tommyotter Startet 18.April.2010 Del på Facebook Startet 18.April.2010 Hei. Jeg har en Mørebas 7300. Min båt er en såkalt selbygger der motoren er uorginal. På bildet under er den orginalt montert ute under dekk med motoren "feil vei" der gear kassen sitter forover og akslingen går under motoren. Min motor sitter inne i båten lengere frem enn på bildet og riktig vei med gearkassen bak. Mitt spørsmål er: Er det mulig å få tak i en slik gearkasse som passer på min motor? Motoren er en Yanmar 3GM30F. Har planer om å flytte motoren til orginal possisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 (redigert) Da skal du ha en gearbox som ligner på den jeg har bilde av Da kan du snu motoren og flytte den bakover, så henges gearet på sae huset som nå er framme, propellaksling kommer inn under motor og fram til gearet. Redigert 18.April.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Snakk med disse om slike gearløsninger. Det gearet jeg viste på bildet heter ZF280IV (romertall 4?) og er kun ment som en illustasjon !!!! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 (redigert) Her er og en variant. Du ser akseltappen oppe, på flensen du ser rundt monteres sae flensen som passer til din motor. Nede ser du et hull. Dette hullet går akselen igjennom, og flenses til på forsiden av gearet. Fiffig og enkel løsning Dette er et Velvet Drive 5000V Series. Ser at det ikke er forhandler i Norge. Redigert 18.April.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Flott!! Fant noen linker på siden du ga meg der jeg kunne matche med den motoren jeg har.. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Da blir det att/fram motor på deg?? :lol: Sitér dette innlegget Link to post
tommyotter Svart 18.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2010 Blir nok ikke i år. Men neste år blir det andre boller. Det sier jeg forøvrig hvert år, men det er lov å drømme.. Her er et fint bilde av rakkeren som passer min motor: Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Men da vet du i allefall at det lar seg gjøre og du fikk svar på det du lurte på. Har selv vært med på en ombygging med V-gear, men det var bytte fra Borg Warner Velvet Drive Vdrive til et Hurth V-gear. To helt ulike gear men med samme utveksling. Måtte flytte motor litt frem, endre vinkel på motor, ny brakett til nytt gear, endret vinkel på propellaksling med tilbehør. osv osv...det var en hel jobb, men det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.