Jump to content

hva heter båten din?


suzumer 290

Recommended Posts

Gorine II (vi hadde en Nidelv 24 som var Gorine I).

Kona er sørlending og det er hun som "vant" navnekonkurransen her i familien. Navnet er hentet fra denne sørlandsvisen:

 

Ligavel synger æ: Å for en dag,

så tonane gjaller rondt holmer og knatter.

Jenta er vakker og ho vil æ ha,

Gorine - skjærgårdens datter.

 

Sangen er skrevet av Øyvind Smestad som står bak 125 sørlandsviser.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Da båtnavn ble aktuelt hadde jeg kone, og den ble hetende "Endelig". Hennes valg. Selv om jeg hadde mast om båt i flere år.

 

Så forsvant kona og båten ble dratt med i det økonomiske dragsuget, men etterhvert fikk jeg meg ny båt med to sønner. Den fikk navnet Dennrick.

 

Så fikk jeg ny dame, og hun likte navnet "Isabelle", så da vi kjøpte ny båt og registrerte den i Skipsregisteret, så fikk den det navnet.

 

Forelskelsen er over, og vi har det såpass bra at jeg skal risikere å endre navnet til Dennrick igjen - uten at hun får vite det :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette var en morsom tråd.

Jeg, og/eller familien har hatt en liten haug båter. 

 

Båten vår nå, vi er et samboerpar, heter Havelle. Navnet ble funnet av min samboer som er glad i fugler. Følte at det passet. 

Jolla heter Hedwig. Når vi først flyttet sammen så var noe av det første vi gjorde (ikke fordi vi er blodfan, men fordi det var vinter og vi trengte noe å se på) så vi alle Harry Potter filmene, og da passet det navnet.

 

Før det har det vært en rekke båter.

I sin ungdom bygde mamma og pappa en Andy 25, den har vært med oss i en haug av år. Båten fikk navnet Vår. Kombinasjon av deres store ønske (og innsats) for å få båt og tiden den ble sjøsatt. (Den båten har gitt mange gode minner...)

 

I en alder av tre år fikk jeg gi navn til jolla, da måtte jo den hete Min.

Det synes folkene på hyttefeltet var veldig gøy, så etter hvert som båtene ble byttet ut ble det både Noens, Andres, Deres. Før det endte opp med en 17 fots skjærgårdsjeep som ikke fikk noe annet navn enn jeepen. Den tjente oss godt og lenge og ga mange gode erfaringer, men forbannelsen vi påkalte når vi ikke ga den noe navn inntok oss til slutt, og den slet seg og sank.

 

Av de tre båtene som har betydd mest for meg er to derfor borte. Havelle er kanskje bare et masseprodusert tysk badekar for mange, men hun skal vi passe på så lenge vi har helse til det :) (vi er midt på 30-tallet nå, så det blir forhåpentligvis en del år til)

Link to post
Share on other sites

Moro med båtnavn gett. To kompiser her oppe hadde artige navn på sine 40 fotere. Den ene hadde ikke all verden til stedssans så den ble døpt Corewi og kompisen døpte båten Herewi. Selv hadde jeg en 20 fots Trio, den var så stygg at jeg døpte den Havets Skrekk. Med store svarte bokstaver.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først bestemt meg for at båten skulle hete Nevermind, og så for meg en litt tragikomisk situasjon hvor jeg sto til knes i sjøvann i det jeg gikk ut på radioen «All ships-all ships-all ships... This is... Nevermind. We are sinking”. Vet ikke helt hvordan det ville blitt oppfattet, og ennå mindre hvis det skulle være den tyske kystvakten som hørte nødanropet. 
 

This is the german coastguard. Who are you, and what are you thinking about? 😄

 

Så da fikk båten navnet Nirvana i stedet. 

Link to post
Share on other sites

Kjøpet båten vi har nå året etter at søsteren min Michelle gikk bort.

