freeforc Startet 22.April.2010 Del på Facebook Startet 22.April.2010 Fikk her i vinter en Draco 17, ukjent model. Den hadde vert brann i og så ut der etter. Men jeg skulle bare ha skråget da det virker til å gå bra i sjøen. Båten skal brukes til Opptrekk av PG. Ja hva er det sier vel di fleste, det er mye likt slike båter du ser i syden som trekker ett paraseil med en bleik turist hengene i stroppene etter seg. Jeg skal slepe opp Paraglidere, ser ut som en Fallsjerm, men er mer en stor drage som vi flyr med fra diverse fjell her hjemme og ut i verden. Det skal stå en vinsj i som jeg har 2000m line på. Og med den så skal vi greie å slepe paraglideren opp til rundt 1600 - 1700 hundre meter. før piloten løyser seg ut og flyr vidare uten kontakt med båten. Har hivi ut innborsmaskinen og skåret ned for utenborsmotor, skal først prøve med 115hk yamaha. Da jeg helst skulle gått med max 36knop eller mer uten å toppkjøre motor hele tiden. Under normalt opptrekk så går en med omtrent 25knop og skal da kunne trekke opp til ønska høyde på 8-10min. grunnen til jeg vil har 36 eller mer, er at om en drar i medvind så må jeg kunne kjøre fortare en paraglideren. Vist det er noen som vet omtrent hvor mange kg den båten har vert en gang i tiden, så er det bare å skrive noen ord om det. Det har vert en liten volvo b20 eller noe slik i den orginalt TROR jeg Skulle også ha vist ossen fenderlist det har vert på denne båten, da jeg ikke har den orginale. Om noen vet omm en fenderlist så skrik ut Det er ikke mye igjen av det orginale, da det ble gått hardt på meg motorsag, skal se om jeg får til å legge inn noen bilder av prosjektet. Ja det er no litt igjen ennå, båten har vert på vannet for å se ossen det ble med vektplaseringen av vinsj og motor ombord, og det ser ut til att det ble slik vi hadde tengt. Kommer med mer bilder etter vert som det skjer noe, og det blir jo det nesten vær dag Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Dette er bygg etter min smak, funksjon og skreddersøm Kjør på! Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
freeforc Svart 22.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2010 Det er jo gøy med litt å gjøre på fritida Båten er no bygd slik at den er sjøl lensene, så slipper jeg å passe på å øse vær gang det har regnet litt. Har også satt inn en pumpe (8000 liter i timen tar den) i dobbelbunnen slik at det er mulig å pumpe ut vann som måtte komme inn om det blir hull i skråget eller andre ting skjer. Den er satt inn med nivåbryter med mulighet for å kjøre den med av/på bryter også. Om det er noen som har en ide om hvor fort den kommer til å gå med 115hk eller 150hk, så er det bare å komme med det. Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 24.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2010 Ja da har jeg primet hele båten og er klar for lakking i morgen kveld. Så da er det ikke så lenge til jeg kan begynne å motere ting på plass i båten. Akterspeilet er også støpt noe tykkere, det er 70mm tykt. Og støpt sammen med nye stringere, det så litt spinkelt ut det som var der. Kunne se ut som om det har vert motoren og innfestingen til den som skulle ta opp belastningen i akterspeilet fra orginalt av....Er det noe som vet om det kan stemme..... Det er tengt at no skal det vertfall tåle en motor på 200hk. Har prøvd med 240kg bakpå og da er jeg omtrent på vannlinja som er malt opp no. Alle plater som er bygd med er divinycell plater, så det er ikke så mye vekt som er tilført båten. Vet ikke hva den veide orginalt, kansje noen her på forumet vet det..... Men skal ta turen innom en vektstajon og veie båten når den er ferdig. Blir først en prøve tur med 115 yamaha. Da det er den motoren jeg har no, om det blir lite så hadde jeg tengt å gå opp til 150hk, skulle gjerne ha den til å gå rundt 35kn... Er det noen som har bygd tilsvarende prosjekt som kansje vet hva jeg kan forvente meg av fart...med di motorene jeg har nevnt.. Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Hei, flott at du greier og utnytte et så fint skrog ! Må inndrøme at jeg ble litt skeptisk til og ødelegge en så fin båt, men når jeg leste hadde den vært i en brann ble jeg lettet ! :yesnod Bra jobba ! Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 24.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2010 Ja båten skulle til å ende sine dager under skuffa til en gravemaskin, da jeg fikk kloa i den. Og det ver igrunn bare skråget som var noe å ta vare på..Jeg mangler fenderlist og om noen vet ossen type jeg trenger eller har en for salg. Så er det bare å ta kontakt Sitér dette innlegget Link to post
