Thomas Nidelv 24 Startet 18.April.2010 Del på Facebook Startet 18.April.2010 Guttungen på 9 har fått seg båt KX fun 310 Skal visstnok være støpt i gamle forma til GH10 de luxe Hvor stor motor må jeg ha for at den skal plane ? med 9,9 gjør den vel fort 20 knop Ønsker ikke å bryte aldersregelen om 10 knop "for mye" og skal ha mindre motor Men vil gjerne ha den i plan med en voksen og to barn, la oss si med 150- 200 kg oppi holder det med 6hk, eller må vi ha 8hk ? Noen ideer? 9,9 og lage gasssperre selv som stopper gasspådraget for å kunne justere farten med alderen ? Sitér dette innlegget Link to post
Sydnes Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Med et barn på 9år planer den lett med 6hk. (hvis det er GH10) Bryter nok 10 knops regelen, men ikke mye Sydnes Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Du vil ha den i plan med en voksen og to barn, men ikke med kun ett barn?? Her må det nok to motorer til for å fylle alle krav... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Ja du hadde noko urimelige ønsker der.... 9,9 med gass,sperre kan være eneste løsningen, men siger båten først over planingsterskelen med guten aleine oppi, så er det nok rett over 10 knop vil eg tippe.. øker farten ganske bra når den kommer i plan. Vanskelig det der..... 9 år? er dette første båt/motor....så hadde eg gått for 4 hk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jernklumpen Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 min with 10 fot planer med 6 hk og går i 14knop med voksen i. planer også med en voksen og 2barn 5 og 8 år. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Takk Bayliner Den type svar jeg ville ha :-) Jeg vil den skal plane når jeg og 2 barn kjører Jeg vet at da kommer den til å gå altfor fort i forhold til loven når han kjører alene, men det får nå være Mesteparten av tiden vil nok jeg være med Men nå ikveld har jeg kjøpt en 2005 Tohatsu 9,9 som ser veldig fin ut så da får jeg heller lage en sperre på gasspådraget så han ikke kjører for fort. Noen som har gjort noe tilsvarende før ? En enkel måte slik at jeg kan sperre den på tilsvarende 6-7 hk når han skal kjøre alene og ta bort når jeg er med :-) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Det er hans andre båt Ferdig med gummijolle og 4hk perioden :-) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 Tror du kan løse problemet ditt med å sette en kraftig fjær på den "armen" i motoren som vandrer. Hvis fjæra er slakk frem til det du mener er forsvarlig pådrag, vil nok det funke bra. Slik blir det for tungt for gutungen å prøve å gå med full gass, men du vil sikkert klare å holde gasspådraget lenge nok til å få båten i plan(vil jeg tro), for selv også å slakke ned. Slik slipper du å drive å fjerne løsningen din når du skal bruke båten. Pass bare på at det ikke blir dimensjonert såpass at du ødelegger noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 har sett noen motorer med dette montert på gass skaftet, bare en skrue som kan justeres tror jeg,, ville hørt med forhandlere av 9,9hk jeg.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.