Jump to content

Selvpolerende eller hardt bunnstoff til hvilken fart?


Lykken VI

Recommended Posts

Hei

Finner mange tråder om bunnstoff.

Selvpolerende beregnes til motorbåt mens hardt til båter som går fort... :confused:

Men ett spørsmål jeg ikke finner svar på er:

Hvilken fart (toppfart) regner dere som hurtiggående ?

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Det samme lurer jeg også på. Leste nettopp at biltemas bunnstoff mest sannsynlig ikke er selvpolerende. Har tenkt å sjekke om eksisterende bunnstoff på båten smitter av og dermed finne ut om det er hardt eller selvpolerende. Så om eksisterende bunnstoff er hardt kan jeg bruke bunnstoff fra biltema. Ellers må jeg vel kjøpe nytt bunnstoff.

 

Btw min båt går i ca.42knop. Så får se i morgen om forrige eier har brukt hardt eller selvpolerende.

Link to post
Share on other sites

Båten min har hardt bunnstoff, med noe selvpolerende flekkvis( er så i si helt slitt vekk). Så det er ikke allverden å fjerne det siste av selvpolerende og på føre hardt igjen.

Men trenger jeg hardt?

Det er enklere å bare påføre selvpolerende.... :cool:

 

Kan det være man mister noe fart med selvpolerende stoff? :sweat::smiley: I tilfelle hvor mye....

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du mister en halv til en knop hvis du er uheldig? Veldig mye utgjør det ikke uansett. Selvpolerende er vel OK opp til 35-40 knop såvidt jeg har forstått, over dette bør man ha hardt. Min båt går max 11 knop, så jeg greier meg veldig bra med selvpolerende....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da blir det selvpolerende!!! :yesnod::flag:

Om båten hadde gjort borti mot 50knop og man evnt mister maks 1 knop, så ville jeg valgt selvpolerende da å :flag_bp:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg brukte Jotun nonstop selvpolerende, mørk blå i fjor.

Båten lå ute på sjøen i hele fjor sommer og i vinter, tok opp for noen dager siden. Og den var nesten ikke grodd! :thumbsup:

Nå flekker jeg på det der er slitt bort og pynter "vannlinja".

ENKELT :yesnod:

 

Motoren derimot hadde mye blåskjell, anodeskifte står for tur.

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Da trenger du drevspray. Anoder er mot korrosjon ikke skjell. :giggle:

 

Når jeg tenker meg om så stemmer det at anoder er mot korrosjon :headbang: :headbang: :headbang::headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

Men hva er drevspray? :confused: Er det på sprayboks, mer som silikonspray/verktøy på boks etc?

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...