bladfyken Svart 23.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jeg er blitt mye klokere i alle fall......mange takk for hjelpen;-) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 hvis du tar en lampe og setter i stikkontakten og hopper oppi et velfyllt badekar har du funnet både pluss og minus - ikke noe å lure på i ettertid Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
vidarbre Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Annen metode: LED er nevnt, blir samme prinsipp egentlig. Du trenger en 12V lyspære og en vanlig diode(som er kraftig nok til pæra), f.eks. fra en strømforsyning, dynamo osv. Koble disse i serie, og test den ene og andre veien på et batteri, så ser du når det lyser. Da vet du når du har koblet rett pluss og minus, om du får det til å lyse igjen ved samme kobling. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Jonas Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Ved bruk av lyspære og diode: Hvilken retning peker diodesymbolet når det lyser i pæra? Pluss eller minus? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Tverrstreken på symbolet er minus. På umerkede dioder er, vanligvis, den runde enden pluss og den flate minus. På lysdioder markerer den flate delen av kanten minus. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Kan vel gjera slik eller Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Farco Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Vil det si at man vet at strømmen går fra pluss til minus? Ville Einstein sagt seg enig? Eller er det en faktor X her? Hva er pluss og hva er minus på en lyspære? Det er en stor sannsynlighet for at jeg er direkte uvitende, forvirret eller gal. Etter å ha forsøkt å lage 4 skisser som kanskje visualiserer mine tanker, heller jeg til elektrikerens metode med å "ringe ut" kablene (hvis man da ikke har et multimeter til kr 65.- fra Biltema for hånden,da.) På den annen side; elektrikerens metode forutsetter at energikilden er merket med pluss og minus. Det er ikke tilfelle med Biltema-metoden. I og med at pluss og minus er den ukjente, har jeg med vilje utelatt å merke dette: _______________________________________________ __________________________________________________ _______________________________________________ Med diodemetoden kan det kanskje være lurt å plassere diodene nær strømkilden hvis kablene ligger skjult mellom strømkilden og lasten. Dette er ganske gøy, men sannsynlighetsregning og statistikk er enda morsommere. Gnistremetoden til Pathfinder er ikke ueffen...........(ref. kron og mynt) Forøvrig kan jeg anbefale det store, blå verktøysettet til Biltema. Eneste ulempen jeg har hatt hittil med det, er at det var en direkte årsak til innbrudd i bilen min. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pathfinder Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Halleluea. Jeg har 2 år på yrkesskole og 2 år i lære i Siemens. Deretter 4 år på Freia sjokkoladefabrikk der vi installerte styretavler på størrelse med en enebolig. Deretter har jeg jobbet på oljeplatform-bygging i Egersund og Haugesund noen år. I den tiden, selv med strenge krav om kvalitetskontroll har jeg aldri vært borti så mange måter å skille mellom + og - . Jeg takker for mange gode forslag men hvorfor deffinere en ny måte å bevise rellativitets teorien når det bare er snakk om å finne ut hva som er pluss og minus? Må jeg spille inn en video på Youtube før noen tror at jeg vet løsningen? Forøvrig, Farco. Synes du er flink til å tegne på data. Mye flinker enn meg. Bare kø"¤¤#a Blir ikke lett å forklare hensikten med en diode til noen som ikke vet forskjell på + og - Finnes mange skumle dioder på markedet som ikke er hva de utgir seg for å være. Har du fasit på hvilken tegnig som vil få pæren til å lyse? Dette er moro. Mye gøyere enn å kjøre ulebil Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Det bilde du har med navnet ditt e vannvittig irriterende, pathfinder. Sitter og koster på skjermen omtrent kver gang eg ser den!! Får den ikkje vekk me musepekeren heller Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Dette er moro. Mye gøyere enn å kjøre ulebil Det kan jeg forstå. Rakk du å sjekke inverterteknologien der? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Jeg merker at jeg begynner å bli kvalm. Det var bedre i gamle dager...... Da jordet faren min bilen med en lisse under bilen før vi reiste til Vestlandet, resultat; aldri bilsyk. Det er derfor jeg nå har stålbåt. Aldri tvil om hvor minus er eller hvilken vei strømmen går i Drøbaksundet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
