bladfyken Startet 22.April.2010 Del på Facebook Startet 22.April.2010 (redigert) Sukk, har gjort en aldri så liten tabbe. Har kablet opp ferdig til et solcellepanel. Men ikke med sort og rød ledning. Kabelen er hvit. Og så glemte jeg selvfølgelig å markere i begge ender hvilken som skulle være pluss og hvilken som skulle være minus. Kabelen skal gå fra solcellepanel til en regulator og så videre til batteribank. Men hvordan skal jeg finne ut hva som skal være pluss og minus uten å måtte demontere alt på nytt, for den jobben frister ikke..... Eller kanskje jeg bare må? Tar gladelig imot innspill...... Redigert 22.April.2010 av bladfyken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Det er vel ikke verre enn å la sola skinne på det mens du måler i motsatt ende. Redigert 22.April.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Bruk et multimeter. Still inn på motstand (ohm). Koble til en leder på hver ende av kabelen og sjekk når du får kontakt. Eller, bruk et lommelyktbatteri og en pære og se når det lyser. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 enda lettere: når du bruker multimeter vil det stå - hvis du måler fks rød fra metere på minus og sort på pluss måler du rett vil det bare stå fks 13,5 altså ikke -13,5 Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fjordland Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Når som me snakke om pluss og minus. Sei eg har 2 ledninger. ein +, og ein - , kan eg da finne ut ka som e ka på någe som helst vis? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 Sett multimeteret på DC(likestrøm) Ta ledningene fra panelet og koble den ene til rød og den andre til sort på multimeteret. Med forbehold om at du har et digitalt multimeter, så vil du se i displayet ditt den styrken som blir levert av panelet. Hvis denne styrken er oppgitt med -(minus) foran har du koblet pluss på minus og omvendt. For å se dette bedre vil jeg anbefale å ta multimeteret med i bilen, forsøk å koble det "rett og gal vei" på bilbateriet for å se, slik lærer du å kjenne multimeteret du bruker. Hvis du ikke har multimeter eller ikke har planer om å skaffe et, bør du finne noen andre til å ta seg av det elektriske for deg Håper dette ble forståelig, og med forbehold om feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 ja, va klar over det med deigitale voltmeteret. Men lurte på om det er noen måter å se kordan strømmen går på.. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 ja, va klar over det med deigitale voltmeteret.Men lurte på om det er noen måter å se kordan strømmen går på.. Hvis du på død og liv vil måle strøm i stedet for spenning så kan de fleste multimetere måle strøm opp til 10A men du må plugge om måleledningene i instrumentet slik symbolene viser. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Hvis du bruker et multimeter slik som på tegningen og du kan lese en verdi uten minus forran. Da er sort ledning fra multimeteret minus og rød = + Står det minus forran tallet i displayet så er RØD = minus og Sort= + Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Hvis du bruker et multimeter slik som på tegningen og du kan lese en verdi uten minus forran. Da er sort ledning fra multimeteret minus og rød = +Står det minus forran tallet i displayet så er RØD = minus og Sort= + Det er jo akkuirat det jeg har forklart, men ikke det trådstarter vil frem til nå, for av en eller annen grunn vil han vite strømmen å ikke spenningen. Oppfordrer trådstarter til å endre emne på tråden, for det er jo helt på jorde i forhold til hva han spør og har spurt etter. Ellers kan jeg si til trådstarter at du har fått flere svar på spørsmålet du stilte, det andre har ingen sammenheng. Det har også lite å si hvor mye du kjører inn på regulatoren din, det er jo hvor mye ah du henter ut som har noe å si. Med mindre vi snakker om muligheter for overbelastning eller feil i annlegget.. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Aller ærbødigst lite. Bladfyken ville vite hvordan han fant + og - Fjord21DC spør om det samme Så spør Fjord21DC om hvordan han ser hvor strømmen går. Noe jeg også innimellom lurer på når jeg får regning fra everket en gang i måneden. Men hvis du spør på nytt fjord21DC, skal jeg prøve å svare men da må du komme med et eksempel på noe du lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Sei eg har 2 ledninger. ein +, og ein - , kan eg da finne ut ka som e ka på någe som helst vis? jeg bruker ett veldi enkelt testinstrument fra Steinel det funker både på likstrøm og veksel opp til 400V legger du det på dine 2 ledninger så lyser det + på den ene.......... intrumentet har ytterligare en funsksjon som er bra ombord en inbyggd ringeton om du håller ned den orange knappen å legger spisserne mot varandra så hør du en ringeton... da kan du sjekke om du har brudd i en av kablarna en spiss i begynnelsen og en i enden av kabeln....ingen ton = brudd på kabeln koster ett par hundrelapper...finnes sikkert billigare også Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Superkul Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) enda lettere: når du bruker multimeter vil det stå - hvis du måler fks rød fra metere på minus og sort på pluss måler du rett vil det bare stå fks 13,5 altså ikke -13,5 Når som me snakke om pluss og minus. Sei eg har 2 ledninger. ein +, og ein - , kan eg da finne ut ka som e ka på någe som helst vis? har du blokkert meg??? eller må du ha det inn med spiseskje mulig det var teit forklart men med strøm er det et par grunnleggende triks som fks rød er + sort er minus hvis det blir for vanskelig ville jeg holdt meg unna - det er nok båtbranner rundt om som det er bare velment ......... Redigert 23.April.2010 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Fjordland Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 har du blokkert meg??? eller må du ha det inn med spiseskje neida. eg vett koss eg kan gjøre det me multimeter og finne ut av pluss og minus. Det eg lurer på om det er noen annen måte og se ka som e pluss og minus. se vekk fra farge på kabel og voltmeter. Av ren og skjær nyskjerrighet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Det eg lurer på om det er noen annen måte og se ka som e pluss og minus. se vekk fra farge på kabel og voltmeter.Av ren og skjær nyskjerrighet. Mener du klarsynt? Jeg tror ikke på slikt men må innrømme at jeg ikke har prøvd. Redigert 23.April.