NovaMalin Startet 19.April.2010 Del på Facebook Startet 19.April.2010 Jeg prøver å lage et godt opplegg for innhal for fokka, for å skjøte det nærmere senterlinjen og dermed få bedre høyde. Noen som har noen gode løsninger å dele, gjerne med bilde eller tegning? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Zhik Svart 19.April.2010 Del på Facebook Svart 19.April.2010 På min båt er innhaler ordnet som på tegningen. Enden er festet i mastefoten, går ut til en ring (som skjøtet går gjennom), tilbake til bryteblokken på motsatt side, og til en vanlig avlaster ved luka. Dette fungerer fint, bortsett fra at det ikke er så lett å se endringen i skjøtepunktet fra lo side. Vi gjør det slik at trimmeren sitter i le, og en annen justerer etter trimmerens ordre. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
NovaMalin Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Takk for fint forslag! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Runner Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (Litt gammel tråd, men fremdeles like aktuell. Håper Zhik fremdeles er aktiv.) Fint opplegg. Men hva gjør du når du stagvender? Løsner du linen i avlaster og lar linen følge med rundt på andre halsen eller Huker du av linen ved skjøtepunktet og huker på igjen det andre etter vending? Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
quantumduck Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 (Litt gammel tråd, men fremdeles like aktuell. Håper Zhik fremdeles er aktiv.) Fint opplegg. Men hva gjør du når du stagvender? Det er ikke nødvendig å gjøre noe spesielt, skjøtet løper fritt gjennom øyet på innhalet. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Nå er ikke jeg Zhik, men prøver meg likevel. Hos oss har vi fokkeskjøtene på vinsjer, vi lar bare innhalet stå likt hele tiden og slår helt vanlig. Altså gjør ikke innhalene det noe vanskligere. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 9.Mai.2012 Del på Facebook Svart 9.Mai.2012 Aha! Så du har en blokk/ring på skjøtet. Jeg har sett for meg at man måtte feste barberhaul i skjøtepunktet. Takk for tipset. Det løste en del hodebry. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Zhik Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Ja, riktig. En lett ring med lav friksjon som både fokkeskjøtet og innhaler går gjennom. For eksempel denne typen: http://www.antal.it/Inglese/Accessori/09-Ring.htm Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Runner Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Takk for tips Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.