Jump to content

Rustproblematikk


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Trenger noen gode råd angående hva som bør gjøres når "blank" metall i båten ruster.

 

Dette gjelder:

-Hengsler

-Skruene til hengsler

-Låsbeslag til luker

-Sveisskjøter til bensintank

-Sluk til selvlensende dekk

-Badestige

 

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Kan jeg spraye med CRC eller er det bare å bytte komponenter etter hvert som de ruster. Tviler på at det som er nevnt over er syrefast, men det burde hatt en lengre levetid en bare noen uker/mnd.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dersom det er sveisepunkt bør disse behandles med "beis" (et stoff som smøres på og spyles vekk etter en tid) etter dette bør du polere med ost. Bruk av ost er å anbefale på alle "rustfrie" detaljer, da det skal kun en liten rift til før du får rustspor. Alle ting du har f.eks. borret et hull i eller benyttet baufil/fil bør poleres. Det å skru en rustfri/syrefast skrue i lignende gods kan gi sår som frembringer rust. Her er det en fordel å påføre et "glidemiddel" før du skrur til.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

For å fjerne rust er igjen det beste oksalsyre som bl.a. er i Hempel Gelcoat Cleaner, jeg har skrevet om dette før. Hvis du har rust i sveiseskjøter, kommer dette av at sveisingen har vært utført ureglementert og/eller at sveisen ikke er picklet/beiset (kjært barn mange navn). Beisingen foretas med en blanding av flussyre og salpetersyre. Avesta har en beisepasta som heter Beisepasta-101. Bare å følge bruksanvisningen. Vanlig overflaterust, se også anvisningen fra BMO.

Link to post
Share on other sites

Hei bmo

Har hørt tidligere om denne "osten", men husker ikke hva det var. Kan du gi meg en liten pekepinne?

 

Hei Huldra

Hvor får jeg kjøpt picklet/beis? Hempel Gelcoat Cleaner får jeg vel kjøpt på båtrekvisita foretninger?

 

:headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei bmo

Har hørt tidligere om denne "osten", men husker ikke hva det var. Kan du gi meg en liten pekepinne?

 

:headbang:

Kjøpte min ost hos en maskinforetning (E Lund i Bergen). Tror at du får et sett hos Claes Olson.

 

Osten er et poleringsmiddel i hard form. Ved bruk av passende børste/polerskive på drill eller vinkelsliper kjøres denne mot osten for å få den til å smitte av, derettet polerer man stålet. Prosessen gjentaes når børsten/polerskiven er gått tom.

 

Bilde

Her er resultatet ved bruk av ost på propellen, dette bildet ble tatt før jobben var ferdig.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Husker du hva det heter dette produktet hos Clas Ohlson?

 

Så du påfører dette stoffet på en filtskive til drill/vinkelsliper og polerer vei på samme måte som vanlig bilvoks?

http://www.clasohlson.no/images/products/N...6-30_094609.jpg

 

Art. 30-6460  198,-

Er ikke sikker på om dette er det samme stoffet som jeg bruker, men mener at en annet på forumet antydet dette.

 

Ikke som bilvoks, osten er nesten stinhard, det er ikke noe som skal påføres stålet for så tørke før polering.

 

Beskrives slik, påføring og polering i samme opperasjon.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

http://www.clasohlson.no/images/products/N...6-30_094609.jpg

 

Art. 30-6460  198,-

Er ikke sikker på om dette er det samme stoffet som jeg bruker, men mener at en annet på forumet antydet dette.

 

Ikke som bilvoks, osten er nesten stinhard, det er ikke noe som skal påføres stålet for så tørke før polering.

 

Beskrives slik, påføring og polering i samme opperasjon.

 

Det koster da ikke all verden, kjøper et slikt sett og prøver.

 

Hva med produktet "autosol", er ikke det også et poleringsstoff for blanke flater?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det koster da ikke all verden, kjøper et slikt sett og prøver.

 

Hva med produktet "autosol", er ikke det også et poleringsstoff for blanke flater?

