hei sveis Startet 22.April.2010 Del på Facebook Startet 22.April.2010 Har en 1983 modell VP AQ 175 a motor,V6 med GM blokk. Jeg har byttet stifter,rotor,fordelerlokk,plugger.Problemet som har oppstått er at rotorakselen går an å vri rundt,mistenker at det er en type låsesplint i bunn av akselen som har røket. Det går ikke å få start på motoren,har løsnet å vridd litt på fordeleren også,hjelper ikke. Rotorakselen var også slik forrige sesong,fungerte fint hele sesongen.Den er ikke veldig lett å vri,men skal ihvertfall ikke være slik. Det jeg lurer på: Hva gjør jeg for å få start på motoren,synes at jeg har vridd hit og dit,sakte og pent,bare litt puffing innimellom fra motoren. Har også noen tenningsmerker,tall på nedre remskive,disse er vel ment for tenningslampe. Har lest litt at man må tørne motor så sylinder nr.1 er på topp,vil det også si at den er det når jeg har 0 på tenningsmerkene på remskiva? Skal rotor da peke mot tennkabel 1 i rotorlokket ? Håper noen kan hjelpe med tips! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.April.2010 Del på Facebook Svart 22.April.2010 (redigert) Sylinder nr 1 på topp, og du må være sikker på at den er på topp og klar for tenning i stedet for at den veksler mellom eksos og innsug(1 omdreining feil). Da skal rotor peke mot sylinder 1 på fordelerlokket. Dette blir bare en cirkametode, for du trenger strobolampe for å få det nøyaktig Redigert 22.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Hva er det som får deg til å konkludere med at den ikke skal være slik? Har noe forandret seg siden sist? Du vil alltid kunne vri fordelerakslingen litt, da du har en sentrifugalregulator nedi der bestående av to lodd som svinger ut og endrer tenningen etter turtallet. Men om du kan vi den mer enn en cm eller to, er det noe alvorlig galt nedi der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hei sveis Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Takker for tipset Bartesam, hallo Index,ja jeg kan vri akslingen rundt og rundt. Må vel krype til korset å innrømme at jeg nok har "ødelagt" låsingen på rotorakslingen selv. I fjor skulle jeg justere stiftåpning,hadde akslingen nesten i posisjon.Var da veldig smart å vred litt til på akslingen med tang,merket at noe ga etter! Fungerte alikevel fint hele sesongen,kanskje flaks at den ikke vred seg etter hvert. Hvis det er en låsering eller noe som har røket,er denne å få tak i? grei å bytte? bare å skru ut fordeleren etter å ha merket opp posisjon den står montert i ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Mistenker at du har vridd av hele sentrifugalregulatoren da. Merk fordelerens stilling i forhold til blokka, akslingen har du uansett vridd i hytt og pine nå så den må uansett slilles rett inn ved montering. Så er det bare å demontere, og finne ut hva du har ødelagt... Tang på akslingen for å vri er en meget dårlig ide, som du har oppdaget! Det er kamakselen som skal dreie fordelerakselen, ikke omvendt.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hei sveis Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Ja det var nok veldig dumt med tang på akselen,gjort er gjort! Prøver nok metoden til Bartesam for å få startet motoren,stiller den på øret,deretter tar jeg opp fordeleren å sjekker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Jeg tviler på om du vil klare å få start på den i det hele tatt med løs aksel! Jeg ville ha plukket den ut, reparert feilen, montert og stilt inn korrekt! Da har du noe som virker, og trenger ikke skru mer! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hei sveis Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Fikk start på motoren,gikk bra det med metoden til Bartesam.Etterpå tok jeg ut fordeleren,fant feilen,skrudde av "plata" hvor stiften er festet,under der var det en plastbrikke som var røket.Den sitter med en plasttapp,kile inn til akselen,denne tappen var brekt. Har renset og limt med Sikaflex rundt akselen,tror dette vil holde bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Godt du fant feilen da! Jeg for min del ville heller ha skiftet den ødelagte delen, jeg ville ikke satt meg selv og mine medpassasjerer i fare med å dra på sjøen med en motor limt sammen med Sikaflex. Svikter motoren på sjøen er det ikke bare å kjøre inn til siden og ringe Viking.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hei sveis Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Det skrytes mye av sikaflex,nå får vi testet! Alvorlig talt så tror jeg dette vil holde i hundre år,satt jo med en plastkile,nå er det renset skikkelig å limt rundt hele akselen. Kjørte med akselen slik hele sesongen i fjor uten problemer.Den var ikke så løs,lett å vri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.