Jump to content

Toalett tank


Trophy

Recommended Posts

Vidundermiddlet er vel å åpne tankens mannhull.  Deretter renser men opp i dritten før man skrus på mannhullet igjen.  Jobben tar bare et par timer, og etterpå er det deilig med en dusj.  

 

 

De fleste septiktanker har den egenskapen at når det passer som dårligst er de fulle, og det er ingen mulighet til tømming.  Sånn er det bare.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har samme problem. 80 Modell Nidelv 24. Iflg. annen tråd her skal tanken være over 100 L. Går full på ett døgn m/3 mann.

Dette høres jo helt villt ut. Vi hadde en 30 liters tank tidligere. Riktignok var vi bare to personer, men jeg mener å huske at det gikk 3-5 dager før den var full. Jeg har vanskelig for å tro at denne forskjellen skyldes avsetninger i tanken. Tenk på at det menneskeskapte innholdet i tanken utgjør lite i forhold til spylevannet. Kanskje det bare er snakk om å spyle mindre?

 

Hvis du har tømming ved hjelp av fritt fall kan det kanskje ligge igjen mye i tanken. Etter hver tømming kan det da lønne seg å fylle tanken delvis med vann for å flushe igjennom, gjerne flere ganger

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke vi så vandt med septik, så det er kanskje brukt vell mye spyle vann ja (redd for at det klumper/tetter seg), men konas klare mening er at porta portien i gamle båten var mye kjekkere, og varte mye lenger (men så var det ikke hun som var 'dass tømmer' heller  :confused: )

 

Porta portien var på rundt 10 liter, så selv om vi bruker 10 ganger så mye vann (og det gjør vi neppe) så burde 100 Liters tank holde like lenge??

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er vel bare en måte å finne ut av dette, ta en titt ned i tanken når den er "tom" og evt det samme når den er "full".  Er du heldig har du mannhull, ellers må du skru av en av slangene og ta en titt nedi.  Inspeksjonspeil og lita lommelykt er greit å ha da.

 

Hos oss varer den altfor lille tanken (ca 20l) 3 dager med 3 voksne ombord, bruker ikke mye vann og dopapiret går i en pose fremfor ned i do..

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om luftinga av tanken er ok, dvs åpen?

Har opplevd at luftinga gikk tett, med overtrykk i tanken som følge. Symptomene lignet veldig på "full tank" etter bare noen dagers bruk.

//Hymer

Det kommer luftbobler opp gjennom pumpetoalettet og sjitlukt  :crazy:

Trodde at dette var dårlige pakninger i pumpedelen  :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem i fjor. Hadde bare pumpa noen få drittklumper  :crazy: ned så var det stopp. Ødelagte pakninger på dassen i samme slengen.

 

Grunn:

Tett lufting, som røk når jeg skulle stake den opp. Byttet denne og dassen har fungert etterpå. (hmm ingen godlukt nei når du åpner her  :confused:)

 

Ellers er det meget viktig å tømme etter hver tur nå i varmen. Lot være å tømme etter en liten tur hvor dassen var brukt kun to ganger, men når jeg kom ut etter noen dager var dassen nesten full på grunn av gjæring. Dette er sterke saker, og lukter helt J.....

 

En grei regel som er diskutert her før, er å tømme dassen etter hver tur, og skylle gjennom ved å fylle opp på nytt og så tømme igjen. Bruk i tillegg mye sanitetsvæske så skal dritten være i boks... :wink:

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem i fjor. Hadde bare pumpa noen få drittklumper  :wink: ned så var det stopp. Ødelagte pakninger på dassen i samme slengen.

 

Grunn:

Tett lufting, som røk når jeg skulle stake den opp. Byttet denne og dassen har fungert etterpå. (hmm ingen godlukt nei når du åpner her  :confused:)

 

mvh

GipsyGirl

Kan en prøve å blåse med trykkluft i luftingen i steden for å stake  eller er det fare for at det plutselig blir dritt over alt :crazy:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker, som sagt min gjennomføring røk når jeg begynte å røre på den pga tæring.

