MortenK Startet 22.April.2010 Del på Facebook Startet 22.April.2010 (redigert) Jeg har tatt ut alt det gamle innertrekket fra 80 tallet og holder nå på å rengjøre skrogsidene innvendig. Det hadde løsnet og skumgummien bak var gått i oppløsning. I min båt er det kun mot plastskroget der er innertrekk, ikke mot noen finerplater innvendig. Så langt har jeg fjernet gammel moro med skrape. Tenkte å fjerne de siste restene av det gamle kontaktlimet med Duxola maling og limfjerner. Noen som har forsøkt det? Tar gjerne imot gode tips på hvordan enkelt få renset skrogsiden innvendig! Redigert 22.April.2010 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
egro Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Prøv med Sitrusrens. Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
MortenK Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Prøv med Sitrusrens. Noe spesielt merke! Hvor får man kjøpt dette - Fargehandel? Kan man bruke skirens? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Petterøe Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Noe spesielt merke! Hvor får man kjøpt dette - Fargehandel?Kan man bruke skirens? Bruker sitrus-rens for å fjerne lim på printerne våre på jobb, det funker som f. Vi handler stoffet hos IPRO på Jessheim,- får det på sånne pumpesprayflasker. http://www.ipro.no/ Jeg har ikke prøvd dette stoffet i båtsammenheng selv, men har trukket opp deler av båten innvendig, og limte da trekket utenpå eksisterende isolasjonsplater som igjen var limt på skrogsidene. Jeg vil foreslå at du mot skrogsidene limer på isolasjonsplater før du trekker opp, da får du jo en vinterisolert båt "på kjøpet". Redigert 22.April.2010 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) ...........Jeg vil foreslå at du mot skrogsidene limer på isolasjonsplater før du trekker opp, da får du jo en vinterisolert båt "på kjøpet". Har egentlig tenkt å la være å trekke opp med nytt stoff. Lurte på å kun male med topcoat. Grunnen til dette er at trekket er under dollbordet og inni en slags "hylle" som går langs hele båten. Det ligger stort sett masse ting i disse hyllene og det er mulig at maling blir vel så fint. Og så tenker jeg at jo mindre tekstil som finnes i båten, jo mindre muligheter er det for fukt å samle seg. Merker bare nå at lukten er bedre etter å ha fjernet innertrekket. Redigert 22.April.2010 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Ask Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Hei Bruk ein passeleg pussemaskin m. sandpapir til å ta vekk det verste. Deretter skrapa og kjemikalier. Det funka fint på vegaen me hadde før. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nightlife Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Vi har akkurat gjennomført dette på vårt vårprosjekt, der hele den støpte sittegruppen var trukket med noen forferdelige brun-oransje tepper. Vi gjorde det på den harde måten med acetone og papir, samt litt kniv og skrape her og der. Brukte et par dager to stykker. Nå la vi på det fjerde laget topcoat i dag, og har endelig fått den pene shinen vi var ute etter:) Et hint: vi var akkurat nede på sandvik båtbyggeri i Horten, og de kan levere 3mm plater med topcoat ferdig laget, som de bla. bruker på innsiden av båtene de lager. Det var vistnok veldig greit å bøye de etter skrogsiden og feste de med byggskum. Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Bruk stålbørste på vinkelsliper.Fjærna 24 kvadrat siste helg.Brukte ca en time.!! Husk briller og maske! Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
MortenK Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Bruk stålbørste på vinkelsliper.Fjærna 24 kvadrat siste helg.Brukte ca en time.!!Husk briller og maske! Skal testes i kveld Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
svalerød Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (redigert) Hvordan går det med dette prosjektet? Jeg er også i gang med å klargjøre skroget for nytt trekk. Etter å ha lest en del på forumet, ser jeg at det er brukt både sitrusrens, pussemaskin (Sjarles' blogg), stålbørste (tråd) og Hempel degreaser (blogg) Holder det med å fjerne rester etter gammelt trekk, eller må også gammelt lim fjernes? Redigert 4.Mai.2010 av svalerød (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.