Jump to content

Hva slags donorbåt til å lage runabout på ca 12 fot?

OnkelDonald

Recommended Posts

Har lest gjennom prosjekttrådene til bla.a Honduras, som bygger en Glen-l Squirt. Blitt litt fascinert og går med litt tanker om at det hadde vært gøy å laget en slik type båt. Per nå tenker jeg at jeg ikke vil bygge fra bunn av (Byggesett ala Glen-L) men kanskje heller benytte et eksisterende glassfiberskrog, og heller legge tredekk, lage sitteplasser for 2 etc ut av dette skroget.

Tenker at squirt på 10 fot kanskje er litt liten? Men vil heller ikke ha for stort skrog. Det skal være grei plass til 2 voksne mennesker. 12-13 fot er tror jeg er en bra størrelse.

Fant denne på Finn. Den hadde fine linjer i skroget men er redd 14 fot kan bli litt stort, dessuten hadde han vel slått seg litt når han skulle sette prisen, men det hadde sikkert gått ann å evt diskturere. har ikke snakket med selger ennå.

Har dere noen ideer på hva som brukes som donorbåt/skrog til et sånt prosjekt?

Har du sett på prosjektet til "ClassicFiberglass" ? Heter vel noe sånt som "Fra skrot til runabout ala Gatsby". Han gjør det du snakker om med ett gammelt skibsplast-skrog. I tråden hans tror jeg også det forekommer bilder av hans kamerat, som har en 12" with han har lagt mahogny-dekk på. Så det finnes muligheter for den som vil :yesnod:

Har sett begge disse båtene. Blir jo kjempetøft. Grunnen til at jeg tenker på glassfiberskrog fremfor selvbygg er litt for å spare tid, og også litt slitestyrke og enkel reparasjon på skrog i etterkant. Det blir en båt som guttungen kanskje kommer til å bruke, og da er det greit at pappa ikke får vondt i magen ved tanken.

Tenkte på with 12. men liker ikke at dekket svinger oppover frem mot baugen, slik det ofte gjør på joller.

Liker veldig godt linjene til Squirten:

dsnsqt.jpg

Det er akkurat noe sånt jeg er ute etter. Den buer oppover mot midten av båten.

• 4 uker senere...

Det er ikke overkommelig å bygge en Glen-L båt alla Squirt eller andre utgaver av finer. Det er rett og slett mental hygene - har egentlig bare med det å gjøre....bare å komme i gang. Tror det er fler som vil komme med tips og triks i prosessen. Det er utrolig hva mennesker har prøvd på...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...