toba52 Startet 23.April.2010 Del på Facebook Startet 23.April.2010 jeg bare lurer på en ting... hva er forskjellen mellom 2 takter og 4 takters motor? det jeg vet er at 2 takteren går ett par knop fortere en 4 takteren og at 2 takteren bruker mere drivstoff. det jeg også vet er at 4 takteren veier litt mer og bråker ikke like mye som 2 takteren... er det noe mer?? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 hva er forskjellen mellom 2 takter og 4 takters motor? 2-takter ( klikk på linken ) 4-takter ( klikk på linken ) det jeg vet er at 2 takteren går ett par knop fortere en 4 takteren og at 2 takteren bruker mere drivstoff. 2-taktere er generelt lettere + de produserer kraft på hver runde de går... noe av grunnen til at de er kjappere en 4 taktere... 4-takteren har flere interne deler som gjør motoren litt mere komplisert ( mekanisk sett ), MEN de produsere kraft kun på annethvert omdreining . Og det at 2-takteren bruker mere bensin, er med dagens teknologi feil, de er mere eller mindre likestilt... finnes 2-taktere som bruker mindre bensin en sammenlignbare 4-taktere... Gjelder å velge riktig motor til HVA en skal bruke den til Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Teerex Svart 23.April.2010 Del på Facebook Svart 23.April.2010 2-takteren jobber i 2 takter, mens 4-takteren jobber i 4-takter. dermed blir det en vesentlig forskjell i mekanikken. Evinrudes e-tec 2-taktere er geniale da de kombinerer fordelene med både 2 og 4-taktsmotorer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Etterhvert har vel vektforskjellen mellom 2- og 4-takt blitt mindre. Ofte har 2-takt mer kraft i mellomregisteret, mens 4-takt har mer kraft på topp. Dette kan gi høyere toppfart, men f.eks. 80hk er nå engang 80hk...og går like stor propell like fort i vannet, går båten like fort. Var en selger som prøvde å innbille med at Mercury Optimax 75hk gikk bedre enn EFI 80hk (4t), fordi 4T var så stor om klumpete...uten at han klart å argumentere noe mer for det. Faktum er ca likt, eller 2T har litt lavere toppturtall, og med samme undervannshus, utveksling og propell, får jeg det ikke til å stemme at han hadde rett. Vekforskjellen var 175kg på 2T og 181kg på 4T, utgjør jo ikke mange literene bensin (eller to-taktolje) det... En 4T kan gå timesvis på tomgang, det kan endel 2T også om dagen. 2T kan ha annen eksoslukt. Ofte er 4T stillere på lave turtall, på toppturtall varierer det veldig hvem som er stillest. Servicemessig er nok 2T enklere, ikke noe oljeskift på motor. Men er vel største forkjellen, siden undervannshus og elektronikk har dem begge. Noen 4T er tyngre enn 2T i samme effekt, andre ikke. Må taes med i avgjørelsen. På min båt, Ryds 510, skulle jeg ha 80 hk. Der veier 4T 181 og 2T 175. Båten har godt med bæring akter, og kan med en 60kg lettere 60hk gå litt på nesa. Men når en har bestemt seg for båt, og kan velge motor, så bør en vurdere alternativene. Jeg synes det er forlokkende med en stille motor på lave turtall, samt slippe å etterfylle to-taktolje. Noen drar mye vannski og trenger effekt i mellomregister. Uansett, en ny motor om dagen bruker ca likt med drivstoff om den er 2T eller 4T, 4T er generelt noen tusen dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Etterhvert har vel vektforskjellen mellom 2- og 4-takt blitt mindre. Ofte har 2-takt mer kraft i mellomregisteret, mens 4-takt har mer kraft på topp. Dette kan gi høyere toppfart, men f.eks. 80hk er nå engang 80hk...og går like stor propell like fort i vannet, går båten like fort. Var en selger som prøvde å innbille med at Mercury Optimax 75hk gikk bedre enn EFI 80hk (4t), fordi 4T var så stor om klumpete...uten at han klart å argumentere noe mer for det. Faktum er ca likt, eller 2T har litt lavere toppturtall, og med samme undervannshus, utveksling og propell, får jeg det ikke til å stemme at han hadde rett. Vekforskjellen var 175kg på 2T og 181kg på 4T, utgjør jo ikke mange literene bensin (eller to-taktolje) det... En 4T kan gå timesvis på tomgang, det kan endel 2T også om dagen. 2T kan ha annen eksoslukt. Ofte er 4T stillere på lave turtall, på toppturtall varierer det veldig hvem som er stillest. Servicemessig er nok 2T enklere, ikke noe oljeskift på motor. Men er vel største forkjellen, siden undervannshus og elektronikk har dem begge. Noen 4T er tyngre enn 2T i samme effekt, andre ikke. Må taes med i avgjørelsen. På min båt, Ryds 510, skulle jeg ha 80 hk. Der veier 4T 181 og 2T 175. Båten har godt med bæring akter, og kan med en 60kg lettere 60hk gå litt på nesa. Men når en har bestemt seg for båt, og kan velge motor, så bør en vurdere alternativene. Jeg synes det er forlokkende med en stille motor på lave turtall, samt slippe å etterfylle to-taktolje. Noen drar mye vannski og trenger effekt i mellomregister. Uansett, en ny motor om dagen bruker ca likt med drivstoff om den er 2T eller 4T, 4T er generelt noen tusen dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Etterhvert har vel vektforskjellen mellom 2- og 4-takt blitt mindre. Ofte har 2-takt mer kraft i mellomregisteret, mens 4-takt har mer kraft på topp. Dette kan gi høyere toppfart, men f.eks. 80hk er nå engang 80hk...og går like stor propell like fort i vannet, går båten like fort. Var en selger som prøvde å innbille med at Mercury Optimax 75hk gikk bedre enn EFI 80hk (4t), fordi 4T var så stor om klumpete...uten at han klart å argumentere noe mer for det. Faktum er ca likt, eller 2T har litt lavere toppturtall, og med samme undervannshus, utveksling og propell, får jeg det ikke til å stemme at han hadde rett. Vekforskjellen var 175kg på 2T og 181kg på 4T, utgjør jo ikke mange literene bensin (eller to-taktolje) det... En 4T kan gå timesvis på tomgang, det kan endel 2T også om dagen. 2T kan ha annen eksoslukt. Ofte er 4T stillere på lave turtall, på toppturtall varierer det veldig hvem som er stillest. Servicemessig er nok 2T enklere, ikke noe oljeskift på motor. Men er vel største forkjellen, siden undervannshus og elektronikk har dem begge. Noen 4T er tyngre enn 2T i samme effekt, andre ikke. Må taes med i avgjørelsen. På min båt, Ryds 510, skulle jeg ha 80 hk. Der veier 4T 181 og 2T 175. Båten har godt med bæring akter, og kan med en 60kg lettere 60hk gå litt på nesa. Men når en har bestemt seg for båt, og kan velge motor, så bør en vurdere alternativene. Jeg synes det er forlokkende med en stille motor på lave turtall, samt slippe å etterfylle to-taktolje. Noen drar mye vannski og trenger effekt i mellomregister. Uansett, en ny motor om dagen bruker ca likt med drivstoff om den er 2T eller 4T, 4T er generelt noen tusen dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Ja trulsant, nå har vi nok fått det inn med teskjeer de fleste av oss. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 24.April.2010 Del på Facebook Svart 24.April.2010 Ja trulsant, nå har vi nok fått det inn med teskjeer de fleste av oss. Gode råd kan ikke gjentas for ofte.. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.