WhiteShark226 Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Se på andre Draco 17 båter på finn.no. Eller ring parma plast, de er flinke og god service ! Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Hei. Flott prosjekt som belønnes med 2 stk DRACO tekst i mørkblå, sølv eller rød om du sender meg en IM. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
freeforc Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ja da er båten knapt tørr etter 2 strøk med lakk, men med god varme og stor lyst til å begynne å montere. Så har jeg fått på plass litt av det som trengs Her ser dere masten som linen til vinsjen skal gå gjennom, skal lage meg en tunell som linen skal gå i slik at en ikke risikerer å trakke på den når en vinsjer/trekker opp paraglideren. Har også laget til en egen bensintank til vinsmotoren som dere ser bak på styrbord side. Ville ikke ha den tanken under dekk oppå motoren slik som det er orinalt på den bensinmotoren som er koblet til vinsjen. Tok rett og slett en plast tank fra en vraka ATV, og støyper den fast. Tanken til motoren som skal drive båten har jeg støpt inn under dørken mitt i båten. Og her er noe av styringen til vinsjen kommet på plass, det er en spake for inn/utkobling av vinsj, maonometer som viser trykket/drakraft på lina. Det blir stilt inn til rundt 80% av vekta til den jeg skal dra opp. Ja så lurte jeg på om jeg skal male dekket over vinsjen(der vindsjermen står) i en eller annen Draco blåfarge eller mønster. slik at den fremdeles er en klonig i Draco familien. Ja det er bare å komme med forslag på mønster eller farge. Jorg-1 du har vel kansje en ide om hva jeg skal gjør for å få den litt sprekere i farge/utseende. Reiser i havet i morgen, så da blir det still på båtfronten i 14 dager. Men har en del jeg skal lage til båten når jeg kommer på jobb. Ska lage ett eksosannleg til vinsjmotoren med skråg gjennomføring. Da vinsjen har egen motor til hyrdaulikk pumpen. Ja så skal jeg ta ett rør og bøye til slik at det passer over vindskjermen. Så en har noe å holde i når en står og kjører. Ja nor jeg sitter her og tenkr så ser jeg at det blir en del å få på plass, sikkert mye jeg ik har tengt på....men det finner jeg vel ut av. Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 25.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2010 Hei. Flott prosjekt som belønnes med 2 stk DRACO tekst i mørkblå, sølv eller rød om du sender meg en IM. Takker så mye for det Jørgen, sender deg IM Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28691/bilde0042.jpg Ja da er båten klar for prøvekjøring. Har å sette på fenderlist, men båten er støpt/fuga tett hele veien rundt. Så i morgen blir båten satt på vannet, må si jeg er spendt på ossen den går. https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28691/bilde0043.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28691/bilde0044.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28691/bilde0045.jpg Ja og Draco dekoren kommer fra ett kjent medlem her på forumet,takker så mye. Noen forandringer/forbedringer blir det vel etter vert. Skal ta en liten film når vi trekker opp Paraglidere i morgen slik at dere får se ossen det utarter seg Vet ikke ossen jeg skal få bildene frem her...noen som kan hjelpe.. Redigert 17.Mai.2010 av freeforc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Ser veldig bra ut dette, så ut som en skjærgårdsjeep på første bildet.. Har du bilder av båten sånn den så ut når du fikk tak i den? Hvordan gikk prøveturen? Tips angående bilder er å bruke http://photobucket.com/ registrer deg, lagt opp bilder og link de på forumet. (Legger IMG code rett i teksten her så kommer bildet opp av seg selv. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Jorg-1 Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Hehe...kjempeflott med dekor da.... Ble det prøvetur idag? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Daffy Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Tips angående bilder er å bruke http://photobucket.com/ Dette var et ganske dårlig tips Det er nemlig ønsket fra forumets ledelse at bilder lastes opp til serveren her da bilder fra eksterne servere har en tendens til å forsvinne etterhvert. Unntaket er her: Kun tillatt å laste opp bilder man har eierrettighet til, bilder som ligger på nettet skal linkes inn istedet. Her er jeg redd for at jeg har syndet et par ganger Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
