index Startet 23.April.2010 Del på Facebook Startet 23.April.2010 (redigert) Er det noen som vet hvordan jeg kan finne det ene ut fra det andre her? Jeg har omsider fått tak i fargekoder på gelcoaten til min båt (takk til Viksund for kjapp service!). Men da dette ikke er standardfarger som f.eks Jotun Hardtop leveres i, må jeg på en eller anne måte få oversatt disse kodene (2010 og 4066) til RAL koder som jeg kan få blandet til egnet lakk i. Det må vel finnes en eller annen sort av overgangstabeller her? Redigert 23.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kurt Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Jeg har lånt fargekart over RAL farger hos lokalt billakkeringsverksted for å sammenligne med den fargen jeg skal ha, og dermed funnet RAL fargekode. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Det kan gå, men da snakker vi om mange permer med fargeprøver! Det må da finnes en eller annen form for overgang mellom disse to systemene?? Redigert 23.April.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BjornLie Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Det er nok best å bruke et fargekart. Min forrige båt var lakket et par år før i Ral9010. Fargen ble forskjellig når jeg lakket noen skader med samme kode. Jeg måtte to hakk mot hvit for å finne en som passet perfekt. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Tjorven III Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Sjekk hos SEASEA http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=1512 Her står et godt utvalg av gelcoatsparkel med tilhørende RAL vs jotun koder. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Fargeforhandlere har jo ofte måleapparater for farge, som er temmelig nøyaktig. Får du med deg en bit av din eksisterende farge, kan de jo måle den. Tror det blir mer nøaktig enn å stå med en RAL vifte og sammenligne. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
index Svart 24.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2010 Får du med deg en bit av din eksisterende farge, kan de jo måle den. Ikke lett å få med seg en bit av båten, desverre ! Og om jeg skulle klare å få skrapt av noe, blir det nok rimelig smått... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Kan jo ta med en drekkluke eller noe lignende... Men er det mulig å finne gelgoatnr utfra RAL kode? Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Ikke lett å få med seg en bit av båten, desverre ! Og om jeg skulle klare å få skrapt av noe, blir det nok rimelig smått... Hehe, nei tanken var om du har luker el.l. som kunne fjernes Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Petimo Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 For ca. 2år siden sjekket jeg også om det var mulig å få fargen på båten i RAL kode,men fikk da beskjed om at det ikke var RAL koder på båtfargene. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 RAL koder er internasjonale fargekoder. Bruker de samme kodene uansett leverandør av farge. Men på båten din som på bilen hjelper det lite å finne original fargekode da farge falmer over tid. Derfor bruker lakkerere alltid fargekart for å finne riktig farge. (regner med det er en reperasjon du skal utføre) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Jeg skal lakke hele skroget opp til fenderlisten, så da trenger jeg rett farge og ikke falmet ditto! Alternativet er jo å kjøpe en standardfarge som er i nærheten, men de jeg har sett så langt er litt langt fra sånn det skal være... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 29.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2010 Kan jo ta med en drekkluke eller noe lignende... tanken var om du har luker el.l. som kunne fjernes Det er snakk om skroget opp til fenderlisten, og der er det ingen luker desverre. Over fenderlisten er den ikke lakkert, og skal heller ikke bli det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OnkelDonald Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hvem har produsert gelcoaten for Viksund? Hvis de kan svare deg på det, kan du kanskje kontakte produsent å få oversatt fargekodene? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Sea Oasis Svart 29.April.2010 Del på Facebook Svart 29.April.2010 Hei Ral farger blir ofte brukt i forbindelse med pulverlakkering. Ral fargekartet er meget begrenset med forholdsvis lite fargeutvalg. Du kan se på Ral farger her http://www.byggformat.no/PDF/Fargekart.pdf Når det gjelser hvite farger har Ral kun 9016 og 9010 disse er av en eller annen merkelig grunn ikke med på ovenstående fargekart. skal du finne en farge som passer 100 % tror jeg du bør se på et NCS fargekart som har titusener av farger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.