Jump to content

Septik-tetting


Sigurd

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er i ferd med å skifte alle septikslanger og regner med å bruke en eller annen sikaflex for tetting under slangeklemmene. Spørsmålet er egentlig om det finnes bedre spesialstoff for dette???

Jeg vet ikke om sika slipper igjennom gass over tid slik som billig/feil slange gjør.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ideelt sett er jeg enig med deg. Toilett flens og ombord/overbord-ventilstusser er av plast og 100% rengjort. Derimot så er  sjøvann-inn, direkte-overbord-  og tank-overbord alle galvrør som har litt tæring i tetningsflatene. Jeg har skrapa og rengjort dem etter alle kunstens regler, men tar ikke sjansen på direkte tetning gummi/metall uten å kline i en eller annen form for tetningsmasse. Jeg er ikke redd for direkte lekkasje til sjø da alle rør er sveisa i skutebunn og ventiler er ca 10cm over vannlinja, men derimot den lille irriterende kloakklukta fra billige slanger eller ei litt sluskete/dårlig kobling.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

BK har rett. Det er ikke nødvendig med noen form for tetting mellom slange og slangestuss.

Ved å smøre på sikafleks eller annen tetning på stussen, gjør du bare vondt verre. Stussen vil fortsatt tære, men nå har du i tillegg et problem når du etterstrammer slangeklemmene. Hvordan få det tett igjen når du får en antydning til lekkasje om noen år? Gammel herdet sikaflex blandet med ny rust er ingen god kombinasjon.

 

Du kan i steden gjøre følgende:

Rengjør stussene etter beste evne. Smør de inn med et tynt lag med Owatrol penetrerende olje for jern. (Nei, det er ikke D1,D2, Polytrol og de andre) Stoffet trekker inn i porene i stålet og forsegler gammel rust og bart stål mot fuktighet og hindrer rust.  La tørke. Skru på diffusjonstette slanger og doble sett slangeklemmer og du er i mål. Disse slangene krever ingen 100% jevn flate og vil føye seg meget godt rundt stussen uansett.

 

Bruker du i stedet en eller annen form for polyuretan tetting, vil fuktigheten over tid likevel trenge inn mellom tetningen og flensen. Da er problemet større enn noensinne.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei og takk BK og Lotus

 

Går for den....  greit å få vite at  polyuretan ikke gjør jobben her.

En annen ting når vi først er i gang: Jeg har hørt at svak eddik en gang i blandt kan være kuren for å hindre forkalkning i slangene over  tid. Problemet mitt er at slangen fra ventil til tank er 5m lang og har tre vannlåser underveis...konstruert av verft. Innvendig diameter på den jeg bytta ut var redusert til nesten det halve. Vet ikke over hvor lang tid, men er interessert i synspunkter. Septiktanken er forøvrig syrefas fra IL.

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Et par erfaringer, om ikke direkte til ditt spørsmål.

 

Har opplevd et par ganger at slange inn til tanken har tettet seg, selvfølgelig ble for mye papir brukt. Hovedårsaken lå i at slangen blir montert på stussen inn på tanken, som nødvendigvis er innvendig mindre i diamenter enn slangen. Papirballen kommer fram til stussen og blir sittende fast der. Ufattelig hvor hard en slik våt papirklump blir når den blir satt under press. For ikke å snakke om hviken møkkajobb det er å ordne opp. Skulle gjerne sett en løsning hvor man slapp slike nedtrappinger av rørdimmensjonen

 

Det neste; Hvis tanken blir fylt opp for full (slik skjer jo om man ikke har et møkkainstrument  :smiley: ), blir fludeumet i tanken presset opp i lufterøret. Dette har normalt veldig liten diameter. Faren for at papir og annet snaks setter seg fast. Resultat = ingen lufting og problemer med å tømme potta. Her kan man imidlertid løse problemet med å være raus med diameteren på lufteslangen. La om dette på min båt i fjor, har i dag 1toms slange. Denne går i en høy fin bue opp, så NED til en skroggjennomføring som tidligere ble brukt til lensepumpe nede ved vannlinjen. Med det oppnår jeg to ting; Stor diameter gir mindre mulighet for at slangen skal tette seg. Og; om tanken skulle bli overfylt slipper jeg "møkkarender" helt fra fendrelista og ned.

