Farco Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Du tror 1.5 er nok!?tror ikke det finns baterier på den størrelsen til bruk som statrtbatteri? Holder du alle som kan søke på dette for narr? Selvfølgelig finnes det, og det hadde helt sikkert holdt for deg. Det hadde muligens holdt for meg også, selv om startmotoren min sannsynligvis trekker 3 ganger så mye strøm som din. Så har du fått svar på det spørsmålet, om ikke annet. En annen ting; jeg har ikke kunnet registrere at Pathfinder har holdt noen på dette forumet for narr hittil. Du finner helt sikkert 45Ah batterier som holder i massevis, og du finner kanskje også 60Ah batterier som ikke holder mål (den butikken mistenker jeg at du vet veien til.) Ellers kan du jo finlese denne tråden og se om du finner et svar du er fornøyd med. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
hifo Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 All respekt Pathfinder . Du er det beste som har skjedd pb i nyere tid. Men oppover i tråden irriterte jeg meg på hvorfor ikke svare på det victor spør om. Mye fordi jeg også egentlig var litt nysgjerrig på svaret. Det er fort gjort for de meg faglig kompetanse å utdype litt for mye ,slik at det det egentlige spørsmålet blir forbigått. Hvis jeg skal driste meg til et svar , ville det blitt et åpent 60ah batteri med stor acc kapasitet, og dynamoregulator som er litt sinna. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 ...man kunne jo mene at det var redag i går?! Victor: Ønsker du et riktig svar til start da må du lese brukerveiledningen til motoren din. Hver startmotor/motor har sin egen behov for spesifisert antall CCA som batteriet må kunne levere. Det betyr hvor kraftig kortsluttstrømmen må være. Hvis du klarer å finne ut hvilken motor du har, konkret med betegnelse, da kan man se på batterilistene for et anbefalt type. Men dette kan hver batteriselger. -------------- "Størrelsen" i Ah spiller foresten bare en rolle i andre rekken. -------------- Forresten er det med 8,6Ah kanskje forvirrende, men ikke ulogisk siden kapasiteten i første råd ikke samhenger med maksimalt CCA. Ang. forbruk er det økonomisk ikke riktig å trekke en batteri ned til under 12V. Sulfateringen begynner ved 12,4 V og allerede derfor er man nødt å lade batterier ordentlig. Og hvis man ikke gjør det da tilhører man folkegruppen som produserer endløs søppel. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 --------------Forresten er det med 8,6Ah kanskje forvirrende, men ikke ulogisk siden kapasiteten i første råd ikke samhenger med maksimalt CCA. Det var mitt poeng også. Motoren er en 4 sylindret rekkemotor på 999ccm - står riktignok i en sykkel - men prinsippet er det samme. Skal ikke se bort i fra at samme motor finnes i en påheger fra Honda (dette er en nedtrimmet Fireblade motor. I topptrim gir den 180 hester - men da har den mindre dreimoment enn min har) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) All respekt Pathfinder . Du er det beste som har skjedd pb i nyere tid. Men oppover i tråden irriterte jeg meg på hvorfor ikke svare på det victor spør om. Grunnen til at jeg ikke kunne eller ville svare på spørsmålet, bortsett fra at victor synes det var morsomt å erte meg, er at det ikke forelå nok informasjon til å svare. Dessuten har jeg allerede gitt så mange råd at videre forklaring er unødvendig. Greit at noen prøver å hisse meg opp fordi de synes det er morsomt. En annen ting er at jeg skulle vært i båthavna for en time siden, mens jeg nå sitter med kuppelhue og lurer på hvor nattesøvnen ble av. Også enig med deg Joerg. Jeg snakket om en spenning målt under forbruk, og da er ikke 12V faretruende så sant man får i gang en skikkelig lading snarest. Men alt dette vet sikkert victor. En wannabe alkymist med troa på Biltemas sølvbatterier. Jeg har i kortversjon gjort klart hva som menes med CCA og det som værre er. Så får de faglærte overta for nå er det kaffe og kald dusj som hjelper. Ønsk meg lykke til med sjøsettinga. Redigert 17.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Kan du fortelle meg: bør jeg ha 45 ah eller 60 ah batteri som startbatteri?Det var spørsmålet? Har du erfaring meb bt sølv-kalsiumbatterier? Det kan jeg ikke fortelle deg. Så lenge du ikke vil bruke penger på en lader vil alt du tar i gå i stykker. Jeg har fortalt deg viktigheten av god lading. Og som flere her sier, er det ikke Ah som bestemmer om du får startet eller ikke men CCA samt hva motoren din krever. Dessuten er sikkert ikke prisforskjellen stor mellom 45 og 60 Ah. veldig stor. Må jo være mer gøy å ruinere et på 60Ah. Og jeg har ikke erfaring med Biltemas batterier. Men hoster du opp et datablad kan jeg prøve å gi deg et vettugt svar. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Lykke til med sjøsettingen. Og Victor, om ikke ladingen er tilstrekkelig både med tanke på høy nok spenning (for å greie toppe batteriet), og strømtilførsel, hjelper det ikke om du fyller båten med batterier med 1000-vis med Ah og CCA, du vil alltid komme for kort, og batteriene blir utladet med i andre rekke døden til følge. Skal du ha ett anlegg som fungerer, MÅ du ha tilstrekkelig lading. I ditt tilfelle vil det være landstrømslading! