Gliset Startet 22.April.2010 Link til dette innlegget Startet 22.April.2010 Heisann! Vi skal hente en snekke i Porsgrunn på lørdag. Hvor lang tid bør vi regne fra Porsgrunn til Moss? Regner med at vi holder ca 4-5 knop. Og er det noe spesielt vi bør tenke på i forhold til denne turen? Med vennlig hilsen Thomas Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Vanskelig å si hvor lang tid det vil ta når du ikke er mer spesfikk om hvor du vil gå. Været derimot blir nok bra: Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Worry II Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Man kan enkelt regne ut dette om du har Nautiske mil og knop... Wild guess 3,5 timer ... eller vent litt.. 4-5 knop, må nok regne med lenger enn det.. Redigert 22.April.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Om været e rOK er vel ruta omtrent slik Langesundsfjorden - NEvlunghavn -innsiden av Svenner - Tønsberg tønne - Vrengen - innsiden av Bolærne - Torgersøygapet - innsiden av Mefjordbåen - Moss Jeg gjetter bre på distranse her - kan det være sånn rundt 60-70 nm? I så fall bruker du nok regne med overnatting Redigert 22.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Moss - Langesund er 48 nautiske mil. Pluss 5-6 (?) opp til Porsgrunn. Vi snakker dermed om tolv- tretten timer avhengig av fart 4-5 knop. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Man kan enkelt regne ut dette om du har Nautiske mil og knop... Wild guess 2,5 timer Ja den var wild Jeg pleier å bruke ca 1,5 timer fra Sandefjord til Moss. Da kjører jeg i rundt 25+ knop hele veien bortsett fra ut av Sandefjord (max 7 knop) og gjennom Vrengen (max 8 knop). Avstanden Porgrund - Sandefjord er jeg litt usikker på - men jeg gjetter at jeg ville brukt en times tid på den. Men den kan kanskje gjøres litt kortere om man går gjennom Nevlunghavn og på innsiden av Rakke. Så jeg gjetter på 12 timer minst i 4-5 knop. Redigert 22.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Ja, jeg retta litt på det Jeg bruker nøyaktig 2 timer fra Mossekanalen til Østre Bolærn i 8 knop. Dvs 4 timer på denne strekningen (strak) Snakker vi kanskje nærmere 7-8 timer totalt ? Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Ikke sikker på hvilken rute vi skal ta. Hvilken lønner seg? Det er vel en fin tur innaskjærs til Tønsberg, selv om det kanskje er kortere å kjøre utenfor? Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Takk for svar her! Jeg ser at dette kommer til å ta litt lenger tid enn jeg regnet med :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Jo men det er en fin tur ! Kombiner med en overnatting på Østre Bolærn da vel Det er stekningen derfra til Moss som er kjedelig ! Kjør via Vrengen Bru ! Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Gikk non-stop fra Sandefjord til Moss med snekkefart 5 knop og brukte 10 timer. Gikk innaskjæs gjennom Vrengen og diagonalt over til Moss. Regner med at det er en ukjent båt dere skal hente og da er del tryggest å gå mest mulig innaskjærs Sitér dette innlegget Link to post
Gliset Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 ok! Synes det hørtes mye ut med 10 timer fra Sandefjord, men nå går det ikke så fort med en snekke da.. Vi bør nok legge inn en overnatting :) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Sorry. Her bomma jeg. Fant frem loggen fra 2008. Vi dro "tidlig" fra Sandefjord. DVS ca kl.05:00-06:00 og var fremme i Moss klokka 11:00. Vi dro videre og brukte 10 timer totalt men det er jo ikke rellevant for din reise. Sånn er det å bli eldre. Husker ikke alt lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Dette blir en ganske lang tur i den hastigheten, men det gjør jo ingen ting om været er bra. :) Jeg vil anslå ca 16 timer med den ruten som er lagt opp til over. Du bruker ca 1,45 fra Porsgrunn å ut av fjorden... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Med 6-6,5 knops fart går det nok 5 timer til Stavern, og så skal du runde Mølen og inn Langesundsfjorden og Frierfjorden. Begynner fort å nærme deg 10 timer totalt da. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
