Jump to content

3 eller 4 bladet propell på Bravo 2 drev


VIP

Recommended Posts

Har en 3 bladet 18,5 x 19 propell på et Bravo 2 x med utv 2.00.1.på en Yanmar på 315 hk

Båten er en 3058 Bayliner kan tenke meg at den veier rundt 5,5 tonn

 

Har problemer med å få båten skikkelig i plan og greier pr i dag maks 20 kn

 

Er blitt annbefalt å prøve en 4 eller 5 bladet cupped propell i samme str.

 

Er det noen som har noen erfaringer med dette..burde jeg ikke greie å få noe mer fart en det jeg har i dag

Link to post
Har en 3 bladet 18,5 x 19 propell på et Bravo 2 x med utv 2.00.1.på en Yanmar på 315 hk

Båten er en 3058 Bayliner kan tenke meg at den veier rundt 5,5 tonn

 

Har problemer med å få båten skikkelig i plan og greier pr i dag maks 20 kn

 

Er blitt annbefalt å prøve en 4 eller 5 bladet cupped propell i samme str.

 

Er det noen som har noen erfaringer med dette..burde jeg ikke greie å få noe mer fart en det jeg har i dag

 

Du har ca 33 % i slipp, hvilket er allt for høyt. (propeller spinner)

 

Prøv rådet du har fått med og montere 4 blader propeller i samme stigning.

Din båt burde gjøre ca 26 knop med 300 hk.

Sjekk også monteringshøyden på drevet ditt, antikavitasjonsplaten på din innstalasjon skal ligge ca 5 cm under båt bunn.

Du kan også ta en tlf til winrace propellers i Arendal, de selger bra 4 blad prop til Bravo 2. http://www.winracepropellers.no/

 

K.K

Link to post

Jeg tror du kan gå opp flere hakk i pitch med cupping, jeg kjenner til en annen 3058 med 310hk peninsular, mener han endte på powertech 18,25x24P med cupping. Jeg skal tipse eieren om denne tråden så får du nok ett bra svar, farten var betydelig høyere iallefall. I mellomtiden kan du jo sammenligne denne motorens ytelse med din egen.

Link to post

Trodde antikavitasjonsplaten skulle ligge jevnt med med båtbunn.

 

Har og forlenget flapsene med 10 cm uten at det hjalp noe

 

Den første propellen jeg prøvde var en 3 bladet 17 3/4 x 21 da fikk jeg ikke opp max omdr på motoren,men farten var kanskje under gunstige forhold et par knop mer.

når jeg så byttet til en 3 bladet 18,5 x 19 fikk jeg opp max turtall,men farten økte ikke

 

Det var et firma på Skarnes som beregnet hvilke propell jeg skulle bruke.Har byttet der en gang.mot et mellom legg.Greit nok det.Har prøvd å få kontakt med han for å bytte igjen.Sendt noen mailer,men får ikke svar.

 

Det var Winrace som foreslo en cupped 4 eller 5 bladet propell.

Tenkte å prøve her først om det var noen erfaringer å hente.Og eventuelt bestille en i fra USA.Halv pris i forhold til Norge,men da er der og selvfølgelig vanskelig å bytte igjen med forhandleren.Det er nok og et begrenset marked for å prøve å selge en slik propell brukt i Norge om den ikke skulle passe

Link to post
Guest Princess Ess

Hei Eastwood. Dette har jeg mye erfaring med etter jeg fikk min nye sea ray 290 som ferieklar veier ca 6.5 tonn.

Jeg har også en ny yanmar 6lp 315hk med bravo 2. Med propellen som følgte med båten fikk jeg ikke til å plane engang så jeg kom i kontakt

med Winrace i Arendal og de regnet ut at jeg måtte ha en firevinget kuppet propell (tror den er 21").

Etter litt prøving av propell og modifisering (sendte propellen tilbake til winrace som skavet av og kuppet uten kostnad) fikk jeg en propell som gjør at

motoren ligger 40 rpm fra max. .Jeg marsjer i ca 23 knop og 3200 rpm og toppfarten på flatt vann er mellom 30-31 knop og kommer i plan på ca 10 sekunder. Hvis du har tenkt å utvide trimflapsene dine (som jeg) så er det bredden på flapsene og ikke lengden som hjelper på å løfte hekken.

Båten din tror jeg er lettere en min så dette løser seg nok. Betalte tilsammen 11.000,- for alt på Winrace. Har du flere spørsmål er det bare å spørre.

Lykke til!

Link to post
Guest Princess Ess

Hei igjen. Har akkurat kommet hjem fra jobb...

Har båten din vært utstyrt med 2 motorer? Hvem er det som har satt inn yanmaren og bravo2 drevet?

Er det noen grunn til at du mistenker at kavitasjonsplaten ligger feil? Hvor brede og lange er trimflapsene dine? Mne var 12" x 11", men nå er de 22" x 13".

Jeg fikk satt inn motor og drev i USA av fagfolk så jeg har ikke tenkt noe på kavitasjonsplate ettersom jeg stoler på at de visste hva de gjorde...

Dette er har ikke vært noe tema hos meg, men jeg skal sjekke hvordan den ligger og gi deg en tilbakemelding imorgen.

