John_Kr Startet 14.August.2004 Link til dette innlegget Startet 14.August.2004 Hei Trenger noen gode råd angående hva som bør gjøres når "blank" metall i båten ruster. Dette gjelder: -Hengsler -Skruene til hengsler -Låsbeslag til luker -Sveisskjøter til bensintank -Sluk til selvlensende dekk -Badestige Er det noe jeg kan gjøre med dette? Kan jeg spraye med CRC eller er det bare å bytte komponenter etter hvert som de ruster. Tviler på at det som er nevnt over er syrefast, men det burde hatt en lengre levetid en bare noen uker/mnd. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 14.August.2004 Link til dette innlegget Svart 14.August.2004 Dersom det er sveisepunkt bør disse behandles med "beis" (et stoff som smøres på og spyles vekk etter en tid) etter dette bør du polere med ost. Bruk av ost er å anbefale på alle "rustfrie" detaljer, da det skal kun en liten rift til før du får rustspor. Alle ting du har f.eks. borret et hull i eller benyttet baufil/fil bør poleres. Det å skru en rustfri/syrefast skrue i lignende gods kan gi sår som frembringer rust. Her er det en fordel å påføre et "glidemiddel" før du skrur til. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hulda Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 For å fjerne rust er igjen det beste oksalsyre som bl.a. er i Hempel Gelcoat Cleaner, jeg har skrevet om dette før. Hvis du har rust i sveiseskjøter, kommer dette av at sveisingen har vært utført ureglementert og/eller at sveisen ikke er picklet/beiset (kjært barn mange navn). Beisingen foretas med en blanding av flussyre og salpetersyre. Avesta har en beisepasta som heter Beisepasta-101. Bare å følge bruksanvisningen. Vanlig overflaterust, se også anvisningen fra BMO. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hei bmo Har hørt tidligere om denne "osten", men husker ikke hva det var. Kan du gi meg en liten pekepinne? Hei Huldra Hvor får jeg kjøpt picklet/beis? Hempel Gelcoat Cleaner får jeg vel kjøpt på båtrekvisita foretninger? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hei bmo Har hørt tidligere om denne "osten", men husker ikke hva det var. Kan du gi meg en liten pekepinne? Kjøpte min ost hos en maskinforetning (E Lund i Bergen). Tror at du får et sett hos Claes Olson. Osten er et poleringsmiddel i hard form. Ved bruk av passende børste/polerskive på drill eller vinkelsliper kjøres denne mot osten for å få den til å smitte av, derettet polerer man stålet. Prosessen gjentaes når børsten/polerskiven er gått tom. Her er resultatet ved bruk av ost på propellen, dette bildet ble tatt før jobben var ferdig. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Tror at du får et sett hos Claes Olson. Husker du hva det heter dette produktet hos Clas Ohlson? Så du påfører dette stoffet på en filtskive til drill/vinkelsliper og polerer vei på samme måte som vanlig bilvoks? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Husker du hva det heter dette produktet hos Clas Ohlson? Så du påfører dette stoffet på en filtskive til drill/vinkelsliper og polerer vei på samme måte som vanlig bilvoks? http://www.clasohlson.no/images/products/N...6-30_094609.jpg Art. 30-6460 198,- Er ikke sikker på om dette er det samme stoffet som jeg bruker, men mener at en annet på forumet antydet dette. Ikke som bilvoks, osten er nesten stinhard, det er ikke noe som skal påføres stålet for så tørke før polering. Beskrives slik, påføring og polering i samme opperasjon. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 http://www.clasohlson.no/images/products/N...6-30_094609.jpg Art. 30-6460 198,- Er ikke sikker på om dette er det samme stoffet som jeg bruker, men mener at en annet på forumet antydet dette. Ikke som bilvoks, osten er nesten stinhard, det er ikke noe som skal påføres stålet for så tørke før polering. Beskrives slik, påføring og polering i samme opperasjon. Det koster da ikke all verden, kjøper et slikt sett og prøver. Hva med produktet "autosol", er ikke det også et poleringsstoff for blanke flater? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Det koster da ikke all verden, kjøper et slikt sett og prøver. Hva med produktet "autosol", er ikke det også et poleringsstoff for blanke flater? Hørt mye bra om Atosol, aldri prøvd det selv. Men tror nok at osten gjør en grundigere jobb. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hulda Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hei bmo Har hørt tidligere om denne "osten", men husker ikke hva det var. Kan du gi meg en liten pekepinne? Hei Huldra Hvor får jeg kjøpt picklet/beis? Hempel Gelcoat Cleaner får jeg vel kjøpt på båtrekvisita foretninger? Beisen får du kjøpt i maskinforretninger som selger sveiseutstyr. For polering av rustfritt, mye bra å få hos Claes Ohlson. Har kjøpt en del selv, har ikke benyttet det enda. Først på programmet står skyveluke for nedgangen, i treverk. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hadde en gang sommerjobb i en fabrikk som lagde produkter av rustfritt stål. Polering foregikk med hard voks og polerrondeller av bust. Bare som en advarsel til de som har tenkt å prøve. Det griser noe alldeles forj@@ig på omgivelsene til det som poleres. Gjør en prøve på et metallstykke som ikke er i båten og se selv før du setter i gang på baugrekka. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Hadde en gang sommerjobb i en fabrikk som lagde produkter av rustfritt stål. Polering foregikk med hard voks og polerrondeller av bust. Bare som en advarsel til de som har tenkt å prøve. Det griser noe alldeles forj@@ig på omgivelsene til det som poleres. Gjør en prøve på et metallstykke som ikke er i båten og se selv før du setter i gang på baugrekka. Hvilken hardvoks brukte dere? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Her er et bilde av osten jeg bruker og et stålstykke der v. side har fått en lett omgang med denne. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
John_Kr Svart 15.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Tøft.... Går ut i fra at "osten" er det gråe du ser rett bak stålbiten? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.August.2004 Link til dette innlegget Svart 15.August.2004 Tøft.... Går ut i fra at "osten" er det gråe du ser rett bak stålbiten? jepp...... Og denne har jeg i maaaange år da den er utroligt dryg. Tror jeg betalte 120,- for denne for noen år siden. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
John_Kr Svart 29.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Kjøpte hos Clas Ohlson et polersett med flere typer rondeller og 2 typer polerpasta for metall. Fungerer som bare det, alt stål blir som nytt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) Kjøpte hos Clas Ohlson et polersett med flere typer rondeller og 2 typer polerpasta for metall. Fungerer som bare det, alt stål blir som nytt. Er polering av korrodert "rustfritt" stål en varig behandlingsform - eller må det gjentas regelmessig for å unngå korrodering? Redigert 29.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) Er polering av korrodert "rustfritt" stål en varig behandlingsform - eller må det gjentas regelmessig for å unngå korrodering? For meg er A4 kvalitet rustfritt stål og ikke A2 kvalitet. A2 ruster med tiden. Min stålpropell (Yamaha PRO serien) er ikke av A4 kvalitet og trengs en omgang med polering. Polerte den i dag med Autosol og rondell, ble utrulig blank og fin. Rustfritt stål kan du jo bare polere over for å få den fine glansen. Redigert 29.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 John_Kr: har du artikkelnumret på det settet du kjøpte på Clas Ohlson? Eller kanskje du kan vise det om du ser her Kanskje det var noe slikt? Jeg er på utkikk etter noe lignende selv Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) Er polering av korrodert "rustfritt" stål en varig behandlingsform - eller må det gjentas regelmessig for å unngå korrodering? Ja det var dette settet jeg kjøpte, utmerket produkt. Polerte forøvrig min rustfrie (A4) 130 liters bensintank i dag. Polerte alle brune sveiser, her ble alt blanket og fine. Når jeg tenker meg litt om så kjøpte jeg også noen filt roundeller i tillegg til det som vises på bilde. Redigert 29.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Brutus Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Hvordan er det med alle de rustfrie produktene til Biltema, det står jo oppgitt til å være aisi 316, tenker på sjakler, wirelåser og karabinkroker? Av brukbare ting har fra Biltema, så bestilte jeg noen fendere for en stund siden, de var danske (Danfender). Har nå vist seg å være brukbare. De har jo Bruce-kopier der også. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) Hvordan er det med alle de rustfrie produktene til Biltema, det står jo oppgitt til å være aisi 316, tenker på sjakler, wirelåser og karabinkroker? Av brukbare ting har fra Biltema, så bestilte jeg noen fendere for en stund siden, de var danske (Danfender). Har nå vist seg å være brukbare. De har jo Bruce-kopier der også. Om aisi 316 er av A4 eller A2 kvalitet har jeg ikke kunnskap om. Jeg har selv kjøpt den største rustfrie sjakkel Biltema har, den ligger ut i sjøen (saltvann) året rundt. Den er støpt fast i et stort lodd og holder seg blang og fin. Redigert 29.Desember.2004 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Suzuki Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 AISI 316 = Syrefast A4 kvalitet Ifølge Clas Ohlson iaf.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
balugo Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Kjøpte ESAB sin beisepasta hos TESS . Husk at denne er ekstremt etsende og krever skikkelig verneutstyr og mye vann tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 AISI 316 = Syrefast A4 kvalitet Ifølge Clas Ohlson iaf.. Suzuki Det er jo bra. Trenger noe småtteri, et par kryssholt og en gjengebrotsj. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.