Jump to content

Komplett service på 100hk Johnson 2t, 1991. Hva skal gjøres?


MindViruz

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en 100hk Johnson V4 2-takts motor fra 1991. (mod. navn: J100STLEIE)

 

Den går som en klokke :)

 

I fjord hadde jeg den på service hos bjordal og Madsen, og det kom på den nette sum av ca 5000kr (!!!).

Men i år sputre jeg hva jeg trengte for å gjøre det selv, og jeg fikk deler og pumpe til girolje for 900,-. Ble en SMULE billigere :)

 

Han på verkstedet sa at det jeg trengte å gjøre var å smøre, skifte plugger, skifte bensinfilter og girolje og kjøre den i ferskvann

 

Så jeg gjorde følgende:

 

1. Smurte bevegelige deler. Dvs. det jeg fant som jeg trodde var lurt å smøre var:

-Alle grease niplene på utsiden av motoren. (Brukte ett grått fett fra Biltema. Ikke samme farge som var i motoren fra før)

-En grease nippel inni motoren. Den smører en del som beveger seg når jeg girer. (Brukte ett grått fett fra Biltema. Ikke samme farge som var i motoren fra før)

-Smurte wirene som går fra motor og til kontrollboksen (med den blå greasen som fulgte med da jeg kjøpte kontroll boksen)

-Smurte deler inni kontrollboksen (med samme blå grease)

-Ga motoren en forsiktig dusj over det hele med 5-56 universal spray (Var dette riktig? Hvor mye skal man spraye på. Eller er motorkonserverings spray fra biltema bedre?)

-Noe mer man burde smøre?

 

2. Kjørte den i ferskvann med frostvæske i (hørte at frostvæsken skulle smøre impelleren godt..)

3. Skiftet tennplugger.

4. Skiftet bensinfilter.

5. Skiftet gearolje. Ikke pakninger på skruene, fordi jeg fikk feil skruer av verkstedet. (Rant ut littegrann når jeg satt i bunnpluggen... Krise, eller normalt? Satt i topplugg først, men allikevel rant det ut litt)

 

Impelleren fikk jeg beskjed om at var ok, så lenge jeg fikk en kontroll stråle.

Men det er jo masse slitedeler, simmeringer, og det ene og det andre som jeg ikke har så god greie på, som kanskje burde sjekkes/byttes?

 

Hva mer bør man gjøre/kontrollere/skifte?

Bør man ta den inn på merkeverksted en gang i blandt, eller kan man bare gjøre det selv?

 

Takker for alle svar :)

Link to post

Litt vanskelig å svare deg på dette egentlig

vedrørende gearolje. Hva er litt?

Er du usikker skrur du opp dette og presser inn til det tyter ut på toppen igjen.

så passer du på at det ikke renner ut noe denne gangen.

Helt uten en dråpe er vel umulig...

 

Det er greit å spraye over motoren men bedre å bruke 6-66.

 

Dette grå fettet ditt?

Sjekket du at dette tåler vann?

og ikke minst saltvann.

Hvis ikke vil det klumpe seg (noe som gjør at det ikke smører lenger) og du vil ikke få det ut igjen. Da får du heller ikke erstattet dette med nytt fett.

Hva heter det?

 

Simringer byttes nok ikke hvis de ikke er defekte.

Med mindre de sitter på en plass som er åpnet for noe annet. Da kan det være lurt å bytte de når det først er åpent.

 

Ja propellen er smart å ha av og smøre aksel iblant.

Spesielt hvie det er aluminiumspropell og den går i saltvann.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

-Det lakk ut kanskje to spiseskjeer med girolje når jeg fikk satt pluggen inn.

 

-6-66 er best. Ok, skjønner.

 

-Fettet jeg brukte heter "Molybdendisulfidfett MoS2". Fra katalogen: Litiumbasert, med molybdendisulfid og EP tilsetninger. God smøreevne, også ved høy belastning. Rustbeskyttende. Sammensetningsklasse: NGLI:2 . Tåler temp fra -30C til +150C.