 

Siste tips; Etter at jeg for noen år siden begynte med "Domestos" på tanken, har alle problemer med dårlig lukt forsvunnet. Skyller inn en halv flaske etter tømming av tanken og "etterfyller" med en liten skvett etterhvert fram til neste tømming. (totalt bruker jeg normalt 1 flaske pr. tank). Ingen lukt og lavere kostnad enn dyre/"dårlige" spesialprodukter.

 

Håper dette kan være av interesse.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Mener at Lars H. skrev noe om oppløsing av urinsyreforsteiningsgreier. Mener også å huske at eddik var tingen. Eller var det sitronsyre? Uansett virket det bra.

 

Så da vet du at du skal benytte et eller annet og at det riktige stoffet gjør nytten.

 

Kjekt å vite at du nesten vet det du trenger å vite?  :smiley:

 

Lotus

 

(som tydeligvis trenger å legge seg)

Link to post
Share on other sites

Du har nok antydning til CRS Lotus! :smiley: CRS=Can`t Remember Shit :wink: Lars frisker nok på hukommelsen vår.Eddik tar det grå stoffet som danner seg i potta hvis ungene ikke klarer å skylle potta godt nok og det blir stående litt urin igjen.

Begynte med å tilsette eddik ifjor og det løser opp belegget helt klart.Tilsatte en hel masse

eddik of fylte tanken med vann og lot det stå en ukes tid.Det som kom ut var helt `mørke grått`.Tanken var spylt ren og fri for mennskelig eksos når dette ble gjort.

Link to post
Share on other sites

Et lite råd, når du skal montere diffusjonstett toalett slange, så har de slangene jeg har vært borti (skiftet disse på tre båter) en ståltråd inni for å stive opp slangen. Trekk ut denne og klipp den av, slik at du IKKE har ståltråd i slangen der hvor slangeklemmene skal sitte. Gjør du dette trenger du ikke tettestoff, for å være sikker på unngå lekkasje. Lykke til........................

Link to post
Share on other sites

Hei.


thor: Lars frisker nok på hukommelsen vår.
Det er klart jeg kan gjøre det. De harde gul/grå avleiringene i doskålen og videre i systemet kalles urinstein. Det er en kalkforbindelse som oppstår mellom urin og sjøvann. Og syre løser opp kalk, det forsår selv en elektronikkingeniør som jeg. Men jeg ville ikke brukt en "svak" eddik oppløsning. Pleier selv heller å ha en skvett 35% husholdningseddikk oppi skålen med jevne mellomrum.

 

Hadde litt mer alvorlig mengde med urinstein i systemet en gang. Brukte da "Septikrens". Det er dyrt men effektivt. Leveres av samme firma som leverer det mer kjente produktet "Systemrens" for motorer. Dette produktet hadde BM en gang en overbevisende artikkel om der det ble brukt ombord på et marinefartøy.

 

Ellers vil jeg for "ørtende" gang anbefale artikkelen: MARINE SANITATION : Fact vs. Folklore av "do-guru-innen" Peggie Hall, president of the The Hall Group, Inc. Atlanta, Georgia. Dropp det om amerikanske lover og les til øyet blir stort og vått.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


kolberg2: Et annet tips, ikke bruk resirkulert klosettpapir, men bruk det fine hvite. Grunnen til dette er at resirkulert papir er seigere og tetter pumpen.

