Jump to content

Flatt AGM batteri, hvor ødeleggende er det egentlig?

solkongen

Recommended Posts

Kommer ann på hvor lenge det står flatt.

En liten dag- Litt redusert. Må Lades kraftig opp med skikkelig kraftig lader eller dynamo fortest mulig.

En ukes tid- Ganske redusert om du er så heldig å få ladet det opp igjen skikkelig.

Over vinteren eller noen få frostnetter- Totalt ødelagt. Bare glem det.

Dette er grovt sakt, menalle blybatterrier hater virkelig dyputladninger av ale slag.

Et bra AGM batteri overlever faktisk å stå kortslutett over lenger tid.

Dette er det motsatte av hva jeg har hørt tildigere.

Mulig vi har forskjellige oppfattelser av hva kortslutte er.

Tar du en tynn leder mellom polene vil den sansynligvis brenne av, er kabelen kraftig nok slik at den ikke ødelegges (dette er det jeg kaller kortsluttning) vil batteriet lades ut på kort tid, dersom det ikke ekspoderer (brenner opp). Annbefaler at du ikke prøver dette selv, dersom du ikke tror meg.

Jeg tviler på om batteriet etter å ha stått slik i lang tid noen gang blir brukbart.

Men det er som sagt mulig du har en annen definisjon av kortsluttning.

Ok. Du tenker riktig og regner 11,4V som flatt. For det er det i den forstand av at deb bør lades snarest. Men jeg trodde du mente skikkelig flatt. (under 2 Volt).

Men for deg er det håp. Kjør en lengere tur så, bruker du litt strøm i ca 10 minutter og så måler du spenningen. Er det da over 12,5V skulle det være ok.

Ps. Batteriet dit er sansynligvis ikke kortsluttet. Det er noe annet som fortelles over her.

Ok. Du tenker riktig og regner 11,4V som flatt. For det er det i den forstand av at deb bør lades snarest. Men jeg trodde du mente skikkelig flatt. (under 2 Volt).

Men for deg er det håp. Kjør en lengere tur så, bruker du litt strøm i ca 10 minutter og så måler du spenningen. Er det da over 12,5V skulle det være ok.

Ps. Batteriet dit er sansynligvis ikke kortsluttet. Det er noe annet som fortelles over her.

Takk skal du ha. Var ute en lengre tur idag og batteriet viser nå 13 volt.

Flatt er sånn som batteriet i jolla (AGM 30 Ah) var etter en uke med nedfellbare lanterner nede og på. De burde koble seg ut når de er nedfelt, men ikke så. Lader ville ikke lade fra 0 volt, måtte lure spenningen litt opp for å få tenning på laderen. Spenningen er nå igjen på topp og tilsynelatende er alt ok, ihvertfall så langt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...