 

Høres vel ikke fornuftig ut å bruke trykkluft i en beholder som er tett pga tett lufting. Tør ikke gi noen råd som jeg ikke vet utfallet av. Kan bli mye dritt av det  :yesnod::lol: :lol:

 

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Kan en prøve å blåse med trykkluft i luftingen i steden for å stake  eller er det fare for at det plutselig blir dritt over alt :yesnod:

 

Jag har kopplat en t-ventil med L-kule på min luftingslang

så jag i ett läge kan spola trykkvann (saltvann) ner i do-tanken

og i det andre läget så står L'et så att do-tanken luftes ut!

 

fyller jag opp tanken så presses alltsammen ut genom do-lenspumpen!

mot själva do'n er det ju en bakkventil!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo skru opp lokket  der man lenser dritten til landtank, så da skulle ikke noe bli sprengt :lol:

Tja. Hva tror du skjer hvis du blåser trykk ned på tanken med lenserøret (som går til bunns i tanken) åpent? Uansett mener jeg det kan være bortimot livsfarlig å blåse trykkluft på en tank som ikke er beregnet for det.

 

Luftinga går vel nesten "garantert" tett dersom en overfyller septik noen ganger fordi urin og saltvann feller ut et eller annet mineral (BTDT  :lol:). Jeg måtte fikse dette før helgetur uten at jeg fikk tak i ny nippel. La da den gamle i en blanding av sitronsyre og eddikessens en times tid. Denne tok den svarte harde dritten som var grodd fast. Benyttet også sjansen til å fjerne den teite finmaskede nettingen på luftenippelen. Etterpå funket det greit, på tross av en overfylling eller 2 (utrolig hvor mye 3-4 mannfolk som super øl kan pisse på en ettermiddagsstund...)  :yesnod:.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Er som sagt ny på dette med septik.

 

Ett symptom hos meg, er at når jeg tømmer tanken, så bobler/syder/hveser det i selve doen.

Trodde det skulle være slik, men når lufting nå er bragt på banen, begynner jeg å mistenke at jeg har ett lufte problem.

 

Når doen går full, er det også slik, dvs, vannet forsvinner ikke ned, men står i skåla og bobbler.

 

Er det bare å finne hvor lufte slangen kommer ut av skroget, og så stake seg vei inn der, eller bør jeg kobble fra på tanken, og stake begge veier?

 

Erik.

 

Lagt til :  LEser at det finnes en finmasket netting på en nippel. Ikke så lett å stake gjennom netting, så jeg bør jo gå inn der denne er. Er det på tanken den nippelen er?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

LEser at det finnes en finmasket netting på en nippel. I

Ja, og denne bør ubetinget byttes med en vanlig skroggjennomføring.

Filteret kan gå tett av papir etc. hvis tanken blir overfyllt.

Med muliget for påfølgende ubehagelige konsekvenser... :eek:

 

Har man en vanlig gjennomføring er det også lett å spyle luftingen ren med vann.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har sjekket luftingen på tanken min og den var POTTE tett. Måtte bruke borr for å få den åpen igjen. Etterpå så kom det dobbelt så mye som tidligere når jeg tømte. Det ble mye enklere å tømme doskålen når jeg har vært på do. Bortimot halvering av antall pumpinger. :yesnod:Dette er en lufting av omtalte med netting. Ble delvis ødelagt når jeg skulle få den borret opp. Må skifte til ny. Hva slags anbefales????

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Samme her.

Potte tett i skrog gjennomføringen. Greide ikke å pumpe luft gjennom med gummibåtpumpa :blush:.

Stakk det opp, og da ble det andre saker. :wink:

 

Flushet det jeg var kar om i 15-20 Minutt. Fortsatt ikke fullt, men da orket jeg ikke mer :sleep:.

Tømming likeså, ingen hvesing/bobling, og mye bedre 'tak' på hvert pump.

 

Så nok en gang kan jeg takke båtplassen for en bedre båthverdag :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...