FjordHT Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Farco: hva som beveger seg i hvilken retning er litt hvordan du ser det, og det var nevnt tidligere en plass. Et annet tema er jo vekselstrøm, da polariteten endres (normalt sett) ca 50 ganger pr sek. Jeg tror Einstein hadde vært enig hær, om så bare for å slippe diskusjonen Halleluea. Jeg har 2 år på yrkesskole og 2 år i lære i Siemens. Deretter 4 år på Freia sjokkoladefabrikk der vi installerte styretavler på størrelse med en enebolig. Deretter har jeg jobbet på oljeplatform-bygging i Egersund og Haugesund noen år. I den tiden, selv med strenge krav om kvalitetskontroll har jeg aldri vært borti så mange måter å skille mellom + og - . Jeg takker for mange gode forslag men hvorfor deffinere en ny måte å bevise rellativitets teorien når det bare er snakk om å finne ut hva som er pluss og minus? Må jeg spille inn en video på Youtube før noen tror at jeg vet løsningen? Forøvrig, Farco. Synes du er flink til å tegne på data. Mye flinker enn meg. Bare kø"¤¤#a Blir ikke lett å forklare hensikten med en diode til noen som ikke vet forskjell på + og - Finnes mange skumle dioder på markedet som ikke er hva de utgir seg for å være. Har du fasit på hvilken tegnig som vil få pæren til å lyse? Dette er moro. Mye gøyere enn å kjøre ulebil Tror folk har fått med seg at du vet hva du snakker om, men hvis ikke jeg har falt av lasset så tror jeg dette nå dreier seg mer om en "brainstorming" for å finne alternative løsninger for å finne ut hva som er hva. Å ja, det finnes mange måter å finne ut av dette på, men jeg synes det blir tungvindt. Kan uansett leke litt med tanken: Først, finn en venn som er spregningsbas(eller en som har tilgang til eksplosiver og detoneringsutstyr). Finn så tak i ca 3-400gram eksplosiver samt elektronisk tenning til disse, en "digital detoneringstavle på 12v", en passe stor kondensator, litt tape og noen passe lange ledninger. Gjør videre: Koble kondensator på ledningene du ikke kjender polariteten på(kondensatoren må være bipolar), denne vil da virke som et batteri, la denne stå å lade en god stund. I mellomtiden plaserer du eksplosivene i kjølen på båten og kobler disse til detoneringsmekanismen. Bruk en bit tape på knappen for å utløse sprengladningen, slik at denne nå kan gå av når detoneringspanelet blir koblet til el.nettet du ikke vet polariteten på. Jeg vil anbefale å koble, etter beste evne, feil på polaritet, da båten fortsatt vil flyte. Skulle du da uansett greie å koble polene "rett", vil eksplosivene gå av og du vet hva som er hva. Hvis noen dær ute skulle være gal nok til å prøve dette, fraskriver jeg meg et hvert ansvar og oppfordrer vedkommende til å gjøre dette langt unna folk Ellers håper jeg pathfinder kan sette opp et webcam i nærheten så vi kan få se resultatet :) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hjelpe og trøste. Er det rart det er krig. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
moosewine Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Farco: hva som beveger seg i hvilken retning er litt hvordan du ser det, og det var nevnt tidligere en plass.Et annet tema er jo vekselstrøm, da polariteten endres (normalt sett) ca 50 ganger pr sek. Jeg tror Einstein hadde vært enig hær, om så bare for å slippe diskusjonen Tror folk har fått med seg at du vet hva du snakker om, men hvis ikke jeg har falt av lasset så tror jeg dette nå dreier seg mer om en "brainstorming" for å finne alternative løsninger for å finne ut hva som er hva. Å ja, det finnes mange måter å finne ut av dette på, men jeg synes det blir tungvindt. Kan uansett leke litt med tanken: Først, finn en venn som er spregningsbas(eller en som har tilgang til eksplosiver og detoneringsutstyr). Finn så tak i ca 3-400gram eksplosiver samt elektronisk tenning til disse, en "digital detoneringstavle på 12v", en passe stor kondensator, litt tape og noen passe lange ledninger. Gjør videre: Koble kondensator på ledningene du ikke kjender polariteten på(kondensatoren må være bipolar), denne vil da virke som et batteri, la denne stå å lade en god stund. I mellomtiden plaserer du eksplosivene i kjølen på båten og kobler disse til detoneringsmekanismen. Bruk en bit tape på knappen for å utløse sprengladningen, slik at denne nå kan gå av når detoneringspanelet blir koblet til el.nettet du ikke vet polariteten på. Jeg vil anbefale å koble, etter beste evne, feil på polaritet, da båten fortsatt vil flyte. Skulle du da uansett greie å koble polene "rett", vil eksplosivene gå av og du vet hva som er hva. Hvis noen dær ute skulle være gal nok til å prøve dette, fraskriver jeg meg et hvert ansvar og oppfordrer vedkommende til å gjøre dette langt unna folk Beklager at jeg siterer hele innlegget...men det var utrolig bra skrevet! Ellers håper jeg pathfinder kan sette opp et webcam i nærheten så vi kan få se resultatet :) Sitér dette innlegget . Link to post
FjordHT Svart 24.April.2010 Link til dette innlegget Svart 24.April.2010 Hjelpe og trøste. Er det rart det er krig. Nei Sitér dette innlegget Link to post
Saltkjelen Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Har ledningene spenning (strøm) er det bare å putte endene av begge ledningene ned i en kopp med saltvann. Litt avstand. Den ledningen det da bruser rundt er minus. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.