OnkelDonald Startet 16.April.2010 Link til dette innlegget Startet 16.April.2010 Sliter med å koble på motoren min. Det er ikke liv i hverken starter, oljepumpe eller trim/tilt. Motoren får altså ingen strøm. Har koblet + på startrele og - til jord på starter. Kontrollboks er så koblet sammen med motor med tilhørende kabelklyse. Har jeg oversett noe?? Når jeg kobler + rett til rød ledning i kontrollboks får jeg det til å funke, men skal ikke kontrollboksen få strøm gjennom hovedkabelen til motor? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Daffy Svart 16.April.2010 Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Legg inn noen bilder av hvor du har koblet til pluss og minus så får vi se... Ellers er det en sikring like ved punktet der. Er den hel? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
OnkelDonald Svart 16.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2010 Jeg har koblet + til startrele (nederst av de tre på bildet... den kraftige rød kabelen) og - til øverst på starter. Har målt 12v med multimeter på de to punktene. Det er også strøm i de to andre solenoiden over startsolenoiden, so far so good! Kontrollboks er koblet til på andre siden med den standard runde sorte koblingen med mange punkter i (Trodde feks kontrollboks hentet strøm fra en av disse.) Jeg har sjekket de to sikringene jeg fant på siden under starter. En på 20amp og en på 30. begge er hele. Har målt på alle punktene i koblingsstykket mellom kontrollboks og motor. Her er det ikke strøm på noen av de. Hvis jeg trekker en kabel direkte fra batteri, til rød kabel i kontrollboks så fungerer alt. (starter, pumpe, trim/tilt). Hvordan fordeles strøm etter hovedkabelen på startrele? Det skal ikke legges opp en egen + til kontrollboks?? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Daffy Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Nei Slik jeg ser det skal det være riktig slik du i utgangspunktet har koblet det. På kontrollboksen er det en rød, grønn og gul ledning. Har ingen av de strøm når det er koblet slik det skal være? (skal ikke være noe kabel fra batteri til kontrollboks) Hverken med tenning av eller på? Du mangler en ledning nede på starteren din. Kan det ha noe betydning? Se her. Det ser ut som den viderefører jord inn til motor. Litt uklart på bildet men det kan se ut som at den fører til en kobling under tiltreleet. Redigert 17.April.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Arny Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Det ser ut for meg som at orginal batterikabelen er utskiftet ? Den tynne røde ledningen med sikring skal kobles sammen med batterikabelen på startrele.Dette er strømforsyning til tenningslås+tiltbryteren.Rødfarget ledninger indikerer som oftest + Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Ser ledningen hos deg nå. Er den løs eller er den koblet til startermotoren der vi ser den? Har markert den med rødt + et rødt kryss der jeg tror den skal være... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
OnkelDonald Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Da fikk jeg det til. Hovedkabel for strøm til motoren. Den med 20amp sikring på var ikke koblet til strøm, så jeg la den inn sammen med kabel fra batteri + til startrele. Da funka alt som det skulle. Men her må tidligere eier ha fjernet noe, for jeg måtte lage min egen kobling med ringsko. Takker for hjelp! Det hele resulterte i en herlig dag på havet :) Det ser ut for meg som at orginal batterikabelen er utskiftet ? Den tynne røde ledningen med sikring skal kobles sammen med batterikabelen på startrele. Spot on! Ser ledningen hos deg nå.Er den løs eller er den koblet til startermotoren der vi ser den? Har markert den med rødt + et rødt kryss der jeg tror den skal være... Dette er + fra rele til starter. Den er koblet riktig. Rødt kryss er minus. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Daffy Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 (redigert) Dette er + fra rele til starter. Den er koblet riktig.Det er nok riktig ja.Så dette rett etter jeg la inn innlegget (På mitt bilde) Rødt kryss er minus.Har ikke minus der hos meg så tenkte kanskje at ledningen lå løst bak der. Da ordnet det seg og du er en av de heldige som har båt på vannet Redigert 17.April.