Sebaldus Startet 16.August.2004 Del på Facebook Startet 16.August.2004 Første problem med ny båt har meldt seg! Noen som har erfaring med Biltema sin trykkvannsbryter: http://www.biltema.no/products/product.asp...4&iItemId=13317 Eller vet om noe bedre og/eller rimeligere? På ferden hjem med den nye båten fant Jabscopumpens innebygde trykkstrømsbryter ut at den skulle svikte med det resultat at pumpen gikk og gikk til en slange hoppet av og kjølen gradvis ble fyllt med vann. Med 300liters vanntanker så dette ikke helt bra ut da kun deler av vannet fant veien til lensepumpen og resten havnet ved motoren. Stemmningen var ikke helt god før vi fikk summet oss nok til å slå av pumpen Nå vurderer jeg å bytte hele pumpen eller montere en ekstern trykkbryter. Heller mot det siste da jeg er litt motstander av integrerte løsninger. Tross alt funker selve pumpen helt fint og skulle den svikte senere kan jeg da kjøpe en uten bryter hvis jeg alt har dette. Noen synspunkter på valg av trykkbryter, pumpe osv? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Sikker på at ikke rekkfølgen var annerledes?? Slange hoppet av og trykkbryter aktiverte pumpen som gikk og gikk til tanken er tom. Forsetter så å gå til batterispenningen er lav nok til at pumpen stopper. Det er den vanlige ... . Feilen er som oftest en for løst tilskrudd slangeklemme e.l. Lurt å ha bryter til pumpen som slåes av. i hvertfall hver gang båten forlates. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 Sikker på at ikke rekkfølgen var annerledes?? Slange hoppet av og trykkbryter aktiverte pumpen som gikk og gikk til tanken er tom. Forsetter så å gå til batterispenningen er lav nok til at pumpen stopper. Det er den vanlige ... . Feilen er som oftest en for løst tilskrudd slangeklemme e.l. Lurt å ha bryter til pumpen som slåes av. i hvertfall hver gang båten forlates. Mja.... Jeg har jo selvsagt skrudd slangen på igjen (slangen er den med varmt vann ut fra motor), teitet alle klemmer og startet pumpen. Det som da skjer er at den bare går og går til varmtvannstanken nærmest buler og jeg ikke tørr la den gå mer. Åpner jeg da kranen kommer et sinnsykt trykk selv etter at pumpen er skrudd av. Normalt pleier jeg alltid slå av strøm til pumpen når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Mulig at trykkbryterne er et svakt punkt på Jabsco pumper, vi hadde en lignende sak tidligere. Ellers så har jeg aldri opplevd, eller hørt om, feil på bryterne på Shurflo pumper, så hvis du velger å bytte kan dette være et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2004 Mulig at trykkbryterne er et svakt punkt på Jabsco pumper, vi hadde en lignende sak tidligere. Ser man det... Jeg har vel ikke sikkerhetsventil på berederen min jeg da. Kan ikke se noe merkenavn på berederen så det er kanskje ikke noe toppmerke Får ta turen på Biltema og titte på denne bryteren. Ser den veik ut får det bli en Shurflo pumpe med mindre han i den andre tråden har funnet en ny bryter til pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Jamo Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Viss det er noen trøst så hadde eg samme opplevelse sist Tirsdag når me skulle følge seilskutene ut fra Stavanger. En slange hadde hoppa av rett etter berederen, med det resultatet at det lå en 100 –150 liter vann i lasterommet. Tørrmat, stoler, dykkerutstyr osv, ei herlige suppa, :diving en dårlig start på en ellers perfekt båttur. Lærdom nummer 1 er at manuelle lensepumper er noe herk, de er bare til pynt. Pumpa var montert slik at eg måtte enten ligge nede i lasterommet, eller stå på hodet ned i luka til lasterommet for å pumpe. Etter et par minutts pumping i den stillingen var eg helt utkjørt. Det skal monteres flere el.lensepumper i vinter. Lærdom nummer 2 sjekk røropplegget. I min båt er alt fabrikk montert, ikke et klammer og det er brukt slanger på varmtvann som ikke tåler varme. Når det i tillegg er brukt plast T-rør måtte det bare gå galt. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Lærdom nummer 1 er at manuelle lensepumper er noe herk, de er bare til pynt. Hei Den mest effektive lensepumpa er "redd mann og bøtte". mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Har aldri hatt båt uten manuell lensepumpe, for da hadde jeg ikke følt meg trygg! Noe jeg ikke har skjønt er hvorfor de manuelle pumpene nærmest er gjemt bort i en del båter. Skal montere en som slurper unna i prosjektet mitt(manuell) + et par el. pumper Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 .....hmmm jeg har ikke noen manuell pumpe, men jeg drar heller ikke rundt på årer til Majali heller Jeg bare passer på at teknikken er i orden.... ......måtte bare..... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jamo Svart 16.August.2004 Del på Facebook Svart 16.August.2004 Jeg bare passer på at teknikken er i orden.... Må nok bare innrømme at jeg kjenner gamlebåten bedre en den jeg har nå, selv om eg har hatt den i 3 år nå. Nybåten har liksom ikke den samme sjela som gamlebåten, selv om det bare er jeg som av og til savner den Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2004 Del på Facebook Svart 17.August.2004 .....hmmm jeg har ikke noen manuell pumpe, men jeg drar heller ikke rundt på årer til Majali heller Jeg bare passer på at teknikken er i orden.... ......måtte bare..... Passer på at det funker jeg også, men man vet jo aldri....... Årer har derimot ikke jeg heller! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2004 Selv har jeg kun en elektrisk lensepumpe og skal montere ytterligere en elektrisk med nivåbryter samt en manuell pumpe. Kjøpte en fin Skulestadpumpe i messing på loppemarked som jeg håper jeg får plass til å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.