solkongen Startet 23.April.2010 Del på Facebook Startet 23.April.2010 Hvor ødeleggende er det egentlig ? Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Kommer ann på hvor lenge det står flatt. En liten dag- Litt redusert. Må Lades kraftig opp med skikkelig kraftig lader eller dynamo fortest mulig. En ukes tid- Ganske redusert om du er så heldig å få ladet det opp igjen skikkelig. Over vinteren eller noen få frostnetter- Totalt ødelagt. Bare glem det. Dette er grovt sakt, menalle blybatterrier hater virkelig dyputladninger av ale slag. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Et bra AGM batteri overlever faktisk å stå kortslutett over lenger tid. Lad opp igjen batteriet og la det deretter stå med vedlikeholdslading i lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Type AGM batteri og graden av dyputlading er også bestemmende for absorpsjonstid og spenning. Dette bør kun gjøres med programmerbare ladere, inkl. tempsense. Kan til nød "trikses" til med en enkel 3-stegs lader (under oppsyn). Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
solkongen Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 (redigert) Ok. kan ikke ikke så mye om batterier. Tror det var 11.4 volt det kom melding på mobilen fra alarm overvåkingen idag klokken 13.00. Er det ikke nok med en lengre kjøretur (3-4 timer) imorgen ? Redigert 23.April.2010 av solkongen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Ingen grunn til å rope som Homer Simpson: WHAT'S THE NUMBER FOR NINE, NINE, ONE? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Lett match Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 Et bra AGM batteri overlever faktisk å stå kortslutett over lenger tid. Dette er det motsatte av hva jeg har hørt tildigere. Mulig vi har forskjellige oppfattelser av hva kortslutte er. Tar du en tynn leder mellom polene vil den sansynligvis brenne av, er kabelen kraftig nok slik at den ikke ødelegges (dette er det jeg kaller kortsluttning) vil batteriet lades ut på kort tid, dersom det ikke ekspoderer (brenner opp). Annbefaler at du ikke prøver dette selv, dersom du ikke tror meg. Jeg tviler på om batteriet etter å ha stått slik i lang tid noen gang blir brukbart. Men det er som sagt mulig du har en annen definisjon av kortsluttning. Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 23.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2010 Hva er definisjon vanligvis på "flatt" på et nytt AGM ? Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 25.April.2010 Del på Facebook Svart 25.April.2010 Ok. Du tenker riktig og regner 11,4V som flatt. For det er det i den forstand av at deb bør lades snarest. Men jeg trodde du mente skikkelig flatt. (under 2 Volt). Men for deg er det håp. Kjør en lengere tur så, bruker du litt strøm i ca 10 minutter og så måler du spenningen. Er det da over 12,5V skulle det være ok. Ps. Batteriet dit er sansynligvis ikke kortsluttet. Det er noe annet som fortelles over her. Sitér dette innlegget Link to post
solkongen Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Ok. Du tenker riktig og regner 11,4V som flatt. For det er det i den forstand av at deb bør lades snarest. Men jeg trodde du mente skikkelig flatt. (under 2 Volt).Men for deg er det håp. Kjør en lengere tur så, bruker du litt strøm i ca 10 minutter og så måler du spenningen. Er det da over 12,5V skulle det være ok. Ps. Batteriet dit er sansynligvis ikke kortsluttet. Det er noe annet som fortelles over her. Takk skal du ha. Var ute en lengre tur idag og batteriet viser nå 13 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Flatt er sånn som batteriet i jolla (AGM 30 Ah) var etter en uke med nedfellbare lanterner nede og på. De burde koble seg ut når de er nedfelt, men ikke så. Lader ville ikke lade fra 0 volt, måtte lure spenningen litt opp for å få tenning på laderen. Spenningen er nå igjen på topp og tilsynelatende er alt ok, ihvertfall så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.