Steen Startet 20.April.2010 Del på Facebook Startet 20.April.2010 Hei, skal ha meg ekkolodd til båten min og lurer på om dere har noe bra forslag til under 1500kr? Har selv sett litt på disse: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...532836;c:100975 og http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...560974;c:100973 Er det noen som har erfaringer med disse? En annen ting er montering av svinger, går det an å lime den på hekken eller MÅ man bruke skruer? Lokale forhandlern sa at han skulle ha rundt 1000kr for å montere det båten Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) du kan lime svingern innvendig i bunnen ikke så ville jeg skrudd i hekken - bruk sikaflex fks i hullene du borrer og bolt on virker best og dypest ved utpåliggende montering og (hvis følger) tempratur og fart Redigert 20.April.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Steen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Så det er ikke aktuelt å lime den på hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg tror man kan slipe inn til gelcoaten og lime den fast med epoxy 2-komponent i stedet for å skru. Uansett må du vel ha en gjennomføring et sted til kablen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Steen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Kabelen går(etter det jeg har forstått) ovenfor akterspeilet. Trenger vell ikke noe kabelgjennomføringer til den utenom det vanlige på båten. Men det jeg ikke finner ut av er om jeg trenger å borre. Mulig jeg skal ta sjangsen på å lime svingern på med 2-komponent epoxy. Båten går jo ikke fortere enn rundt 25 knop på maks. Redigert 20.April.2010 av Steen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Jeg har Eagle 245. Jeg fikk feil på loddet etter kort tid, men det var helt kurrant å få et nytt. Jeg handlet hos Nettbaat a/s (bra service der). Det nye loddet har fungert greit, men om du skal bruke det til fiske er det ikke mye å skryte av. Jeg bruker det stort sett som dybdemåler og til det er det helt greit. Redigert 20.April.2010 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg har forresten et slikt ekkolodd liggende som jeg skal selge... Husker ikke betegnelsen på det nå, men er av den størrelsen du linker til. Kjøpt på Maritim. Har sikkert kvitteringen liggende også. Kona er nøye på slikt... Si fra dersom det er av interesse. Ble kjøpt til en båt jeg ikke har lenger, og nå har jeg kjøpt meg kajakker i stedet... Jmfr. montering jeg skrev om tidligere: dette har ikke vært montert fast noengang. PS: Er litt usikker på om dette er over streken mtp annonsering på forumet. Det får moderator avgjøre... :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Steen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Når jeg tenker meg om så ser det ut som om den kan være muligheter for å montere svingeren innvendig grunnet massiv skrog, men dette er av glassfiber, har det noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Nei, men du må ha massivt med f.eks epoxy under. Absolutt ingen luftblemmer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Trulte37 Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) Det smarteste vil kanskje være å lime på en trekloss der du skal ha svingeren. Slip bort gelcoaten, lim på en passe tykk trekloss med epoxy, smør gjerne inn hele klossen med epoxy og monter svingeren på vanlig måte i treklossen. Dermed unngår du hull under vannlinja, og du kan enkelt bytte svinger om du går over til et annet merke. Jeg har gjort det på denne måten og er veldig fornøyd med det ettersom jeg nå gikk over fra Humminbird til Lowrance og måtte bytte svinger. Bare pass på at svingeren blir montert riktig i forhold til skrog og propell. Sånt står i monteringsanvisningen. Redigert 20.April.2010 av Trulte37 (see edit history) Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Høres bra ut, men hvis mulig ikke bruk treverk. Tror jeg at jeg hadde unngått. Bruk heller det de i dag bruker ved støping. Husker i farta ikke hva det heter... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Steen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Har nå allefall 2 muligheter nå da. Tusen takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Jeg har hatt Eagle 245DS på en båt i et par år nå. Synes det funker helt utmerket mtp prisen. Virker bra til fiske ned mot 100m. holder bunn i lav hastighet over 200m i saltvann. Handler du på ebay får du kanskje noe bedre til samme pris. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
abbor Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Eagle 245DS er det beste av billigloddene på markedet. Ved riktig montert svinger fungerer det helt greit til fiske på moderate dyp. Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 20.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2010 Skal se hva det blir til Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 jeg lagde en kladd med silicon og stappa svingeren nedi - passet på og lage en støtte så den sto rett i forhold til vannet (vannrett) men mistet selvsagt fart og temp i vannet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
abbor Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 (redigert) For fisking anbefales det ikke å lime svingeren, men hvis det skal gjøres så bruk i hvertfall sakteherdende epoxy og ikke silicon eller Sika. Redigert 20.April.2010 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Presisering: Jeg antar da at du mener inni båten? Liming vil jo ikke påvirke noe dersom svingeren står fritt i vannet og er limt på siden. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abbor Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Om braketten limes fast utvendig har det selvsagt ingen betydning for ytelsen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Her er et til 1100 + frakt Eller det som abbor anbefaler til litt over 1200 Redigert 21.April.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Skal du kun lime fast uten å bore noe som helst får du en utfordring. Braketten til en sånn hekksvinger er som regel laget i PE, og den er nesten umulig å lime. For å unngå å lage hull på noe vis må du slipe ned, lime på ei skinne av Divinycell og laminere denne fast. Derett kan du skru brakett og kabel fast i dette laminatet. Det blir en del krefter på en sånn svinger da den skal ned i vannstrømmen under båten og vinkles svakt forover. Da er det langt enklere å montere gjennomgående svinger. Innvendig svinger er bare tøys. En rekke naturlover setter en stopper for at det skal virke tilfredstillende. Du vil miste både de lange og de korte dybdene samt all presisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Tror jeg skal satse på innvendig ja. Men blir kanskje ekkolodd som de har på clas ohlson, sånt piranah max 150. Får se Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Jeg hadde et Eagle-ekkolodd på min siste Ibiza. Fungerte greit til mitt bruk... Dette skrudde jeg fast rett i hekken. Forborret passelige hull først og pakka dem fulle av sikaflex før jeg skrudde fast. For å legge ledningen "pent" kjøpte jeg en kabelskinne (slik du evt. bruker til lampettledningene hjemme) og limte fast langs speilt akter. Dette ble snorrett og pent, fylte også her på med litt sikaflex for "hold" av ledningen. (HVA SKULLE MAN GJORT UTEN SIKAFLEX, hehe). Om man ikke vil lage alt for mye jobb ut av dette, er dette en kjapp og grei måte å montere dette på. Spes. med tanke på vitenskapen som ligger i innvendig montering. Om du søker på forumet om innstallasjon av ekkolodd/giver, er det mer enn nok å lese om det LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
MortenK Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Tror jeg skal satse på innvendig ja. Men blir kanskje ekkolodd som de har på clas ohlson, sånt piranah max 150. Får se Har en Humminbird Pirahna Max 215, tror jeg det er. Limte medfølgende svinger innvendig med sikafleks (enkeltskrog). Funker som bare det ned til 180 meter. Vanntemp funker også. Viser like nøyaktig temp som et Star Seadata instrument (med gjennomgående giver) jeg har montert. Prøv det enkle først, og funker ikke det, gå for de mer kompliserte løsningene. Kjedelig hvis du har limt svingeren med epoxy og den ikke virker som planlagt. Er vel ikke lett å få flyttet på etter bruk av epoxy! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Steen Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 Er sant det MortenK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.