Jump to content

VP AQ175A V6, spørsmål angående tenningsinnstilling


hei sveis

Recommended Posts

Skal justere tenning på en VP AQ175A,V6. Har tall på remskiva,skal være 10 grader på tomgang,men hvilket av merkene skal jeg stille etter ? Det sitter vel 6 "pigger", merker etterhverandre på blokka,litt lenger ned er det 1 " pigg" alene. Er det midt mellom de 6 "piggene" som er riktig ? Noen som kan hjelpe?

Link to post
Share on other sites

Kjører på jeg: fordeleren har jeg tatt ut,merket dens innstilling i forhold til blokka,også merket opp rotorens stilling med tusj. Nå har jeg reparert litt på fordeleren,rotoren har dermed blitt flyttet,vil dette bli problem når jeg skal montere ?

Link to post
Share on other sites

Kjører på jeg: fordeleren har jeg tatt ut,merket dens innstilling i forhold til blokka,også merket opp rotorens stilling med tusj. Nå har jeg reparert litt på fordeleren,rotoren har dermed blitt flyttet,vil dette bli problem når jeg skal montere ?

Normalt sett skal det bare gå ann å flytte rotorens posisjon til 0 eller 180 grader, dvs at at du kan snu fordelerlokket 180 grader slik at sylinder 1 tenner slik som tidligere, slik at rekkefølgen ikke blir endret. Jeg vet fra min motor (når den levde :sad: ) at et kjennetegn jeg hadde på fordeleren var at sylinder nr 1 tente der ledningen fra stiften kommer ut, da ble valget der eller 180 grader snudd om noe skjedde. Men du kan også sjekke det slik at nede på reimhjulet er TDC på 0 og sylinder nr 1 på topp, da skal sylinder nr 1 tenne, slik justerer inn hvordan du skal "plugge" tennkablene til fordelerlokket slik at rekke følgen blir 1-6-5-4-3-2 og den følger klokken i retning mener jeg å huske men det ser du enkelt ved å vri litt på motoren hvilken vei rotoren går. Håper dette er til hjelp for deg.

 

Bare et spørsmål men du hadde vel en annen tråd her tidligere der du sa at rotor kunne vris helt rundt, dvs at stillingen til rotor sto plassert helt ukjent, dermed vil det ganske sikkert stemme ganske bra nå når du setter den sammen. :smiley:

Redigert av Nordkapp 22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for bra forklaringer,da skulle det ikke være noe problem å tørne motor for å sette inn fordeleren, til sylinder 1 er på topp da ? Hvis jeg har forstått riktig så passer altså rotorakselen kun 0 eller 180 grader på kamaksel ? Ser ikke ut som den passer nedi etter de merkene jeg lagde på blokka og inni fordeleren. Det er vel fordi jeg har vridd rotor i forhold til aksel når jeg har reparert den!

Link to post
Share on other sites

Stemmer helt det, akselen skal passe 0 eller 180 grader skyvd. Det kan ikke gå så feil for enten er den riktig eller 180 grader snudd. Men det beste er å foreta kontrollen med tdc 0 og når sylinder nr 1 er på topp så er jeg sikker på at den starter opp og går som en klokke. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Laster opp bilde av tenningsinnstillingen på min VP AQ175A.

Har selv vært usikker på hvilket tenningsmerke som skal benyttes, men har etter prøv og feil metoden funnet at denne innstilingen fungerer.

(NB! Bildet viser muligens ikke helt nøyaktig innstilling da det skal noe til å treffe helt med fotograferingen, men det gir en indikasjon.)

Bruker stroboskoplampe ved innstillingen.

Mvh. Øivind

sommerferie_2009_050.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Flott med bilde,har prøvd den innstillingen der,går ikke helt som før.Jeg har ringt ett par Volvo Penta forhandlere,de er ikke sikre hvilke tapper/pigger som skal justeres etter. Hvis noen ser på bildet som "ORO" har lagt inn,noen som vet hvilken av "piggene" som skal brukes?

Link to post
Share on other sites

Jo,tenkte ikke på det i farta! Da står det 0 på skalaen,stempel på topp på en av "piggene".Jeg skal ha 10 grader fortenning ved 600 omdr.,vil det si at 10 som er markert med grønt felt på skalaen skal stemme med denne piggen når jeg bruker tenningslampe? (må ha det inn med teskje vet du!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...