Erik Startet 18.April.2010 Link til dette innlegget Startet 18.April.2010 (redigert) Hei. Har vært og kikket på båt og funnet en appelerende kandidat. Men den hadde en skavank jeg er usikker på hvor skummel er. Mellom kjøl og båt er det sprekk dannelser i for og bakkant av kjølen. Er dette normalt pga krefter og bevelgelser i kjølen, eller er dette tegn på hard grunnkjenning og potensielle fremtidige problemer? Båten ser tørr ut på innsiden, men står på land. Det er snakk om blykjøl. Det er snakk om båt fra tidlig 2000 tall i prisklasse 600 000,- pluss. Forkant av kjølen : Bakkant av kjølen : Midt på kjølen : Er dette grunn til å skygge unna, til å forlange prisavslag/utbedring, eller er det ufarlig og ikke noe å tenke mer på ? Båten ellers så både grei og velholdt ut. Mvh Erik. Redigert 18.April.2010 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
"Mathilde" Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hvordan ser det ut innvendig, under dørken i bakkant av av kjølen?? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Hvordan ser det ut innvendig, under dørken i bakkant av av kjølen?? Båten står på land, så at det er tørt er kanskje ikke så rart, men det er litt støv der, uten tegn på å ha vært vått, og finner ikke sprekker inne, hverken foran eller bak. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
"Mathilde" Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 (redigert) Du bør se nøye etter , event. etter tegn til reparasjoner. Ved kraftig grunnstøtning, kraftig nok til å påføre båten skader, vil kjølen trykkes bakover og opp i bakkant. Her vil det bli sprekker og kanskje delamineringer. Har du spurt eieren om han har grunnstøtt noen gang? Har du spurt ham om sprekkene i kjølen på utsiden i forkant/bakkant av kjølen? Redigert 18.April.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Vanskelig å si om dette er farlig. Hvis det er en bav var det jo en periode at man skulle etterstramme kjølboltene. Kanskje det ikke er gjort på denne båten. Det virker iallefall som at dette har bevegd seg litt, men det vil det også gjøre til en viss grad. Mitt råd er å få en proff besiktigelse av båten. Det er det verdt på en såpass dyr båt. Hvis det ikke er sprekker innvendig når båten står på kjølen, så tror ikke jeg at den har kjølskade. Holder heller en knapp på å etterstramme kjølboltene. Jeg ville ihvertfall flekket av det løse og grunnet på ny i området. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
GeirKS Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Her er det nok vanskelig å si noe uten å skrape/slipe for å se nøyere etter. Det behøver ikke være noe alvorlig, men ... For meg ser det ut til at den har vært en tur innom moder jord, men ikke nødvendigvis så kraftig. I og med at det er kun foran og bak tviler jeg på at det er kun vanlig "kjølfleks". Du bør få en kyndig til å inspisere båten grundig innvendig for å se etter delamineringer og løs innredning. En trenet inspektør kan også kakke litt rundt med en hammer og høre om laminatet i disse områdene høres helt ut. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Inspeksjon av fagfolk må nok til da skjønner jeg, før jeg tørr å by på denne. Hvor / Hva slags fagfolk er det som kan vurdere slikt ? Er det takstmann/forsikrings selskap, eller er det andre bransjer jeg finner rett man for en slik vurdering hos ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Her vil det bli sprekker og kanskje delamineringer. Ved evt delaminering : Er dette da bortimot kondemnerings grunn, eller er det reparerbart ? Hva vil prisen på en slik reparasjon (utført av fagfolk) typisk kunne havne på ? Hva bør prisavslaget på en båt med en slik bakdel være hvis den selges ureparert ? Vil reparasjon kunne utsettes til Vinteren, eller er det utrygt å seile båten en sesong først slik den er nå i så fall (så lenge ikke er sprekker innvendig) ? Har egentlig lyst på båten, men er jo veldig i tvil nå da.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SuperGnisten Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Utifra skadene så lignet dette veldig på det jeg hadde på min Bavaria i fjord. Jeg fikk de samme skadene på kjølen og i innfestingen. (kan jo også se nederst på kjølen om den har vært på eller ikke) Skadene inne i båten var veldig vanskelig å se. Jeg fant mine ved en ren tilfeldighet. Sprekkene i skroget gikk hele veien, under byssa og kartbordet. En delamindering, der det må slipes og legges nytt blir fort dyrt. Verftet som prøvde seg på min båt brukte mye penger før de ga opp hele prosjektet og kondemnerte båten. (hadde noe problemer med heften men etter første runde med reperasjonern hadde de brukt 80-100K.. ! ) Jeg seilte ett år med slike skader på kjølen, før eg fikk det fiksa. må nesten snakke med ett verft for utfører reperasjoner for å få en besiktigelse. Redigert 19.April.2010 av SuperGnisten (see edit history) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Onkel Roger Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Denne båten har hvert på grunn. Garantert. Hva slags båt er dette? Mange har inneliner som gjør det vanskelig å innspisere området i akterkant av kjølen. Det kan repareres, men dette er omfattende og du får ikke gjort dette før sesongen starter. Finn en annen båt. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