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Nei, eg meine i grunnen ingenting eg:) Lurer på om strøømen\spenning har noen egenskaper som du kan finne utav på et eller annet vis. Multi\voltmeter vett eg jo. Men det er kansje ikkje andre måter og finne utav dette på. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Nå skjønner jeg hva du mener Grunnkurs: En leder som fører strøm setter opp et magnetfelt rundt seg. Det er derfor du du ikke skal bo under høyspentledninger eller ha strømførende ledninger eller utstyr nær kompasset ditt. Strømmen regner vi går fra pluss til minus(selv om elektronene går andre vegen). Fører du et vanlig turkompass inntil den ene strømførende ledningene din så vil kompassnåla antagelig stille seg på tvers av ledningen. Dette fordi magnetfeltet som settes opp går rundt lederen. Retningen på dette magnetfeltet er avhengig av hvilken vei strømmen går. Men hvilken vei kompassnåla stiller seg i forhold til strømretningen er jeg usikker på men det kan du jo teste ut på en leder hvor du kjenner strømretningen. Merk at det må gå strøm i lederen forat det skal settes opp et magnetfelt, dvs. at du må ha en sluttet krets. To ledninger fra et batteri eller et solcellepanel som ikke er koplet til noe sted fører ingen strøm og har heller ikke noe magnetfelt rundt seg. I dette tilfellet vil du måle en spenning men ingen strøm. Du kan også finne pluss og minus ved å føre pluss og minus fra en strømkilde ned i en elektrolytt(væske som leder strøm) men da er vi mer over i kjemiens verden. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Se der ja. Så det lar seg gjør på et vis:) Sen holder meg nok te multimeteret mitt i fremtia eg. . . Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Fører du et vanlig turkompass inntil den ene strømførende ledningene din så vil kompassnåla antagelig stille seg på tvers av ledningen. dærfør er det viktigt att man tvinner ledningarne frem til båtens kompassbelysning og att man passer seg for o kjøre med autopiloten over sjøledninger..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 dærfør er det viktigt att man tvinner ledningarne frem til båtens kompassbelysning Dersom lederne(pluss og minus) går paralellt(sitter sammen) så opphever vel magnetfeltene hverandre vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) I Silva's manual før skifte av belysning så stod det....bare noe jeg huske fra langt tilbake..... her er en till som lest samme http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic....88&start=15 Redigert 23.April.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Dersom lederne(pluss og minus) går paralellt(sitter sammen) så opphever vel magnetfeltene hverandre vil jeg tro. Det kommer jo an på avstanden mellom dem og avstanden til det som ikke skal påvirkes (magnetnål). Om man tvinner dem så opphever feltene seg enda bedre samt at det hindrer at enkeltlederne kommer fra hverandre utilsiktet og strør magnetfeltet sitt lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Det eg lurer på om det er noen annen måte og se ka som e pluss og minus. se vekk fra farge på kabel og voltmeter.Av ren og skjær nyskjerrighet. Her er en enkel oppskrift. Helt (u)farlig Ta den ledningen du vil teste og stryk den raskt over minuspolen på batteriet ditt. Gnistrer det så har du pluss. Skjer det ingen ting er det enten brudd i ledningen eller så har du funnet ??? MINUS Hvis du vil gjøre det litt tryggere. Så tar du en 12V pære (f.eks en prøvelampe) fester ene enden i den mystiske ledningen og setter den andre (eller spissen på prøvelampa) ned på minus på batteri eller et annet jordet punkt. Lyser pæren er det en + ledning du har fått tak i. Dette er vel det nærmeste man kan komme å se strøm. Du trenger derfor ikke å være klarsynt eller utsatt for magnetisk påvirkning. Det er langt fler som ikke kan bruke kart og kompass enn de som dør av høyspenntledninger over hustakene sine. Ellers er elektronene alt for små til å bli oppdaget. Redigert 23.April.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) ..enn de som dør av høyspenntledninger over hustakene sine.. Litt OT, men hvis det i hele tatt finnes en økning i risikoen for å få (blod)kreft ved å bo under høyspentlinjer er den så liten at forskningen som har vært gjort ikke entydig har klart å påvise den. Media har skremt mange gjennom årene når de ukritisk har skrevet om dette. Redigert 23.April.2010 av Morgan81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Aller ærbødigst lite. Bladfyken ville vite hvordan han fant + og - Fjord21DC spør om det samme Så spør Fjord21DC om hvordan han ser hvor strømmen går. Noe jeg også innimellom lurer på når jeg får regning fra everket en gang i måneden. Men hvis du spør på nytt fjord21DC, skal jeg prøve å svare men da må du komme med et eksempel på noe du lurer på. Bøyer meg i støvet hær, med litt søvnmangel har det gått meg forbi at det ikke var trådstarter som stilte det andre spørsmålet. Ellers bør du se hva du har ut av stikk'en i veggen, for har du f.eks 210v så koster det mere å koke en kanne kaffe en hvis du har 240v Nei, eg meine i grunnen ingenting eg:) Lurer på om strøømen\spenning har noen egenskaper som du kan finne utav på et eller annet vis. Multi\voltmeter vett eg jo. Men det er kansje ikkje andre måter og finne utav dette på. Du kan finne ut av dette ved å bruke en LED(også kjent som lysdiode), denne lyser bare hvis den er koblet korrekt. Pass på å ha en diode som er satt opp for 12/24/220v alt ettersom hvor du skal koble denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.