Jump to content

Tollvesen til besvær


Astor

Recommended Posts

I dag kom jeg og naboen tøffende innover Oslofjorden i hver vår "nye" båt. Vi lå begge etterhverandre med 200 meters mellomrom i 7 knops fart. Været var sol og blankt vann.

Plutselig, utenfor Drøbak, kommer Tollbåten med relativ høy hastighet mot min Elvaro 30. Han kommer inn på min styrbord side og ber meg stoppe. Noe jeg gjør. Jeg hadde mer en nok med å konsetrere meg om hva han egentlig ville og så ikke de store hekkbølgene som kom fra tollbåten. Disse bølgene tok tollbåten fint for de traff han i akterenden. Hos oss derimot fikk vi de samme bølgene på tvers. Med resultat at Jaco med fuglebur full av fin fuglesand gikk i dørken så det sang. Det samme skjedde med mesteparten avferdigpakkete poser og mye av løsgjenstande ombord. (Turen over Rakke to dager tidligere i frisk bris var både beregnlige og mer humane.)  ALT var kaos. Kona satt på do og trodde vi hadde blitt rent i senk.

 

En toller framme på dekket på tollbåten forsøkte å hindre at tollbåten kom inntil vår båt. Men et dunk var ikke til å unngå. Jeg fikk slengt fra meg vi kom fra Stathelle med ny båt og var på vei hjem. Han ønsket oss god tur. Ikke et ord om hvordan tilstand var ombord. Jeg opplyste allikevel at her var alt et bedrøvelig syn. Alt var kaos!!

 

Vi fortsatte inn mellom rød og grønn stake syd for Oscarsborg og etter å ha summet meg kalte jeg opp tollbåten på 16 og ba om en prat på kanal 06. Jeg fortalte hvordan tilstand var på oss i båten. Og han kunne fortelle at tollbåtens bølger ikke var skylden da denne ikke laget bølger. (En stor Targa)

 

Vel i havn treffer vi vitner som kan fortelle at det kun var tollbåtens bølger som skapte dette kaoset.                                                    

Litt sjømannskap og en høfelig unnskylding kunne de vel liret fra seg.

Har ringt Tollvesenet men de måtte ha en skriftelig klage for å gå videre. Allikevel skulle de ringe tollbåten å fortelle om episoden.

 

Dette blir siste gangen jeg stopper for en tollbåt!!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette blir siste gangen jeg stopper for en tollbåt!!

Vil vel ikke anbefale det - med mindre du synes det er greit at Politiet skal bruke ressurser på å få stoppet deg, " bare" fordi du ikke stopper for tollbåten. Etter min mening finnes det mer fornuftige ting for Politiet å bruke ressurser på :cryin:

 

Forøvrig vitner kanskje hendelsen om manglende erfaring fra de ombord i Tollbåten. Alle båter lager bølger, og man nærmer seg ikke andre båter i full fart. Synes dette er en sak du definitivt bør sende skriftlig klage til Tollvesenet på. Tror vel ikke at du får erstattet "sår stump" og fuglesand - men kanskje din klage kan gjøre at de får litt mer sjøvett?

Link to post
Share on other sites

Hvis den som førte båten virkelig ikke trodde han/hun var skyld i dette - så synes jeg du skal klage skriftlig og understreke at du er i tvil om vedkommende bør ha ansvaret for å føre denne båten... En liten ripe i lakken kanskje, men om det oppstår andre uhell eller episoder så vil det så absolutt ha noe å si at du har sendt inn en klage!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...