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Double Weber Svart 17.April.2010 Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Ser ut som de var på vei til å "sniffe" frem problemet ditt på "iboats" også. Velkommen der forresten Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Hehe se der ja. ikke eneste nordmann der skjønner jeg! Var litt desperat i går, hadde leid henger for anledningen og ville gjerne ha motoren til å gå før jeg kastet båten i vannet. Det er noe dritt å henge over akterspeilet og skru på el-feil når båten er på vannet. iboats er jo en tanke større og litt mer "natteaktiv" så tenkte jeg skulle prøve lykken der også Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Det var godt du fant ut av det. Kjenner til den arbeids stillingen du beskriver, og den er ikke å foretrekke. Det er noen inne på iboats som har sykt peiling på yamaha. Spesielt en med nicket "Rodbolt". Han kjenner alle yamahaer inn og ut da han jobber med de. Han er en av ca 25 "Master Techs" på yamaha i USA. Tror det er den høyeste graden av yamaha mekaniker. Hvis du lurer på noe spesielt en gang med motoren din, så henvend deg direkte til han. Ta med navnet hans i tittelen på tråden. Husk bare å ta med den amerikanske betegnelsen på motoren din. AETO og BETO er internationale koder. I USA har de andre navn på de. Den finner du ved å gå inn på feks boats.net. Hvilken årsmodell er motoren din? Redigert 18.April.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Takk for tips. Det kommer jeg helt sikkert til å benytte meg av. Motoren min er en 1997 modell 115CETOL. på linken din er det da en 115TLRV ? Har et lite spørsmål til angående elektronikken her: Fra toppen av den interne oljetanken går det en kabelklyse ned med ledninger i fargene rød/brun/hvit/sort (Ser den på bildet mitt mellom oljetank og startmotor). Jeg går ut fra at dette har med nivåkontrollene i oljetanken å gjøre. Det som var rart er at den RØDE kabelen ikke var tilkoblet når jeg fikk motoren, og den er det heller ikke nå (på bildet er den bare tilkoblet i forbindelse med feilsøk ref. TS). Hva er kabelen til? hva er det den forsyner med strøm hvis det er 12v + den skal ha? Ekstern oljepumpe og nivåkontroll etc ser ut som det fungerer som det skal uten at denne er tilkoblet. Av frykt for at den kan ha noe med selve oljeinjeksjonen å gjøre så kjørte jeg gårsdagen med olje iblandet bensinen, til jeg får målt at motoren faktisk bruker olje. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Motoren min er en 1997 modell 115CETOL. på linken din er det da en 115TLRV ? TLRV: T=Power Trim & Tilt. Electric Start L=20" stamme R=Remote V=1997 Hvis disse tingene stemmer er det den du har. Det er den mest vanlige konfigurasjonen, så det er nok det. Ser du har postet igjen. Håper du får svar på spørsmålet ditt. Må nok vente til de våkner opp "over there" Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Daffy Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Ekstern oljepumpe og nivåkontroll etc ser ut som det fungerer som det skal uten at denne er tilkoblet. Av frykt for at den kan ha noe med selve oljeinjeksjonen å gjøre så kjørte jeg gårsdagen med olje iblandet bensinen, til jeg får målt at motoren faktisk bruker olje.Det skal du gjøre hver vår (eller når motoren har stått lenge urørt) uansett for å se at det fungerer. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
OnkelDonald Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Det skal du gjøre hver vår (eller når motoren har stått lenge urørt) uansett for å se at det fungerer. Det er sikkert fornuftig ja. Hører precision blend systemet til Yamaha er forholdsvis driftssikkert, men å kjøre første tanken med 1-2% olje hver vår er sikkert en billig forsikring :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Ingen som har en mening om denne røde kabelen fra oljetanken? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Etter å ha lest en del på iboats om "precision blend" tror jeg svart er jord. Brun er 12v. Hvit og rød er til nivåbrytere og alarmer. Prøv å kople sammen rød og sort og se om du får en alarm. Jeg er også interessert i hva de forskjellige fargene er. Jeg fjerner jo systemet og må kople noen av de sammen for å "lure" systemet til å tro det fremdeles er der. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Der de andre fargene på din motor er koplet, er det ikke en ledig der den rød skal koples? På min tror jeg alle går inn i en felles "hann" plugg som passer i en "hunn" plugg på YMISen. Hjernen. Sjekk den kabelen som kommer fra YMISen, er det en rød en der i tillegg til sort, hvit og brun? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Har forstått det slik at oljesensoren har 3 nivåer. Den midterste av de starter oljepumpen på den eksterne tanken så det pumpes olje til intern tank. Den øverste stopper pumpen igjen. Den nederste starter alarm og setter motor i 2000rpm modus. Jeg tror jeg bare skal overvåke at systemet bruker olje, og at det pumpes automatisk fra ekstern til intern tank. Manuell pumpeswitch fungerer, så ekstern pumpe får iallefall strøm. Er det noe kødd så må det være sensor eller kabling til denne. Det er ingen opplagt plass den rød kabelen skal kobles, og jeg vil heller ikke sette strøm på den uten å vite hva den er til, og uten egentlig å ha et problem enn så lenge. (det var dette med å la vær å skru på ting som funker :p) Den rød tilkoblingen er jo bare en Y. Selve kabelen går såvidt jeg kan se fra bildene jeg har, fra oljesensor og videre ned sammen med de andre kablene i koblingsstykket. Det skal vel også være en sperre som stopper pumping av olje dersom motor er tiltet mer enn 30 grader? Hvorfor vil du koble systemet ut? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hvorfor vil du koble systemet ut? Det har vært deaktivert i årevis. Vet ikke hvorfor. Drevet fra pumpen er fjernet sammen med alle slangene og den eksterne tanken. Nå fjerner jeg de siste restene. Dvs den motor-monterte pumpen og den interne tanken. Da står jeg igjen med noen kabler som må koples sammen for å unngå alarmer. Det var jo ved at autolube pumpen spyttet ut en olje/vann blanding at jeg skjønte at noe var riktig galt. Gjenom pumpen, der drevet stod, er det et "hull" rett inn i veivhuset. Nå som alt der inne er skiftet vil jeg ikke ha det "hullet" der. Inni veivhuset dannes det hele veien et trykk som skal føre overskudds olje/bensin ut gjenom slanger og tilbake i systemet. Hvis en del av det trykket forsvinne ut den gamle autolube pumpen vil jo det hemme det systemet. Nå er den pumpen fjernet og hullet i blokka tettet. Tanken fjerner jeg forde den ikke er i bruk. Vil bare ha den vekk. Tenkte en stund på å sette systemet i drift igjen, men det ville være for kostbart og tidkrevende. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det skal vel også være en sperre som stopper pumping av olje dersom motor er tiltet mer enn 30 grader? Systemet fikk seg en oppfriskning i 1996. Før 96 var systemet koplet opp mot tilt sensoren slik at når den gikk forbi en viss vinkel stoppet det. Etter 96 virker ikke autoluben når motoren ikke er i gang. Satt og leste om dette i går og forstår det slik at motoren aldri er i gang når den står slik. 30 grader er jo veldig høyt. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Da var det plutselig fullt forståelig at du vil fjerne det. Hvorfor i var det koblet mot tiltsensor før 96 egentlig? For å hindre pumping av olje dersom nivå i intern tank synker som følge av skjevstilling? Må jo være en bedre løsning å gjøre sånn som nå da? Ingen pumpe hvis motor ikke går. Rodbolt kom på banen på iboats og forklarte hva fargekodene på kabler for oljesensor var. Legger det inn her og: Sort = Bryter jord Hvit = Ekstern oljepumpe av, Jord Brun = Ekstern oljepumpe på, Jord Rød = Ekstern oljepumpe på, RPM reduksjon på, Alarm på, Jord Ser for meg ut som du må jorde hvit kabel og isolere de andre for å koble ut de siste restene av autoluben din? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Double Weber Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Rodbolt er og blir et unikum når det gjelder Yamaha. En skikkelig nerd(in a good way). He he Det som er er at tanken har jo vært påkoplet hele tiden, men vært skål tom. Hvorfor har det ikke skjedd noe mht alarmer etc når jeg har kjørt? Må sjekke nøye hva som eventuelt hat blitt gjort tidligere. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hvorfor i var det koblet mot tiltsensor før 96 egentlig? For å hindre pumping av olje dersom nivå i intern tank synker som følge av skjevstilling? Må jo være en bedre løsning å gjøre sånn som nå da? Ingen pumpe hvis motor ikke går. Det var for at ikke systemet skulle bli lurt av en plutselig nivå endring når motoren ble tiltet opp. De gjorde det kanskje litt for koplisert når de lagde systemet. Det gjorde de noe med i 96. Må jo være enklere det "nye" systemet. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
OnkelDonald Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Det som er er at tanken har jo vært påkoplet hele tiden, men vært skål tom. Hvorfor har det ikke skjedd noe mht alarmer etc når jeg har kjørt? Og pluggen med kabler fra oljesensor har vært tilkoblet? Det kan jo være så enkelt som at flottøren på oljesensoren er festet i øvre posisjon. Dermed tror sensor tanken er full og alt er fryd og gammen :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.