 

Mvh,

Raptor

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post

3058_targa.jpg

 

 

Jeg har egentlig ikke noen mistanke kaviatsjonplaten ligger feil.Det var noen som nevnte det i denne spalten.Så jeg tror ikke at det er der problemet ligger

 

Det var proffesjonelle folk som som satte inn motoren og drev for meg

Husker jeg nevnte dette ang kavitasjonsplate for montør og det vart da sagt at kavitasjonspalten skulle monteres jevnt med bunn.Har ikke tenkt på dette før.I likhet med deg har jeg stolt på fagfolk viste hva de gjorde.Skal sjekke dette når jeg kommer hjem.

 

Båten har vert utstyrt med 2 motorer og da kom proppelene høyere opp i vannet i og med at de var plasser mer opp på siden.

Tror nok at denne båten kanskje hadde rundt en 500 hk når den hadde 2 motorer og da var det sikkert ingen problemer med å få den i plan.

 

Er usikker på str på trimflapsene men ca br 12" x lengd 16" etter at de vart forlenget.Jeg bygde på kun på lengden ikke på bredde.Det var kanskje feil.burde vel og ha lgat de bredere

Du har veldig store flapser.må du bruke de for å komme i plan

22" er det lengde eller br

Link to post
Guest Princess Ess

Hei igjen. Kjempesprek båt du har!

Jeg brukte denne linken http://www.bennetttrimtabs.com/trimtabkits.php?cID=1 for å finne bredden ( dvs avstand fra ytterpunkt på skroget bak og mot drevet ) på flapsene.

Tommelregelen ifølge Bennett er at for hver fot i lengde på båten skal man ha 1 tomme i bredde på flapsen. Dvs 30 fot = 30" i bredde. Jeg har ikke mulighet til å ha

lengere flaps enn 22" fordi skroget er litt spesiell på sea rayen min. Når jeg skal opp og plane så "tilter" jeg drevet helt ned og bruker så mye flaps som jeg trenger...

Med de orginale flapsene (12x11" som var beregnet på 2 motorer og 620 hk) kom jeg opp i plan, men da kunne jeg ikke kjøre saktere enn ca 20 Knop fordi båten datt ned....

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post

Hei og takk for nyttig innformasjon

 

Hvis jeg forstår dette riktig så er det bredden på flapsene som er viktig.Mine burde da teoretisk være 31" bred.

Noe som det ikke plass til,men kan selfølgelig lage de så bred som mulig.For å se om det hjelper.

Her må alle stener snues.For det må da vel gå an å få båten i plan til slutt.

Det blir mye testing og prøving før man er i mål.Mange turer opp og ned i slippen.

Men man lærer litt om båt hvær gang

 

Skrudde då bare på ekstra plate på de eksisterende flapser og gjorde du noe med lengden ?

Dine på 22".Greier du å kjøre det på et stempel.Eller har du satt inn ekstra ?

Link to post

Låner tråden din litt siden vi er på jakt etter det samme.

Hvis man skal øke bredden på Bennett trimflaps, kan man da lage helt ny plate? Er de laget av rustfritt? Jeg lurer litt på hvordan den må bøyes ved festet for å kunne benytte de eksisterende hengslene.

Hva med festet for sylinderene, poppes det fast?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post

Mine er laget av rustfritt syrefast 316 stål og er helt flat uten knekk.

Når jeg forlenget mine så skrudde jeg bare på en plate i underkant av eksiterende flaps

Det fungerer fint.Tabben var at jeg ikke laget de bredere i stedet for å forlenge.

Tror platen jeg brukte er 3 eller 4 mm tykk

 

Selvfølgelig må det være rusfritt mot rusftritt.Ikke bland metaller

Redigert av Eastvood (see edit history)
Link to post
Guest Princess Ess

Jeg kjører alltid flapsene helt ned før jeg gir på og har ikke merket noe til det.... Flere venner av meg har nesten samme størrelse på både båt og flaps og de har også kun ett sylinder pr flaps.

Jeg har også sett at de vanligvis bruker ett sylinder hos Bennett og andre firmaer med store flaps. Jeg mener at Baylineren min brukte Bennett systemet og det gjør sea rayen også.

Jeg vet at man får tak i "heavy duty" flaps med dobble sylindere, men jeg mente at det var for båter som kjørte med høy hastighet eller som var veldig store.

Jeg kan ta noen bilder og legge dem ut i løpet av helga. Jeg personlig hadde snakket med Winrace og ordnet dette med propellen først og sett på flapsene etterpå.

Kansje dette med flapsene ikke blir noe problem etter det...

:smiley:

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post

Hei

 

Ja jeg går nok får det rådet som Winrace kom med om å bytte propell.

Du nevnte at din propell er 21"

Er det Pitch eller str.

Har du eksakte mål

 

Ser Alidal som har samme motoren som vi har bruker en 4 bladet 17 3/4 x 19.

 

Hadde vert fint om du kunne legge inn bilde.For jeg tror nok jeg komme til å forandre på flapsene uansett.

Bygde du på flapsene eller byttet du platene helt ut.

Stemmer det at Bayliner bruker Bennet system

Redigert av Eastvood (see edit history)
Link to post
Guest Princess Ess

Jeg skal sjekke propellstørrelsen imorgen og gi en tilbakemelding. Jeg har byggd helt nye flaps med et helt stykke rustfritt stål på 57cm bredde og forsterkninger på overflaten.

For at den skal være så sterk som mulig så har jeg lagd en "knekt" på 3cm bøyd ned på den ene siden og 3cm opp på den andre siden.

Måten Bennett har laget "hengslene" på er genialt enkelt så den har jeg også kopiert på de nye.

Jeg tar noen bilder til helgen og poster de sammen med måla, så skjønner du fort hvordan de sitter sammen...

 

Mvh

Raptor

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...