toba52 Startet 21.April.2010 Del på Facebook Startet 21.April.2010 er det mulig å bruke en lang stamme på en gummibåt..? eller burde jeg bruke kort stamme? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 (redigert) Jeg har brukt begge deler (Zodiac 260) og erfaringene er at i sakte fart er kort stamme ok, men når gummibåten planer så blir kort stamme i korteste laget. Fikk problemer med kjøling på en Yamaha 3hk (kort stamme) pga dette. I dag benytter jeg lang stamme og det funker. Redigert 21.April.2010 av Sveinhj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Har brukt kort stamme på alle gumibåter jeg har hatt fra Bombardier 260 med 4HK Jonson til Zodiac 470 med 40HK Yamaha. Det har da fungert bra. Prøvde en langstammet 9,9 Yamaha på Plastimo 320 RIB og det var ikke noen sukse det sprutet en masse og det ble dålig fart. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Kommer an på gummibåten: Er den beregnet for kort stamme, bør du passe deg for å bruke lang stamme. Det vil fungere teknisk sett, selv om du mister litt fart, men mye viktigere: Det er veldig lett å gå rundt sidelengs om du bruker lang stamme på¨en kortstammet gummibåt. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
GlennIversen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Har en Duramar 300 gummibåt, som jeg bruker kort stamme på, dette har fungert kjempebra. Brukte en 6hk på den tidligere, og her klarte jeg faktisk å dra opp en gutt på vannski hehe Men nå har jeg overhalt min gamle GT10 omgjort til 15hk, denne også med kort stamme, så skal bli spennende å se hvordan båten oppfører seg med denne motoren. Farten håper jeg øker litt med denne motoren kontra 6hk. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
BMP Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Skal du bruke en GT10 omgjort til 15HK på den der må du få deg en større propell en orginalen ellers får motoren alt for høyt turtall og du får ikkr den farten du skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Ok takk for tipset, men utgjør dette noe på effekten når det gjelder å få båten i plan med litt last oppi feks 2-3voksne Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Jarege Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Jeg kjøpte ny gummibåt i år og jeg har har en 15hk med kort stamme på min det er en båt som er 270 lang. Jeg har kort stamme på min men måtte bygge opp akterspeilet ca 3 cm for å få full effekt av motoern. dersom det spruter veldig når du kjører må du også muligens se om du skal bygge på akterspeile litt Sitér dette innlegget Link to post
toba52 Svart 21.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2010 hvordan kan man bygge på akterspeilet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.