Hørt mye bra om Atosol, aldri prøvd det selv. Men tror nok at osten gjør en grundigere jobb.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei bmo

Har hørt tidligere om denne "osten", men husker ikke hva det var. Kan du gi meg en liten pekepinne?

 

Hei Huldra

Hvor får jeg kjøpt picklet/beis? Hempel Gelcoat Cleaner får jeg vel kjøpt på båtrekvisita foretninger?

 

:headbang:

Beisen får du kjøpt i maskinforretninger som selger sveiseutstyr. For polering av rustfritt, mye bra å få hos Claes Ohlson. Har kjøpt en del selv, har ikke benyttet det enda. Først på programmet står skyveluke for nedgangen, i treverk.

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang sommerjobb i en fabrikk som lagde produkter av rustfritt stål. Polering foregikk med hard voks og polerrondeller av bust. Bare som en advarsel til de som har tenkt å prøve. Det griser noe alldeles forj@@ig på omgivelsene til det som poleres.

Gjør en prøve på et metallstykke som ikke er i båten og se selv før du setter i gang på baugrekka.

Link to post
Share on other sites

Hadde en gang sommerjobb i en fabrikk som lagde produkter av rustfritt stål. Polering foregikk med hard voks og polerrondeller av bust. Bare som en advarsel til de som har tenkt å prøve. Det griser noe alldeles forj@@ig på omgivelsene til det som poleres.

Gjør en prøve på et metallstykke som ikke er i båten og se selv før du setter i gang på baugrekka.

Hvilken hardvoks brukte dere?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tøft....

 

Går ut i fra at "osten" er det gråe du ser rett bak stålbiten?

jepp......

 

Og denne har jeg i maaaange år da den er utroligt dryg.

 

Tror jeg betalte 120,- for denne for noen år siden.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Kjøpte hos Clas Ohlson et polersett med flere typer rondeller og 2 typer polerpasta for metall.

 

Fungerer som bare det, alt stål blir som nytt.

Er polering av korrodert "rustfritt" stål en varig behandlingsform - eller må det gjentas regelmessig for å unngå korrodering? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er polering av korrodert "rustfritt" stål en varig behandlingsform - eller må det gjentas regelmessig for å unngå korrodering?

:lol:

 

For meg er A4 kvalitet rustfritt stål og ikke A2 kvalitet. A2 ruster med tiden.

Min stålpropell (Yamaha PRO serien) er ikke av A4 kvalitet og trengs en omgang med polering. Polerte den i dag med Autosol og rondell, ble utrulig blank og fin.

 

Rustfritt stål kan du jo bare polere over for å få den fine glansen.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er polering av korrodert "rustfritt" stål en varig behandlingsform - eller må det gjentas regelmessig for å unngå korrodering?

Ja det var dette settet jeg kjøpte, utmerket produkt.

 

Polerte forøvrig min rustfrie (A4) 130 liters bensintank i dag. Polerte alle brune sveiser, her ble alt blanket og fine.

 

Når jeg tenker meg litt om så kjøpte jeg også noen filt roundeller i tillegg til det som vises på bilde.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med alle de rustfrie produktene til Biltema, det står jo oppgitt til å være aisi 316, tenker på sjakler, wirelåser og karabinkroker?

 

Av brukbare ting har fra Biltema, så bestilte jeg noen fendere for en stund siden, de var danske (Danfender). Har nå vist seg å være brukbare. De har jo Bruce-kopier der også.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med alle de rustfrie produktene til Biltema, det står jo oppgitt til å være aisi 316, tenker på sjakler, wirelåser og karabinkroker?

 

Av brukbare ting har fra Biltema, så bestilte jeg noen fendere for en stund siden, de var danske (Danfender). Har nå vist seg å være brukbare. De har jo Bruce-kopier der også.

Om aisi 316 er av A4 eller A2 kvalitet har jeg ikke kunnskap om.

 

Jeg har selv kjøpt den største rustfrie sjakkel Biltema har, den ligger ut i sjøen (saltvann) året rundt. Den er støpt fast i et stort lodd og holder seg blang og fin.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...