Jump to content

vp aq175a V6, rotoraksling i fordeler kan vris rundt


hei sveis

Recommended Posts

Har en 1983 modell VP AQ 175 a motor,V6 med GM blokk. Jeg har byttet stifter,rotor,fordelerlokk,plugger.Problemet som har oppstått er at rotorakselen går an å vri rundt,mistenker at det er en type låsesplint i bunn av akselen som har røket. Det går ikke å få start på motoren,har løsnet å vridd litt på fordeleren også,hjelper ikke. Rotorakselen var også slik forrige sesong,fungerte fint hele sesongen.Den er ikke veldig lett å vri,men skal ihvertfall ikke være slik. Det jeg lurer på: Hva gjør jeg for å få start på motoren,synes at jeg har vridd hit og dit,sakte og pent,bare litt puffing innimellom fra motoren. Har også noen tenningsmerker,tall på nedre remskive,disse er vel ment for tenningslampe. Har lest litt at man må tørne motor så sylinder nr.1 er på topp,vil det også si at den er det når jeg har 0 på tenningsmerkene på remskiva? Skal rotor da peke mot tennkabel 1 i rotorlokket ? Håper noen kan hjelpe med tips!

Link to post
Share on other sites

Sylinder nr 1 på topp, og du må være sikker på at den er på topp og klar for tenning i stedet for at den veksler mellom eksos og innsug(1 omdreining feil). Da skal rotor peke mot sylinder 1 på fordelerlokket. Dette blir bare en cirkametode, for du trenger strobolampe for å få det nøyaktig :smiley::drink:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hva er det som får deg til å konkludere med at den ikke skal være slik? Har noe forandret seg siden sist? Du vil alltid kunne vri fordelerakslingen litt, da du har en sentrifugalregulator nedi der bestående av to lodd som svinger ut og endrer tenningen etter turtallet. Men om du kan vi den mer enn en cm eller to, er det noe alvorlig galt nedi der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for tipset Bartesam, hallo Index,ja jeg kan vri akslingen rundt og rundt. Må vel krype til korset å innrømme at jeg nok har "ødelagt" låsingen på rotorakslingen selv. I fjor skulle jeg justere stiftåpning,hadde akslingen nesten i posisjon.Var da veldig smart å vred litt til på akslingen med tang,merket at noe ga etter! Fungerte alikevel fint hele sesongen,kanskje flaks at den ikke vred seg etter hvert. Hvis det er en låsering eller noe som har røket,er denne å få tak i? grei å bytte? bare å skru ut fordeleren etter å ha merket opp posisjon den står montert i ?

Link to post
Share on other sites

Mistenker at du har vridd av hele sentrifugalregulatoren da. Merk fordelerens stilling i forhold til blokka, akslingen har du uansett vridd i hytt og pine nå så den må uansett slilles rett inn ved montering. Så er det bare å demontere, og finne ut hva du har ødelagt...

 

Tang på akslingen for å vri er en meget dårlig ide, som du har oppdaget! Det er kamakselen som skal dreie fordelerakselen, ikke omvendt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på om du vil klare å få start på den i det hele tatt med løs aksel! Jeg ville ha plukket den ut, reparert feilen, montert og stilt inn korrekt! Da har du noe som virker, og trenger ikke skru mer!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fikk start på motoren,gikk bra det med metoden til Bartesam.Etterpå tok jeg ut fordeleren,fant feilen,skrudde av "plata" hvor stiften er festet,under der var det en plastbrikke som var røket.Den sitter med en plasttapp,kile inn til akselen,denne tappen var brekt. Har renset og limt med Sikaflex rundt akselen,tror dette vil holde bra.

Link to post
Share on other sites

Godt du fant feilen da! Jeg for min del ville heller ha skiftet den ødelagte delen, jeg ville ikke satt meg selv og mine medpassasjerer i fare med å dra på sjøen med en motor limt sammen med Sikaflex. Svikter motoren på sjøen er det ikke bare å kjøre inn til siden og ringe Viking....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det skrytes mye av sikaflex,nå får vi testet! Alvorlig talt så tror jeg dette vil holde i hundre år,satt jo med en plastkile,nå er det renset skikkelig å limt rundt hele akselen. Kjørte med akselen slik hele sesongen i fjor uten problemer.Den var ikke så løs,lett å vri.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...