Er dette fettet ok??? (Betyr EP tilsetninger at det tåler vann og SALTVANN???)

Hvis ikke må jeg få byttet ut dette før det stivner!!!

 

-Propellakselfettet fra biltema, er det ok?

 

-Jeg har stålpropell. Skal jeg bare ta denne av, og smøre den delen av akslingen som stikker ut, eller skal jeg demontere noe for å komme til å smøre bedre?

 

 

Takk for all hjelpen.

Link to post

Jeg synes 2 spiseskjeer høres mye ut.

 

slapp av. Det er ikke slik at det herder. ihvertfall ikke med en gang :wink:

Det høres ut til at dette fettet er ok uten at jeg kan si det sikkert.

Skal undersøke i morgen.

Ellers er det sikkert andre her som vet.

 

Propellakselfettet til biltema er helt ok.

Bare ta av propellen og smør hele akselen som den sitter på godt inn med fettet.

Trenger ikke ta av noe mer.

Husk å sette på splint i enden av akselen igjen (Låsing av propell)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

kommer med noen småsaker som kanskje kan være til hjelp ved skifte av gear olje.

 

Aller først - kikk godt på plassering av nederste tappe plugg , ofte kommer det en siste

liten ekstra skvett olje ut hvis man tilter motoren litt opp - og i denne er det verste grumset samlet.

har man mistanke om vann i olja, skal vannet avsløre seg hvis man koker olja - men dette har jeg ikke prøvd selv.

 

ved påfylling - bruk pumpeflaske, er mye lettere enn å skvise på tuber.

 

Ikke stress og vær forberedt på at du må presse hardt på øverste skrue , når den skal på plass,

det oppleves som om det er mot trykk fra innsiden.

 

Dersom det ikke går 100 % greit og det renner ut litt olje i kampens hete - gjør jeg følgende,

bruker en stor plast sprøyte kjøpt på apoteket og fyller ca det jeg mista inn i det øverste hullet ,

mens den nederste pluggen sitter på plass.

husk også at pakningene på pluggene skal byttes , noe som gjør det lettere å teite de fornuftig hardt , slik at man får det løst igjen neste år.

Link to post

Jeg har også brukt Molybdendisulfidfett MoS2 (biltema) til å smøre med, og propellakselfett fra biltema.

 

Om du har bunnplugg i båten din kan det være greit å åpne den for å se om det er mye vann i bunnen. Åpnet bunnpluggen på min gromling i går og det kom ut maks 1 liter vann :-) Renset gjengene på pluggen, smørte gjengene inn med "skrue&mutter låser" fra bilxtra og skrudde i pluggen. Tettet med litt marintetning fra biltema.

 

ps: bruk biltema's slagtrekker for skruer som sitter godt fast, f.eks bunnpluggen. Genialt verktøy.

Link to post

Brukte en pumpe jeg fikk kjøpt hos merkeforhandler ja, så den funket greit. Tipset med sprøyte var genialt :)

 

Dobbeltbunnen min er stort sett full av vann. Den spyr ut mange liter når jeg åpner pluggen :(

Har prøvd å tette rundt skruene som fester konsollen, og demontere og tette på nytt rundt lensepluggen. Så får vi se om det kommer like mye neste gang. Ellers skjønner jeg ikke hvor det kan komme fra...

Link to post
-Fettet jeg brukte heter "Molybdendisulfidfett MoS2". Fra katalogen: Litiumbasert, med molybdendisulfid og EP tilsetninger. God smøreevne, også ved høy belastning. Rustbeskyttende. Sammensetningsklasse: NGLI:2 . Tåler temp fra -30C til +150C.

Er dette fettet ok??? (Betyr EP tilsetninger at det tåler vann og SALTVANN???)

 

Jeg har også brukt Molybdendisulfidfett MoS2 (biltema) til å smøre med, og propellakselfett fra biltema.