Bank i bordet! Hos meg har toalett-slangene aldri gått tett. Og det vi passer på er: "Bruk hva du trenger av papir, men sørg for at du pumper med NOK VANN" Når vi tømmer tanken, skyller vi gjerne et par ganger gjennom ved å pumpe med vann. .......  Vi kan vel ikke bare hatt flaks etter mange hundrevis av do-besøk? :smiley::wink: :wink:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


PanPan:  

Bank i bordet! Hos meg har toalett-slangene aldri gått tett.[/i]


Du skal aldri tenke aldri,Men bank i bordet skal hjelpe lærte jeg i oppveksten.

 

:crazy:Jeg vet ikke jeg ....men har selv bokstavelig talt vært nede i de trange bend (Scand 25)

og gravd ut en skikkelig  :puke:'  [glow=red,2,300]mannskit[/glow]som hadde stoppet til rørbendene på pumpedassen,så jeg er blitt veldig gjerrig i ettertid når jeg skal på toalettbesøk ombord i båter.Mitt råd er:spar ikke på dimensjonen ved ombygging...men dimensjonene påpumpedassen's rørbend er det ikke så mye å gjøre med.En nevnte 'møkkamåler' og det skal monteres i båten jeg har nå.Lå i havn på Ramsø da kjølsvinet virkelig koste seg en stund før lukten røpet det.Dro da nord for øya for å bli kvitt f**nskapet men gikk da i forvirringen rett på et skvalpeskjær som selvfølgelig lå iveien!!

(kanskje dette hørte til under : 'Min verste båt-tabbe' ...blir det protester skal jeg flytte dette dit men det er jo blitt så 'fullt der')

Vyrdsamt SOLO

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på en Saga 25 Turbo.Jentungen pælma en Ajax kork og 100 m dopapir så det gikk tett etter ei stund.Før det tetta seg helt så var luftinga tett og lokket var

tett det og pluss at tanken stod som en ballong.

Skipper Skrekk konsulterte en av stemmene i hodet sitt og skred til verket bevæpnet med assortert utvalg verktøy og konstaterte at feilen måtte ligge i innløpet til tanke.Fylt av energisk skruing og fjerning av slangen ble nakken bøyd i riktig vinkel og Kafteinen konstaterte fornøyd etter å ha gravd de før omtalte 100 meterene med dasspapir ut av slangen at den sterkt savnede Ajax korken var funnet pent plasert i innløpet pent dandert

med litt mere dasspapir.Perfekt tetning.Hjernen var på dette tidspunkt koblet helt ut i lykkerusen.

En svær skrutrekker ble med et elegant hammerslag dæljet inn i den meget savnede korken hvorpå septikken syntes det var et passende tidspunkt til omgående dusje den hovmodige kapteinen i siste helgs dritt :smiley:

Det går fremdeles gjetord i båthavna om brølet som fulgte og om alle de nye skjellsordene som ble tilført det norske språk i løpet av milli sekunder.Kona i nabobåten blir fremdeles bekymret når hun observerer kafteinen gjøre seg klar til dykk ned under dørklukene.

:wink: :wink:

Som dopapir bruker vi nå kun Lambi.Den løser seg opp nesten med engang.

Link to post
Share on other sites


Lasse: HJELP!! Orker ikke mer dassprat :lol: :lol: :lol:
Har du virkelig ikke lyst tilå høre om hvordan det var å øse rommet rundt batterikassen for 70 liter septiktankinnhold en varm sommerdag på Sørlandet? Jo det foregikk slik,  . . . . . .  :smiley::wink: :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til BK

 

Det jeg vel skulle ha skrivi er "ingen fare for lekkasje ...fra... sjø". Alle inntak/utløp under vannlinja er ført opp over vannlinja med fastsveisa rør. Det vil si veldig bekymringsfritt med tanke på sjøvanslekkasjer. Ingen ventiler, koblinger  og slangeklemmer er montert under vannlinja.

Ellers er anlegget mitt ganske normalt...tror jeg. Jeg har vendekik rett etter manuelt pumpe toilett for å sende direkte overbord eller til tank. 1 1/2" slanger. Ei Jabsco impellerpumpe er montert dirkte på ventilen ut av septik tanken og  det går 1 1/4" slange overbord  Jeg har som mange andre alt for dårlig lufting på tanken, ca 10mm rør og slange. Skal rigge til ny og bedre "gjennomtrekk" om det blir tid utover våren.