Kona og jeg følte ikke at det var riktig å kalle den opp direkte etter henne, men The Beatles har jo en sang om Michelle, så da ble det MyBelle som både dekker hva vi føler for båten og som hedrer en person vi var veldig glade i.:wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Skulle navngi Polar-snekka jeg kjøpte i våres og spurte på sosiale medier om forslag på navn... Burde sett noen av disse komme:

Snekkesnekka
Mus-Cruise
MS Procrastination
Fredagshølet
Bar-bor
Duppen
Freidige-Frida (fra Frida)

+ flere grove som ikke passer her. 


Foreløpig har "Lillemor" seilet opp som en favoritt da min mormor ble kalt dette i hele livet, men ikke like humoristisk som andre. 

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har flere båter så har jeg flere navn. Snekka mi er oppkalt etter min bestemor, "Solrun". Den fikk det navnet rett og slett fordi at uansett om den var gammel og kanskje ikke så rask. Så kunne jeg alltid stole på at den gjorde jobben sin og tok meg vell til land. Har også en båt som heter "Mari" men det er fordi den het det når jeg kjøpte den. Jolla mi heter "Lille Lise" oppkalt etter svigermor. Hun er kanskje liten, men du kan ikke unngå å merke (Høre). når hun er i rommet. Nye båten min vil også få navnet Solrun til tross for at den er mye raskere enn snekka. Synes navnet er koselig og passende på en båt. Kommer ikke til å sette noe tall bak. Gidder ikke å lage nye navne skilt. Håper den blir like trofast som min nå avdøde bestemor. 

Link to post
Share on other sites

Forrige båt heite Midgard.

Nåverende båt heite Jandia.

 

Men etter kvart når vår gamle båt "Midgard" har skiftet navn, så blir nok Jandia døypt om til Midgard også.

Synest det er artig med gamle nordiske navn.

Første jolla het Hugin, mens nåværende jolle har ikkje fått navnet heilt bekrefta enno. Enten Munin, eller Hoggsnake.

 

Ligger forresten ein pitteliten seilbåt i Haugesund som heiter "Ladyboy" med stednavnet "Pataya" i hekken :giggle:

Link to post
Share on other sites

Motorbåtene har hatt navnet «Bitteliten». Startet med en Uttern D55, så en Nidelv 690, Nidelv 300, Windy 37, NordWest 420 og til slutt «Bitteliten VI»som var en Nimbus 30S. 
Bakgrunnen for navnet finner man i Anne Cath Westlys bøker. 
 

seilbåten jeg har nå var tenkt som Bitteliten VII, men det passa aldri båten, så hun heter «Northern Regina». Det er en Regina af Vindö 43. Regina er latin og betyr dronning. Jolla heter «Minion»

 

 

Link to post
Share on other sites

Har det ikke vært en slik tråd før?

Hadde ikke tenkt å gi båten navn. Så kom problemet med identifikasjon, krav til navn. Hva faen skulle vi velge? Så vi satte opp noen kriterier:

Ikke ÆØÅ i navnet

Få bokstaver

Lett å bokstavere

Damenavn?

På min side har det vært sjøfolk siden tidenes morgen. Få med mindre enn tre fornavn. Beste ble Øylaug ( Ø i navnet og en drittkjerring), Peder (passer ikke) Karl Oscar (nix, kanskje bare Karl?, mann nix). Slik holdt vi på. Trålet slektstreet til Admiralen. Bare 'drenger' på bondegårder. På begge sider hos oss begge sluttet sporingen med 'satt bort'. Slik man gjorde med barn man ikke kunne forsørge før i tiden. Men hos Admiralen dumpet vi bort i en 'dreng'  som fikk seg jobb med byggingen av Svenner fyr. En av de få som ikke var utkommandert fra Oslo fengsel. Hans kone nedkom med en datter ute på Svenner, gitt navnet 'Hulda'. Oldemoren til Admiralen. Ikke ÆØÅ, dame, kun fem bokstaver. Derfor. Min farfar, Karl Oscar var nær, chief, kjempeglup, har eksamenspapirene hans,  røyka 60 om dagen og døde av kreft i 1944, seilte mange år for Brødvigs rederi. 'Hulda' var nær ved å få navnet 'Karl'. Sånn er det med det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...