Jump to content

Er det noen drev som tåler yanmar sin 440hk?


Audun V

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Vurderer å skifte drev fra Sternpowr med utveksling 1,32 til DPH med utveksling 1,63.

Motor er TAMD 63 310 hk med maks dreiemoment på 950nm

Båt Alicraft31 fot. Propell 19x21. max fart 26 knop på 2800 o/min. Båtvekt 6000 kg. Er DPH drevet kraftig nok til dette, og er det propeller som kan passe til dette turtallet. I tillfelle dette skulle la seg gjøre, med gunstigst propell, hvor stor fart kan jeg forvente på 2400 o/min, får i dag 20-21 knop. Håper også på et svar fra liberty, som jeg ser har erfaring med dette.

Link to post

Hei

På forrige båt hadde eg et Konrad 520.( såg Divemaster hadde en link til desse) Det er et særdeles solid drev, trur det skulle tåle i overkant av 300 hk, og 540 enda mer.

Oljetank for gearet/drevet var montert på innsiden, så d var greitt å følge med nivå/vanninnblanding. Nå var det ikkje så lenge eg hadde den båten, en Halco 29 offshore, med 250 ford mermaid, drev var skiftet av forrige eigar, og hadde fungert utmerket siden montering.

Forrige eiger mente dette var et av de sterkeste drev på markedet. Lykke til!

Link to post

Så lav utveksling (ikke å forveksle med lavgir i bilverdenen, det blir det motsatte) og derav lavere propellstigning er bedre for drevet enn høy utveksling (f.eks. 2,0:1 eller høyere) og større propellstigning?

 

Det var akkurat det som var min teori i en annen tråd for en tid tilbake.

Altså at jo nærmere turtallet på propellakslingen ligger i forhold til drevets inngående aksling, jo lavere belastning på drevet (altså jo mindre turtallsreduksjon fra motorturtallet jo bedre).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 år senere...

Tusen takk for info. Men er yanmar motoren SAE 3 og volvo SAE 2? 

 

Tenker avstand til akterspeil også kan justeres med å bruke adaptern for d6-400 da denne er lengre. om nødvendig. husker du sae flensen på svinghjulet og dempeplate også? 

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...