freeforc Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Ja i kveld så ble det prøvekjøring Og den går meget bra i sjøen, får 36 GPS knop med den propellen som står på no 13"x19" og da har jeg halv tank og alt det utstyret jeg skal ha med for å trekke PG. Men den går rett på turtallsperren 6100 omdreiniger. Så i morgen blir det å prøve en 13"x21" prop, så da kommer det vel noen knop til...håper jeg. Trenger verfall ikke noe større motor en den Yamaha f100 som står på no. Ny raport i morgen jepp dette var gøy.. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Her er båten det dreier seg om......og tillater meg å sette inn bilde.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Double Weber Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Utrolig artig prosjekt. Ligger litt arbeid der ja. Gøy med litt å holde på med. Stå på. Interessant å følge med. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Den ble super tøff! Så det har vært innenbord motor før, men drev.. Hvordan ble det med balansen på båten nor du fikk motoren helt bak? Skroget er vell bygget for motor midt i! Utrolig flott arbeid! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
frsnd Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Blei bra det prosjektet her:) Satt å leste om båten i går, så såg eg den plutselig i båthavna når eg skulle heim i dag:) haha.. flot at det skjer noke her oppe i sunnfjord også. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 24.Juni.2010 Del på Facebook Svart 24.Juni.2010 Hei. Hvordan gikk dette videre?? Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
freeforc Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Ja no har vi brukt båten i sommer, og den virker slik som tengt...nesten Jeg regnet no med at det var ting jeg ville gjøre om eller bygge videre på. Men en må jo bruke den en stund for å finne ut av ting, når dette var upløyd mark for meg. Så dere kan si at veien blei til mens vi kjørte. Og noen blei våte også men det var jo sommer. No er båten kommet på land og noe forandringer blir det. Skal ha større motor på, 150+ får se litt på vekt og slikt da. Da jeg helst ikke vil ha mer en rundt 200kg på hekken. Så for å få litt mer skråg og noe mer oppdrift bak har det blitt støpt på fleps kasser som er ca 30kg oppdrift på hver. Og vinsjen blir flytta 10cm frem, den er omtren 150kg tung. Så da skal det begynne å hjelpe litt. Så skal det bli ett nytt konsol til gass/gir og noen innstrumenter, som skal bli laget slik at det blir bedre å stå å kjøre. Da det er stående kjøring som blir når en tauer opp glidere. Og grunnen til mer motor på båten er ikke for mer toppfart, da den går bra som den gjør med 100hk. Det er for å få mer/rasker båt opp i plan når jeg tauer pg. For jo rasker jeg får opp farten, jo korter start trenger vi til Paraglideren og i 0 s/m vind så er det viktig å få fart på pg` umidelbart. Slik at jeg ikke tauer piloten på sjøen før han flyr. det er slik jeg har badet noen i sommer. Lite vind og ikke rask nok båt hehe. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Artig! Hvorfor velger å støpe ekstra kasser på båten fremfor å benytte smart-tabs eller andre trimplan, evt vinge på motoren? Hvordan resonnerte du deg frem til størrelsen på kassene? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Artig prosjekt å følge dette. Fint att noen får brukt en "skadet" Draco til noe nyttig Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
freeforc Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Artig! Hvorfor velger å støpe ekstra kasser på båten fremfor å benytte smart-tabs eller andre trimplan, evt vinge på motoren? Hvordan resonnerte du deg frem til størrelsen på kassene? Har hatt på trimplan i samme størrelse som kassene og det virket greit det da, men jeg trenger noe mer oppdrift på skråget bak. Og da passer det bra med å bygge di kassene, samtidig som jeg får noe mer skråg å flyte på. Har ikke hatt behov for å trimme båten sideveis da vektplaseringen er bra nøye med tanke på at det bare er en person i båten til enver tid. Og om det blåser så mye sidevind at jeg må til å trimme båten på grund av den....ja da er det ikke vær til å taue pg heller. Så da har jeg andre båter å komme meg på sjøen med Denne båten er kun tiltengt opptrekk til pg og jeg prøver å lage den opptimalt til det...men om alt blir riktig ja det er en annen ting hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Hvis du ser etter mer hester, og vil holde deg under 200kg, er vel dette http://www.evinrude.com/en-US/Engines/ETEC_V6/ETEC_200_V6 den letteste 200hesteren man kan få... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.