S/Y Ørnen Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Vi tok turen fra Skjebergkilen (sør for Fredriktad) til Sætre (rett vest av Drøbak) med en 30´Johnsenkrysser sist søndag. Johnsenkrysseren er en slank tresnekke med rigg. Vi lå jevnt på 5-5 1/2 knop på kartplotteren og brukte totalt 12 timer. Vi måtte søke inn i Hankøsundet da det begynte å bli ganske røfft ute med byger og kastevinder i bygene, samt tung gammelsjø på tvers fra kulingen dagen før. Tok en times stopp på Hankø Marina(som var stengt) fylte disel fra Jerrykanna, kokte et par nye termoser med kaffe og gikk på do Vi fikk alle årstider sist søndag, det var sol, sludd, hagl, regn og sne i lufta, mer vind en meterologisk antydet da jeg ringte dem på forhånd, og det er ikke særlig morro å gå i tung sjø fra sørvest når du skal oppover fjorden på østsiden. Men det var også mange timer med nydelig vær og etterhvert roligere sjø. Hva du må tenke på? Varme klær, det er enda kaldt! Lue og votter eller hansker, longs og evt seilerbukse utapå. Masse kaffe eller annen varm drikke på termoser, kjøp termokrus til mannskapet, de har noen store fine på Clas Olsson. Matpakker, smør noen ferdige, deilig å ta opp uten å måtte mekke om det er kaldt eller mye sjø. Nok diesel, (eller bensin) ekstra Jerrykanne og trakt, tørkepapir og en sprayflaske med noe vaskemiddel for å tørke av sølet :-) Kartplotter og papirkart, surt om plotteren ryker og karta mangler Ellers er det som en vanlig tur, sjekke motor og tekniske innretninger, etc God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 10 timer er nok nær ja. Porsgrunn, innsida av Svenner, Tjømebåen, innsida av St. Færder, Bollærne, Moss er sånn omtrentlig 56 nm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Bedre å gå Tønsberg Tønne enn rundt Færder. Jeg har erfart at det er mye strømsjø mellom Hollenderbåen og Færder. Blir både krapp og stor. Særlig for ei lita snekke husk redningsvester og kommunikasjon helst VHF - men har du ikke det så putt mobilen i en vanntett pose. Nummeret til Tjøme Radio er 120. En ekstra kanne med drifstoff ombord er nok heller ikke feil Et råtips er også melde seg inn i Kystpatruljen FØR helgen. Da har dere gratis hjelp på vannet om noe skulle skje og det ikke er nød. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Bedre å gå Tønsberg Tønne enn rundt Færder. Nå er det vel ingen her som har snakket om å gå rundt Færder. Fra mellom Sandøya og St. Færder opp til sundet mellom Haneflu og Vestre Bollæren er andedam hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Gå innsiden og gjennom vrengen, ut til bolærne og ta en natt der og så hjem, eller dropp vrengen og hold innsiden hele veien til Tønsberg (det er jo Lørdag), overnatt der og gå hjem derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Fra mellom Sandøya og St. Færder opp til sundet mellom Haneflu og Vestre Bollæren er andedam hele veien. Jeg har ikke navnene i hodet - men tenker du da å gå inn ved Verdens Ende og forbi brannruinene av Havna hotell og så til Mågerø? Enzos forslag om en sving innom Tønsberg er ikke dumt. Hyggelig tur det. Redigert 22.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Nei, jeg mener mellom Sandøya og Store Færder. Et alternativ som er like nærme strake veien er Sandøsund og leia videre oppover. Kan alternativt overnatte i Sandøsund (god mat) eller i den fine uthavna på Ildverket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) må ta meg en kikk på kartet - henger ikke med deg her Mulligan. Eller kanskje noen har kartutsnitt? Er det nye leier å forske ut er det spennende Redigert 22.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 ..Tønsberg (det er jo Lørdag), overnatt der og gå hjem derfra. Gå hjem til Moss fra Tønsberg fordi det er lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 henger ikke med deg her Mulligan. Er det nye leier å forske ut er det spennende Losbordingsfeltet ligger mellom Sandøya og Store Færder. Det er mange fine uthavner uti der. Ildverket, Bustein, Mostein osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.