Jump to content

forbruksbank eller startbank på ankervinch?


Majali

Recommended Posts

Hei, som emnetittelen sier er jeg litt i tvil om jeg hvilken batteribank jeg skal bruke til å forsyne batteriet til vinsjen?

 

Jeg skal montere en 1500W vinsj forut og har tenkt til å sette et 120Ah batteri ved siden av vinsjen og trekke 35 kvadrat kabler frem til dette... ( totalt ca 20m tur-retur)

Men hvilken bank er å foretrekke? og hvis det startbanken som blir brukt, bør det vel være en BEP eller noe i mellom??

 

Noen synspunkter?

 

 

Red: Fant en annen tråd som det virket som om det var anbefalt å koble seg på startbanken. ( fint for meg, da blir det noen meter kortere også)

 

 

Men for all del; kom gjerne med motargumenter :-)

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Spiller nesten ingen rolle siden du har motorbåt det motoren vanligvis går mens vinsjen går.

 

Men spørs er jo hvordan fordelingen er ellers.

Så klart, det er interessant å støtte vinsjbatteriet med dynamoene samtidig.

Derfor skulle selve reléet være beregnet for å kunne takle slike belastninger,

ikke bare mht. strøm og spenningsspissene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Jørg.

 

Det eneste jeg kom til å tenke på er at jeg har det slik at Styrbord motor prioriterer startbanken før Bepèn legger inn forrbruksbanken.

Men Babord motor, lader kun på forrbruksbanken.

DVS at jeg da hadde hatt 2x70A lading tilgjengelig på forrbrukssiden, mens jeg kun har 70 amp på startbanken.. men det burde vel holde??

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Spiller fortsatt bare en liten rolle.

Avhengig spenningen kunne det bli noe mellom 100 og 140A som vinsjen trekker,

men realistisk sett trekker den fordelt på både batteri og dynamoet.

 

Hvis du ender opp med 14V på forbruk (forutsatt ordentlige kabler)

da er det kanskje også bra med å legge baugbatteriet på forbruk = sannsynlig støtte fra begge dynamoer.

Sjekk bare at det ikke finnes spenningsfall foran BEPen i tilfelle den senser på start.

 

Ville det være en ny installasjon da ville jeg anbefale en PSR-T.

Den kombinerer alt etter behov og sender strømmen av begge dynamoer dit der det finnes mest behov.

Med det blir det også lading av begge to dynamoer på alle batterier, uansett hvilken motor går.

Dette kan være spesiellt aktuellt hvis en har mye forbruk på startkretsen (vifte, ettergløyding etc.).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...