Jump to content

Når du ser berusede folk i båt, hva gjør du?


jorhei

Recommended Posts

Jeg lurer på hva du gjør hvis du ser noen fulle eller tydelig berusede folk som fører en båt?

 

Hadde selv en opplevelse i dag:

Var nede i havna for å prøve noe med motoren. Mens vi var der kom det en snekke (plastsnekke på ca 22 fot, med 4 voksne personer ombord) som skulle legge til brygga. Til å begynne med så jo dette tilsynelatende greit ut, men når det er helt vindstille og de for fjerde gang må bakke ut og ta en ny runde så stusset jeg litt. Etterhvert som de kom i land (etter ca 6 forsøk) så så jeg tydelig at de var beruset. De var høyrøstet og de sjanglet seg fra brygga og inn på land, og ble borte. Når jeg selv dro fra brygga måtte jeg bare bort og se på båten de fire hadde ført. I denne båten lå det tmme ølflasker, matrester, kalesje og kalesjestenger om hverandre. Båten var heller ikke låst noe sted (luka foran sto åpen, og døra inn til kabinen var åpen)

 

Jeg tenkte i ettertid over om jeg kanskje burde ha gjort noe annet enn å bare la det være? Skulle jeg ringt politi?

Hva ville dere gjort i en samme situasjon?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Usikker på hva jeg hadde gjort, men de var jo allerede i land, og det ville neppe hjulpet å ringe politiet da. Usikker på om 8 timers regelen gjelder til sjøs, men den gjelder uansett ikke dersom ikke noe uhell er intruffet, og det hadde det jo ikke, så ingenting kunne bevises :headbang:.

 

Nei, jeg tror jeg hadde gjort som deg, intet. :blush:

 

Jeg hadde en liknende, men motsatt opplevelse en gang for ett par år siden.

 

Søndag ettermidag, og satt å putlet i båten.

Hørte plutselig en fest som var på vei inn. Hørte festen før jeg hørte motor dur. Tenkte at dette måtte være ett lystig lag, og håpet skipperen var sånn nogenlunde edru. Hørtes ut som en godd gjeng som skrålte og sang.  Då båten kom inn i havna så jeg til min overaskelse at det ikke var en gjeng. Det var en mann , han bare hørtes ut som ett helt 'sjøslag' helt alene, med skrik og skål osv.  Stor ustelt trebåt, hadde neppe sett lakkkosten på 10 år. Eieren hadde neppe vært utsatt for særlig pleie han heller på omtrendt like lenge. Skikkelig fante følge rett og slett.

 

Suste for full fart rett mot gjeste brygga, og jeg tenkte dette går aldri bra. :eek:

 

Idet båten fosser mot brygga, kommer vedkommende ut av båten, og stiger frem med en fender. Det jeg ikke viste, var at han hadde lagt roret over, samt giret i revers,  så idet han slipper fender i baugen, er farten passe redusert, og skutta lagt seg over, slik at det ikke ble noe smell. Han stiger elegant i land, fester en tamp, og går akterut og kan stige elegant ombord igjen akurat da hekken klapper til kai (motoren er jo fortsatt i revers), for å feste den andre tampen. En usedvanlig perfekt landing mao, uten at han stod ved roret.

 

Jeg hadde neppe klart det på 10 forsøk selv.  Alt foregikk fortsatt med sang og skrik. Vedkommende trekker en gammel sykkel opp på brygga, og det er såvidt han greier å sjangle seg oppeover veien uten å velte.

 

Om jeg vurderte å kontakte onkel?? Nei, fyren hadde jo bedre kontroll en jeg noensinne har hatt, i tilstand DRITA FULL. :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Jeg ringer politiet ØYEBLIKKELIG.....trur eg.

 

Noen båter er rene dødsmaskiner, skal disse føres av fulle folk?

 

Hvem krasjer de inn i neste gang......deg?

 

Men hva med en robåt/lite fartøy med lav hastighet?

 

Men skal vi ikke følge loven da?? Mener det er grenser hva en båtfører kan supe.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode i sommer hvor en kraftig  :headbang: beskjenkt "skipper" skulle gå i relativt høy sjø fra Koster til skjærhalden (ytre hvaler). Vi skulle samme distansen, og tok vedkommende ombord i vår båt og sørget for at en annen bekjent med mindre innabords tok roret over for han.

 

Ellers prøver jeg å ta hånd om mitt og la andre ta hånd om sitt så lenge vi eller andre ikke er i direkte fare på grunn av fyllekjøring. Da blir saken litt annen.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Her er det ikke snakk om å leke polti, men å ta ansvar for hverandre og da kjører man IKKE beruset/full med båt.

 

Likte tanken fra gipsygirl om at en annen kunne ta over, men kanskje denne kunne være edru??

 

mvh jan

 

 

Dersom det er fare for liv og helse så har vi vel en plikt til å varsle Politi. Det har vi også dersom de har påført skade på annen manns eiendom.

 

Men å leke Politi skal ikke jeg gjøre. :nono:

Link to post
Share on other sites

Det som slo meg i går var, hva ville/burde jeg har gjort dersom de dro ut på sjøen og var såpass beruset. Da hadde jeg nok å ringt politi for å unngå at de skulle skade seg selv eller andre. Siden de til slutt kom seg til land så syntes jeg ikke det var noen hensikt å ringe politi, de hadde mest sannsynlig kommet seg bort fra båten og havna lenge før politi var der.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...