jeg har et 8.6Ah batteri som drar i gang en 100 hesters motor Redigert 17.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.