Jump to content

Kva middel er best til å fjerne gulfargen over vannlinje?

ut mot havet

Recommended Posts

Finnes ikke bedre produkt enn Hempel Gelcoat Cleaner. Bland ut til en paste, smør på, vent og spyl av. Ferdfig. Tar også eventuelle rustflekker.

Saltsyre er sikkert greit, men da må du frem med beskyttelsesutstyret og du må huske på om det var syre i vann, eller vann i syre når du skal blande.

mvh Knut Erik

Jeg slet med dette i fjor og forsøkte saltsyre og mange av de andre remediene som er oppført her - uten at det ble bra, men selvfølgelig masse søl med bunnstoffet. Problemet hos meg er at gulfargen fra skjellene har satt seg inn i gelcoaten. Så i helgen har jeg hevet vannlinjen til en cm. over vannlinjemerkene fra i fjor. Hvor pent det blir, gjenstår å se, men det blir nok bedre enn helskjegg.

Saltsyre er sikkert greit, men da må du frem med beskyttelsesutstyret og du må huske på om det var syre i vann, eller vann i syre når du skal blande.

Hvorfor blande? Selv bruker jeg 30% saltsyre kjøpt i en hvilken som helst fargehandel. Har også Hempel Gelcoat Cleaner og begge fungerer utmerket til formålet. Lurer egentlig på om ikke også andre syrer funger f.eks en godt moden sitron (Citrusrens som brukes på ski)? Ville i allefall ikke brukt noe som inneholder slipemiddel som Hugo for etter noen år og godt med gnikking og gnuing på samme området så vil jeg tro at det vil sette sine spor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hugo fungerer kjempebra, smør på og tørk av så forsvinner misfargingen. Er det forresten noen som vet om Hugo inneholder slipemiddel?

Jeg har brukt hugos og er kjempe fornøyd, den er det slipemiddel i. så det er kun ment for vannlinja.. Klina inn hele båten og tok poleringsmaskinen og polerte etterpå... Bruk type svamp som ho mor har i vaskekummen, litt stivere svamp en vanlig som er ru på den ene siden....

Hugo fungerer kjempebra, smør på og tørk av så forsvinner misfargingen. Er det forresten noen som vet om Hugo inneholder slipemiddel?

Hugo herper noe utamilde.

vallø Marina har ødelagt den blå stripen på båten vår ved å bruke slipemiddel alla Hugos. Saltsyre derimot er ypperlig.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...