Troll 20 Startet 20.April.2010 Link til dette innlegget Startet 20.April.2010 Hei Da var det opp på land for å sjekke tilstanden på drevet. Følte dette var på tide siden båten kom i min eige i september i fjor og siden det etter all sannsynlighet ikkje har blitt byttet belger etter at drevet var montert nytt på båten i 2004... Og det var på tide ja. Ein lekkasje har det vært og drivknuten har antatt ein fin brunfarge og det ligge litt vann i bunnen av belgen... Årsaken er antakeligvis brukt av ein slags tetningsmasse i denne enden av belgen, og her skal det jo ikkje være noe etter boken - service bulletin #28 fra Mercruiser... Så til problemet; eg får ikkje løsne hinge pins. Har rett spesialverktøy ( P#91-78310). Har med dette klart å ødelegge ein stk skralle og bøyde ganske så bra ein fastnøkkel når eg brukte ein rør på ca 1,5 meter som arm for å få litt moment... Alt dette uten å få rikket boltene det minste... Noen tips til korleis disse kan fås av..? Det står i boken at det skal brukes locktite og eit moment på 197Nm ved montering, så det henger nok ganske så bra... Dette var siste show stopper for kvelden som måtte løses før eg kunne fått av bell housing og således fått av belgen etterpå... Men slik gikk det altså ikkje. Noen tips..? Finne større verktøy og bruke meir makt, bruke hammer og slå laus på fastnøkkel for å rotere, anvende varme for å varme opp limen, annet..? Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Bayer Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Her må du bruke varme, disse pinnene er et vanlig problem å få løs etter noen års bruk.... Bruk en blåselampe og varm opp fra innsiden på pinnene. Ikke på utsiden då det her er simmeringer og foringer som ikke tåler høye temperaturer. Og vips så er pinnene løse!, lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Takke for svar Er det selve hinge pin-en som skal varmes eller godset rundt..? Skulle tru det er godset for da utvider det seg litt mens hinge pin-en som er "kald" ikkje har utvidet seg... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Bayer Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Ja godset rundt, men pass på at du ikke varmer slanger og annet sjafs som er i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Bruk en latmanns arm eller en lang arm uten skralle. Om transom er av båten kan du feste det godt og tråkke på armen, da fikk ihverfall jeg løsnet bolten. Er den på båten må du ha nok moment for at den løsner. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Troll 20 Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det var varme som skulle til. Ved ca 100gr i godset og bolten løsnet det sakte men sikkert. Eg brukte eit ikkje mindre enn 1,5 meter langt rør tredd utpå fastnøkkelen når eg prøvde uten oppvarming for å få tilstrekkelig med moment. Ingen respons da annet enn bøyd verktøy... Og bolten skulle jo være trekt til ca 20kg i enden av eit 1 meter langt verktøy--> 197 Nm... Så det var nok Loctite som holdt igjen Transom sitter på båten ja... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Bayer Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Ja der ser du Varme er ofte svare på mye frustrasjon;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.