jappen Startet 19.April.2010 Del på Facebook Startet 19.April.2010 Jeg planlegger å kjøpe ny redningsvest og ønsker at den skal tilfredstille ISAF kategori 2 sine krav. Har sett på 3 stk. som selges hos Seatronic. http://seatronic.no/redningsvester-c-97/se...pic-180n-p-2322 http://seatronic.no/redningsvester-c-97/se...ppblasbar-p-635 http://seatronic.no/redningsvester-c-97/sp...t-medium-p-1809 Det er stor prisforskjell på billigst og dyrest. Så jeg lurer på om alle disse 3 tilfredstiller kravet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Jeg planlegger å kjøpe ny redningsvest og ønsker at den skal tilfredstille ISAF kategori 2 sine krav. Har sett på 3 stk. som selges hos Seatronic. Det er stor prisforskjell på billigst og dyrest. Så jeg lurer på om alle disse 3 tilfredstiller kravet? Kravet til redningsvest er 150N. http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19950508-0409.html § 5. Flyteutstyr ombord Alle båter skal under seilas være utstyrt med egnet flyteutstyr til alle personer om bord. Flyteutstyret skal oppbevares lett tilgjengelig. 0 Endret ved forskrift 3 feb 1999 nr. 191 (i kraft 1 mars 1999). § 6. Krav til flyteutstyret Flyteutstyr skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet, typegodkjent i henhold til Sjøsikkerhetskonvensjonen, eller produsert og varedeklarert av produsent eller importør etter anerkjente normer fastsatt i samsvar med CEN eller NS/ISO-standard. Flyteutstyret skal være varig merket, slik at godkjenningen, typegodkjenningen eller varedeklarasjonen vises på flyteutstyret. § 7. Kontroll Sjøfartsdirektoratet eller den det bemyndiger kan foreta kontroll for å påse at bestemmelsene i denne forskrift blir overholdt. Kvalitet koster, men ikke altid. Seago Automatisk oppblåsbar redningsvest med selefeste 275N , her er det oppdrift. ISAF kategori 2 sine krav, er ikke de et sikkerhetskurs?. Redigert 20.April.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergen Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 ISAF kategori 2 sine krav, er ikke de et sikkerhetskurs?. ISAF kategori = Regatta sikkerhetsreglement. Uavhengig av norske sikkerhetskrav (selv om disse selvfølgelig også skal oppfylles) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Her er krav og anbefalinger til vest som skal brukes til Kategori 2 regatta: 5.01 Lifejacket 5.01.1 Each crew member shall have a lifejacket as follows:- a) In accordance with ISO 12402 – 3 (Level 150) or equivalent, ISO 12402 requires Level 150 lifejackets to be fitted with a mandatory whistle and retro-reflective material. Also, when fitted with a safety harness, ISO 12402 requires that this shall be the full safety harness in accordance with ISO 12401. Any equivalent lifejacket shall have equal requirements. Note: persons of larger than average build are generally more buoyant than those of average build and so do not require a lifejacket with greater levels of flotation. Wearing a Level 275 lifejacket may hamper entry into liferafts. b) fitted with either a crotch strap(s) / thigh straps or a full safety harness in accordance with ISO 12401, Crotch straps or thigh straps together with related fittings and fixtures should be strong enough to lift the wearer from the water. c) fitted with a lifejacket light in accordance with SOLAS LSA code 2.2.3 (white, >0.75 candelas, >8 hours), d) if inflatable have a compressed gas inflation system, e) if inflatable, regularly checked for gas retention, f) compatible with the wearer's safety harness, g) clearly marked with the yacht's or wearer's name, It is strongly recommended that a lifejacket has: j) a splashguard / sprayhood See ISO 12402 – 8, k) a PLB unit (as with other types of EPIRB, should be properly registered with the appropriate authority) l) if of a gas inflatable type, a spare cylinder and if appropriate a spare activation head 5.01.4 The person in charge shall personally check each lifejacket at least once annually. 5.02 Safety Harness and Safety Lines (Tethers) 5.02.1 Each crew member shall have a harness and safety line that complies Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Junke Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 jeg har en spinlock deckvest, som jeg kjøpte i fjor. Jeg har ennå ikke "prøvd" den i vannet. Men når det gjelder komfort, er denne overlegen de "standard" opplåsbare som finnes. Denne kan en ha på i timevis, uten å egentlig merke den. Den er også god når en "jobber" på dekk. Tror også de nå kommer med en med 274NM oppdrift. De koster litt mer, men det er de etter min oppfatning verdt. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Er det noen som kan gi tips om konkrete produkter som oppfølger kravene? Det kunne være interessant å ha litt alternativer, ikke minst prismessig, å velge mellom... Sitér dette innlegget Link to post
jappen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Slik som jeg tolker det, så er det skrittstropp,lys,refleks og feste for sikkerhetssele som er kravet. Og selfølgelig 150 N oppdrift. Hvis dette er tilfelle, så oppfyller alle disse 3 vestene kravet. Noen som kan bekrefte at jeg tenker riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Ja, du tenker riktig. Men legg merke til at ISAF ikke anbefaler 275N vest fordi den blir så stor at det kan hindre deg i å klatre ombord i en flåte. Legg også merke til at Sprayhood anbefales. Spinlock Deckvest 150N er meget bra. Crewsaver Crewfit 190N er også meget bra. Begge har sprayhood. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
jappen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Takk skal du ha. Vet du hvem som selger Crewsaver? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Takk skal du ha. Vet du hvem som selger Crewsaver? SailTuv Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Det er et problem at seatronic ikke oppgir om utstyret er i hht ISo og EN normer med påsydd dokumentasjon. Jeg ringte seatronic og konfronterte de med problemet. De oppfattet det ikke som et problem! Seatronic hevdet at ulike produsenter i ulike land testet i hht normene forskjellig og at de derfor ikke var sammenlignbare Jeg trodde stadig at normene var satt for at vi skulle være trygge på at produktene oppfylte de samme krav Men sikkerhetsutstyr som ikke er sertifisert er vel i grunnen uten verdi. Så gå å kjøp et annet sted Som f.eks Maritim eller prøv Flakk som har link til produsents produkt info f. eks denne vesten fra:Baltic Redigert 20.April.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
supply Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Ta en titt på denne linken når det gjelder flyteprodukter: http://www.unitsupply.no/display.aspx?menuid=-989 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.