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Det var mye unødig diskusjon i denne tråden, men mye fakta innimellom. Kort foralt kan du bruke både 45 og 60 ah batteri, bare det leverer nok startstrøm. Når det kommer til forskjellene på 45 og 60 så har det ingen stor betydning for deg, men se heller på hvilken bateritype du velger. Tror du burde se på gelebatteri, for disse tåler mye mer utladning uten å ta skade en samtlige andre baterier dær ute. Løsningen på problemet ditt er uansett å kjøre motoren litt lengre av og til å lade skikkelig, hvis du det gjør vil du ha mere igjen for et 60 ah batteri. Ellers: slutt å plag folk som er hjelpsomme på forumet, det er ikke trivelig for oss som vil ha de gode svarene som bla pathfinder kan komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Tror du burde se på gelebatteri, for disse tåler mye mer utladning uten å ta skade en samtlige andre baterier dær ute. Dette er kanskje litt misvisende. De fleste GEL batterier har glimrende egenskaper hva angår antall dyputladninger, og generell levetid. AGM er nok allikevel et bedre valg til start, eller kombinert start/forbruk. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Lykken VI Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Som sagt, jeg har et forbruk på biltemabatterier (ca 800kr) over 3 år; så de veldig store forandringene gjør jeg ikke. - trenger jeg "stort" eller "lite" startbatteri?- Tror victor har bestemt seg tidlig i denne tråden, se sitsat! Du har jo fått mange gode råd, som kansje koster noen kroner mer enn du ønsker å bruke. Batteri må ha tilføring av strøm(lading) og ett sterkere batteri må ha mer lading. Hvis du er fornøyd med å kjøpe biltemabatterier hvert 2 eller 3 år så kjøp samme batteri som du hadde sist, og forsett med det da! Ikke terg på dæ gråstein! Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
FjordHT Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Dette er kanskje litt misvisende. De fleste GEL batterier har glimrende egenskaper hva angår antall dyputladninger, og generell levetid. AGM er nok allikevel et bedre valg til start, eller kombinert start/forbruk. Tja, kanskje litt miisvisende, men finnes MANGE gel batterier som fint kan brukes til startbatteri. Begge bilene hær på gården har gel baterier, å funket helt fint tom når det var nesten 20 minus ute, å det til tross det ene batteriet ble uheldig behandlet å opplevde å være nede i ca 4,5v. Det skal jo selvfølgelig nevnes at disse får til tider god opplading ihht lange kjøreturer. Til trådstarter: Vurder å la motoren lade bateriene skikkelig av og til, det koster litt drivstof men jeg tror du sparer det i lengden... Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 . Til trådstarter: Vurder å la motoren lade bateriene skikkelig av og til, det koster litt drivstof men jeg tror du sparer det i lengden... Helt enig Lite. I tilleg kan man i det minste kjøpe en liten lader til noen hundrelapper som man setter på i ny og ne. Båten min flyter og startet på første forsøk. Selv om jeg hadde litt vondt i hode i dag. Det gikk værre med en som ble satt ut i går. Båten smalt i brygga så det suste og sto i dag på land med store skader. Stakkars mann. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Båten min flyter og startet på første forsøk. Selv om jeg hadde litt vondt i hode i dag. Det gikk værre med en som ble satt ut i går. Båten smalt i brygga så det suste og sto i dag på land med store skader. Stakkars mann. Heldig er dere som har båt klar til bruk, gleder meg til motivasjon og tid kommer så mitt prosjekt kan bli sjøklart. Kjipt for han som smalt i brygga, spes så tidli på sesongen, hvordan skjedde det egentli Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Stakkaren har brukt hele høsten og startet tidlig i våres med å klargjøre sin motorseiler. Det var noe i masta/riggen som hektet seg i trucken og dermed fikk den et lite fall etter at et stag røk. (Tror jeg) . Smalt ihvertfall inn i betongbrygga med en sprekk på 0,5- 1 meter som resultat.Jeg så det ikke selv men snakket med noen som har sett det. Skikkelig trist for den det gjaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hvis man blir "Ruinert" av å kjøpe et 60ah batteri, så selg øsekaret. Da har man ikke råd til å ha båt. båt koster. Alt som er "gøy koster. Bortsett fra å gå i skauen da. er jo kult det også. Jeg kjøpte noen superduperheavygrommføkkings batterier til bilen min (Chevy Suburban) på Sønnak. de var vel på 72ah stk (kjøpte 2, for bilen skal ha 2) og 950cca (kaldstartampere) Disse kom meg på rundt 2200kr tror jeg det var. Og det er ikke dyrt når man tenker på at dette er vasse batterier. Siden dette er et båtfora må jeg jo fortelle at jeg har et Boschbatteri i mitt øsekar (Nordkapp 17) på 140ah, og det holder lenge. Det veier mer enn et på 60ah, fordi det er dobbelt så stort. Men jaggu fan er det mye strøm på det også. Men så er alt av lys i min båt LEDbasert (ikke søkelys) og alt er basert på minimalt forbruk. Batterier fra Biltema er "ok" de. Veldig bra skal jeg ikke påstå da jeg selv har hatt sånne i en bil som krever en del strøm under start (6.2 V8) I en båt fungerer de helt greit. Men sal man ha batteriet noen år så lønner det seg å betale den hundrelappen mer det koster for et godt batteri. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.