Mulligan Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hvis det ikke er skader inni båten er den sannsynligvis OK. Det er en av mange fordeler med blykjøl. Den demper rett så effektivt. Du slår den flat i forkant før båten får skader. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hvis det ikke er skader inni båten er den sannsynligvis OK. Det er en av mange fordeler med blykjøl. Den demper rett så effektivt. Du slår den flat i forkant før båten får skader. Men hvor mye av kjølen er egentlig bly ? Hele kjølen fra der den er festet til bunn av båten, eller bare nederst i Bulben ? Hva er resten av kjølen laget av i så fall ? Fant ingen synlige merker eller sår på selve kjølen som tydet på sammenstøt. Burde det ikke vært det i så fall ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
jandrea Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Få tak i en besiktigelsesmann(kvinne) Så kan du ta en avgjørelse om kjøp basert på fakta og ikke på synsing og tro. Her er en liste over besiktigelsesmenn i KNBF. J Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Erik Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Få tak i en besiktigelsesmann(kvinne) Så kan du ta en avgjørelse om kjøp basert på fakta og ikke på synsing og tro.Her er en liste over besiktigelsesmenn i KNBF. J Supert. Ser det er besiktigelses muligheter lokalt der båten står. Tusen takk for tips ! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Allan E Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hva sier selgeren til disse skadene? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 (redigert) Bildet fra siden synes jeg ikke ser noe unormalt ut, er det noe der som jeg ikke ser ? Bak ses det tegn til tidligere grunnstøting. Foran på kjølen ville jeg bare slipt litt og sett hva det er, det skal godt gjøres at det blir skade der pågrunn av grunnstøting og kjølboltene sitter vel et godt tykke lenger inn enn det partiet der på kjølen. Ser det er noe hvitt der det er slipt, kan det være sparkel som ikke er helt i vater der og thats it ? jeg ville revet ut det meste av dørkbord inne i båten og besiktiget nøye etter sprekker og "slipp" , hvilken båttype er dette ? Dufour ? Redigert 19.April.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Kan det være silikon/annet tetningsmiddel, som er i ferd med å slippe? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hva sier selgeren til disse skadene? Selger sier båten IKKE har vært på grunn. Sier også at sprekkene ikke var der da båten ble satt på land i høst. Mener dette bare er tørr bunnsmøring mot gammel Sikaflex som har sprukket. Båten er ikke bunsmurt for våren enda, er nok derfor dette viser så godt, så her er det ikke gjort forsøk på å skjule noe hvertfall. Båten hviler på kjølen der den står. Den er stroppet fast til bakken via laste reim foran kjøl. Kan det værte belastningene av dette som har forårsaket dette, evt kompinert med bevegelser pga vind ? Vil dette i så fall tilsvare grunstøting uansett ? Har virkelig en båt (spesielt med blykjøl) godt av å stå slik med hele tyngden så konsentret på kjølen ? (så ut som dette var vanlig praksis i havna der hvertfall)? Det blir bestilt KNBF besiktigelsesmann for å vurdere dette. Dersom han kommer til at dette er ufarlig og at det ikke er skader etter grunstøtning, er båten da like trygg å kjøpe som om det ikke hadde vært sprekker, eller kan han ta feil ? Hva hvis det til tross for evt feilfri rapport skulle bli trøbbel senere? Vil en Kasko forsikring i så fall dekke det (den vil vel dekke egen grunnstøting så...?) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alidal Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Med så mange hvis/om/dersom tror jeg faktisk ikke jeg ville kjøpt.... Med mindre båten var veldig billig. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Jo, det er helt normalt med sprekker mellom skrog og kjøl. Også at det er fylt silikon/sikaflex i overgangen her. På bildene dine derimot er det noe som ikke stemmer, verken i bakkant eller i framkant. Dette må undersøkes. En seilbåt som ikke kan lagres på land med mesteparten av vekten hvilende på kjølen er ikke sterk nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) Sjekk av eventuell delaminering er svært enkelt og du trenger ikke være fagmann for å gjøre dette. Gå på med hammer og bank lett i hele området i bakkant av kjølen innvendig. Kompakt og uskadet laminat gir en hard kontant lyd mens skadet laminat gir en dump lyd. Sjekk spesielt bunnstokkenes innplasting mot skroget. Gjør tilsvarende sjekk i forkant av kjølen. Det er nettopp slik en fagmann avslører delamineringsskader. Det er forøvrig utallige eksempler på at selger hevder at båten ikke har vært på grunn men sannheten kommer ofte frem når skadene påvises. Redigert 20.April.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hadde ikke stolt på selger en døyt hva vedrører dette. Når han påstår disse skader ikke var der i høst skal du spørre hvem som har dyttet bunnstoff inn i alle sprekker og der det tydelig mangler toppcoat, det er helt tydelig at bunnstoff er smurd utover etter skaden oppstod, hvis ikke hadde det ikke sett slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hvorfor ikke heller velge en annen båt? Det er jo flust av seilbåter i markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Hva med å be selger om å ikke røre området så reiser du selv dit og skraper av maling,sparkel silikongreier for å se om det er rent materiale under, er det bare i overflaten så kan det jo hende han har rett. Er så båten totalt uskadet invendig så ville jeg ikke brydd meg med dette. kan du si hvilken båt det er snart så vi slipper å lure Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Synes ikke det er flust av seilbåter i prisklassen 600 - 700 000 jeg.... I alle fall ikke noen jeg faller for umiddelbart. Kanskje han er like hemmelighetsfull som deg Enzo? Eller er det bare jeg som ikke har fått med meg hva slags båt det blir på deg? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.