 

 

mvh

Sigurd

Link to post
Share on other sites

thor: ....septikken syntes det var et passende tidspunkt til omgående dusje den hovmodige kapteinen i siste helgs dritt

 

 

Vekker grusomme minner...

Har hatt et par redselsfulle opplevelser med septik.

Den ene gangen lå vi utenfor Grimstad, det var overskyet og heller litt hustrig og kaldt, både i luften og sjøen. Etterhvart kjente vi en slik forbasket lukt og da guttungen opplyste at det hadde vært veeeldig tungt å pumpe ned etter siste dobesøk skjønte jeg at tanken var full.

Hadde ikke møkkamåler da heller så det måtte tas på 'gefylen' for ikke å si odøren. Pleide som regel å tømme hver gang vi var ute i sånn nogenlunde åpent farvann, men hadde glemt det på tur opp fra Lillesand. Ok, får ta en tur utpå da og få tømt tenkte jeg. Men neida, pumpen var like hard, ingenting å se i sjøen, kun væske ut fra luftinga, Får dobbeltsjekke av utløpsventilen er åpen, tenkte jeg, samt stenge ventilen til luftinga. Skal vel gjøre vei i vellinga, tenkte jeg. Som sagt så gjort, men skjedde det noe? Neida. Så etter ytterligere noen slag med pumpa turte jeg ikke mer, regnet med at nå var det solid overtrykk på tanken, men ikke en dritt kom ut. Ok, tøffet tilbake og gjorde klar til dykkerinspeksjon. Med kniv mellom tennene som 'den siste mohikaner' dukket jeg ned og kikket inn i utløpet. Kunne se at ventilen var åpen og at det satt 'noe' der. Etter 15 min og fire - fem dykk greide jeg å få (beskrivelsen er trolig inspirert av min ungdoms lesning av Morgan Kane) støtt kniven oppover, inn til skjeftet, vred rundt, følte at bladet traff noe hardt og trakk den til meg med en svingende bevegelse til høyre. Idet bladet kom løs ble jeg oversprøytet med  -  ja du rettet riktig - jeg fikk hele dritten rett i snuten!

Kom meg klar av skroget, registrerte at havet var blitt brunt, fikk kavet meg til overflaten

og svømte raskt vekk fra fra dødsskyen som spredte seg rund båten og helt sikkert drepte alt liv i flere meters omkrets.

Var nå blitt iskald men fikk skyldt og vasket meg så godt det lot seg gjøre, tok en løpetur på øya for å få varmen, deretter bar det inn til Grimstad for en god lang, varm dusj.

Fruen var rask til å konkludere med at alt som heter båt-do og septik er mannfolkarbeide. :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hæhæhææh :lol:  Rolf..  stakkars. :smiley:.  har en lignende opplevelse, men jeg var ikke så heldig at jeg var i vannet da det skjedde.

 

Hadde akkurat kjøpt båten og skulle ha den på slipp for første gang. ( banna, nå skriver jeg her igjen). hadde erfart at septikpumpen ikke virket som den skulle.  Vel på land spylte jeg hele båten først. og gikk så i gang med "septikhullet"  Kikket inn, så litt shell. Satte høytrykkspyleren inn i åpningen og trykket.......   vel..  et par "blubb, blubb" senere ( jeg like dum , står å ser inni hullet) og en hælve.....  sprut..  skal fortelle om bruning på kort tid..  hæhææhæh   alle gamlekara som stod rundt å så på lå på bakken og vred seg av krampelatter.. og jeg ( i hvit t-shirt for anledningen) stod der med møkk fra anklene og opp..  hæhæhæ  må le når jeg mimrer tilbake...  :wink:

 

Ja ja,, over til neste fadese fra noen av dere andre :wink:

 

Pjolter som endelig har blitt ren... :lol:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...