Jump to content

Hvordan finne RAL kode ut fra Gelcoat fargekode?

index

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne det ene ut fra det andre her? :crazy: Jeg har omsider fått tak i fargekoder på gelcoaten til min båt (takk til Viksund for kjapp service!). Men da dette ikke er standardfarger som f.eks Jotun Hardtop leveres i, må jeg på en eller anne måte få oversatt disse kodene (2010 og 4066) til RAL koder som jeg kan få blandet til egnet lakk i. Det må vel finnes en eller annen sort av overgangstabeller her?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg skal lakke hele skroget opp til fenderlisten, så da trenger jeg rett farge og ikke falmet ditto! Alternativet er jo å kjøpe en standardfarge som er i nærheten, men de jeg har sett så langt er litt langt fra sånn det skal være...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Kan jo ta med en drekkluke eller noe lignende...

tanken var om du har luker el.l. som kunne fjernes

Det er snakk om skroget opp til fenderlisten, og der er det ingen luker desverre. Over fenderlisten er den ikke lakkert, og skal heller ikke bli det.

Hei

Ral farger blir ofte brukt i forbindelse med pulverlakkering.

Ral fargekartet er meget begrenset med forholdsvis lite fargeutvalg.

Du kan se på Ral farger her http://www.byggformat.no/PDF/Fargekart.pdf

Når det gjelser hvite farger har Ral kun 9016 og 9010 disse er av en eller annen merkelig grunn ikke med på ovenstående fargekart.

skal du finne en farge som passer 100 % tror jeg du bør se på et NCS fargekart som har titusener av farger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...