Jump to content

Godta rus og føring av båt?


Guest Sparky

Recommended Posts

I’ll probably get my ear chewed off for this, but this is my honest opinion……..

 

I think (generally speaking) that Norwegians should keep well away from all beverages containing alcohol while driving a boat or car. You have such an  tense relationship to drinking and you generally drink so seldom that even small amounts  can have a negative effect on judgement and end in disaster.

 

A “drinker” (An Australian term that refers to a person who enjoys a few beers or wine every day in his/her lunch break and/or  whenever the opportunity arises  i.e. most of the adult population of Australia) wouldn’t have any problems combining a 6 pack or a bottle of good wine with a day out boating.

 

One builds up a tolerance to the effect of booze if one drinks regularly. It’s also more in my culture to strive to stay calm and controlled when you’ve had a few drinks. What I mostly see over here is that the person looses inhibitions and does things they would not normally do….. even with moderate amount of drink. Combine that with a boat with lots of other boats nearby and you have a recipe for disaster.

 

In short…. No I don’t think people (in Norway) should combine booze and boating….. You first need to develop a more civilised and relaxed drinking culture.

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Skib O'hoi,

 

jeg tror nok at manglende erfaring og uforsiktighet er farligere enn å ta en "styrepils".

 

Spørsmålet er kanskje hva man mener med "rus".  Jeg er selvsagt ikke for at man skal "fyllekjøre", men der har jo lovgiver allerede gitt oss en grense å forholde seg til.

 

Hilsen Far Out :cheers:

Link to post
Share on other sites

Om en godtar rus eller en styrepils syntes jeg ikke er samme sak. Tror ikke så mange syntes det er greit at en går full eller rusa på andre ting rundt oss i skjærgården og er til fare for en selv og andre.

 

Men når jeg kommer ut til båten fredag ettermiddag etter en lang da på jobb, og båten glir ut fjorden, da står det en iskald :cheers: pils ved roret. Kan gjerne ta en og to på tur ut. Dette kaller jeg ikke rus!

 

De store beskjenkningene venter jeg med til jeg har kastet ankeret.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

I can`t understand how you got this funny idea in your head that we can learn civilized drinking Piper Bill?? :confused:

 

Jeg vet ikke….. kanskje et ”lære å drikke, uten å drite seg ut kurs”  :crazy:

 

Nei… jeg tror faktisk ikke det går an å lære det (sivilisert drikking). Det er bare noe som utvikles over generasjoner. Kanskje det har noe med et samfunns oppfattning om hva som er riktig og hva som er galt? Så lenge et flertall av maktpersoner synes ”alt bruk er misbruk” så blir det alltid et anstrengt forhold til drikking….

 

Uff….. nå var jeg langt borte fra alt som har med båt å gjøre….. beklager.     :wink:

 

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Enig med deg, alt med måte. Svarte foresten NEI, og mener bestemt at rusa er noe helt annet en en hyggelig kall en ved roret.

 

Enjoy

Om en godtar rus eller en styrepils syntes jeg ikke er samme sak. Tror ikke så mange syntes det er greit at en går full eller rusa på andre ting rundt oss i skjærgården og er til fare for en selv og andre.

 

Men når jeg kommer ut til båten fredag ettermiddag etter en lang da på jobb, og båten glir ut fjorden, da står det en iskald :yesnod: pils ved roret. Kan gjerne ta en og to på tur ut. Dette kaller jeg ikke rus!

 

De store beskjenkningene venter jeg med til jeg har kastet ankeret.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Svarte nei, og mener at dette må være absolutt såvel på veien som på sjøen. Selv om vi har en lovlig grense som tillater et visst inntak er ikke det dermed sagt at vi er nødt å ligge på denne grensen. Har sett såpass mange håpløse resultat av båtfylla at jeg tar helt avstand fra påstander om at et par pils ikke kan skade.

 

Rent bortsett fra den faren man utsetter seg selv og omgivelsene for ved å føre en båt i beruset tilstand bør man også være klar over at det er utrolig små marginer som skal til før en uskyldig "lensing av jolla" ender i tragedie.

 

Interesserte kan for eksempel se på denne artikkelen av dykkerlege Svein Eidsvik:

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...Document&Click=

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke at så mange kategorisk sier NEI aldrie en pils engang, uten noen form for nyansering.  Har selv en saktegående sak, og tar meg et par pils på fjorden, noe jeg ikke hadde tatt sjansen på med 300HK i hekken. Dette like mye for andres del som min egen.

Dette bør sees på med fornuft, noe et hvert voksent menneske får ta ansvar for selv.

Det vil alltid være de som ikke vet begrensningene, men de har vi dessverre også på veien.  I bil derimot, der er det null-grense for min del. tar ikke sjansen på en pils engang.

Ellers god båtsommer til alle :flag:

Link to post
Share on other sites

Slik spørsmålet er stilt er jo svaret gitt, definisjonen på rus er jo at man har nedsatt sansekapasitet pga påvirkning av alkohol/ andre "stimulantia" av kjemisk, fysisk eller annenart. Da er svaret nei.

 

(unntak skal kanskje gjøres for typen rus som omtales i den kjente studentsangen "Calypso" ("Tanken går til den skjønne vår osv)) :yesnod:

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...