Hei igjen.

Dette fettet er slik jeg forstår det ikke egnet til saltvann.

Litiumbasert vil klumpe seg. Fett som er egnet skal være Kalsiumbasert.

EP og NGLI 2 er en godkjenningsklasse for lagringer og har med temperaturtoleranser å gjøre så vidt jeg kan huske.

Dere må altså se å få byttet ut dette så fort som mulig.

Helst skal det også gjøres rent før du har på et annet fett fordi 2 forskjellige fett kan reagere med hverandre.

Dette vil vel løse seg hvis du har ett fett som ser helt annerledes ut og du presser på til det bare er den nye typen som kommer ut.

 

ett fett som jeg vet er godt egnet er dette:

Lagermeister 3000 plus

Det er også selvlysende gult nesten gjennomsiktig av farge så der vil dere se når det er skiftet :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg tror du har rett Daffy. Får tørke vekk Molybdendisulfidfettet så godt som mulig og erstatte med nytt fett. Noen som har brukt dette fettet fra Maritim?

Det gamle fettet tyter jo ut når man smører på nytt.

 

MindViruz: Vann i dobbelbunnen kan f.eks komme fra krakkeleringer i dørken(bittesmå sprekker) eller inn mellom skrogene ved fenderlisten. Mange bekker små gjør en stor og. ;) (er ikke noe ekspert på dette, men videreformidler det jeg har hørt fra andre)

Link to post

Ser ut til å fungere det.

 

Mange bekker små gjør en stor og. ;)
:smiley: Jeg vet at å og og er vanskelig men denne tok kaka.

Her forsvant hele poenget.

Var det meningen?

 

Mange bekker små gjør en stor Å

Å= elv

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hensikt oppnådd :cheers:

Eller hva Mouche :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ett spørsmål til.

 

På kvitteringen jeg fikk i fjord fra Bjordal og Madsen stor det at de hadde:

 

-Drenert forgassere

-Sprayet motor med M2000

 

Er drenering av forgassere noe som kan være lurt å gjøre? Hvordan gjør man det?

 

M2000, hva er det for noe? Er det noe man bare dusjer lett over hele motoren, på lik linje med 6-66?

Link to post

Drenere forgassere gjør de nok for å få ut gammel bensin.

Det gjorde jeg på min også i høst.

Det da også for at bensin ikke skal stå i systemet over lengre tid.

I tillegg er denne bensinen gjerne fra vinterkonserveringen og iblandet olje.

Denne oljen kan levre seg i forgasseren når det blir stående.

 

Du har helt sikkert en skrue nederst på hver forgasser.

Bare å åpne denne og skru igjen når det er ferdig med å renne.

051020091401.jpg

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

M 2000 er kanskje denne?

Sonax M2000

ser ut til å være en slags 6-66 men med graphite i tillegg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Tusen takk Daffy. Med bilde og greier :flag_bp:

 

Over så skrev jeg at motoren min går "som en klokke". Var ute å kjørte i dag, og kom på at den ikke går som en klokke allikevel, hadde nemlig glemt å nevne noe.

 

Når den går på tomgang, så "skyter/fusker" den litt. Ca en gang hvert tiende sekund, så tar den ett lite "hopp", og hvis den ikke er helt varm enda, så betyr det at den kubber :(

Hvis den er varm, så kubber den akkurat ikke, og klarer seg. Dette skjer ikke alltid, men ofte.

 

Hva kan det skyldes, og hva kan gjøres med dette?

 

Jag har en sånn spray stående fra Johnson hjemme. Som man skal praye inn luftinntaket på alle sylinderene, slik at man skal "rense ut" dritten som samler seg der over tid. Er det noe som kan hjelpe? (Må vel ta vekk det svarte dekselet da, slik at jeg kan spraye rett inn i luft inntaket?)

 

Takker for mange gode svar her i tråden :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...