moetru Startet 18.April.2010 Del på Facebook Startet 18.April.2010 (redigert) Hjelp!! I forbindelse med oljeskift kjørte jeg motoren for å varme oljen. Jeg koblet en slange inn på saltvannsinntaket og la denne i en bøtte hvor jeg fylte på med vann fra en hageslange. (bøtten stod høyere enn motoren) Alt fungerte helt fint. Olje og dieselfilter ble skiftet. Jeg startet motoren for å få kjørt olje igjennom filteret. Dette fungerte også helt fint. Men en stund etter at jeg har stoppet oppdager jeg at det renner vann ut av luftfilteret. Hva har skjedd og hva må jeg gjøre?? Redigert 18.April.2010 av moetru (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Her er det vel hevertprinsippet som har slått inn. Vannet fortsetter å renne inn igjennom motor og ut eksosen, men sidan motor er stoppet så blåser ikkje eksosen vannet ut..... du har fyllt eksosslangen og da kjem vannet inn eksosventilene og inn i motor. Ein av sylindrene har både eksos og innsugsventiler åpne, og då kjem vannet ut filteret. Litt krise der nå. Vrir du startnøkkel nå, så kan du knuse stempel/topp ved å komprimere vannet i sylinder. Du må tørne rolig til vannet har fått flytta seg "vekk", sjekke olje om det er så masse vann der at du må tappe straks. Starte og kjøre varm. Skifte olje og kjøre varm.. skifte olje. Bruk den gamle olja på nytt i andre intervallet. Husk filter kvar gong. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
moetru Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Takker:)) Har tydligvis en jobb å gjøre. Stemmer det at jeg skal dra rundt motoren med handkraft til det ikke renner vann ut av luftfilteret? Må jeg bytte luftfilter mellom hver gang jeg kjører motoren varm? Er dette noe som må gjøres samme dag som uhellet skjedde? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Dra runt for hånd ja. Ellers så høres det ut som du skjønner gangen, så eg er trygg på at det blir bra. Luftfilter tørker du bare det heime på badegulvet dersom det var relativt nytt. Tenkte bittelitt til. Ta av det nye oljefilteret før du starter meir, så bruker du det til sist, som fortsatt nytt. Trur kanskje det holder å bare skifte olje ein gang. etter varmkjøring. Kanskje noko overflødig å kjøre varm med den gamle olja i ein mellomrunde. Det skal tross alt være så god kompressjon at det skal ikkje være vann i olja nå. Men eg hadde iaffal skifta ein gang. Vann i motor suger..... Eg ville tatt det samma dag, men ikkje noko krise, fordi alt inni motor/topp har jo oljefilm på seg. Dessuten så skal ikkje vannet komme lenger enn i forbrenningsområdet. Sjekk oppover peilepinnen utover i sesongen at ikkje det kommer grå grøt på "staven" din. Eller opp under lokket til påfylling, det er teikn på avdamping av vann fra olja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
moetru Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Takker nok en gang:)) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 ..opps... Sjølvsagt må du kople av eksoslangen ein plass, å slippe vannet ned i kjølen før du begynner.... du klarer jo ikkje få vannet til å forlate båten ut eksos-slange uten eksos til drivkraft. Håper du har vannlås så du kan koble av trygt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.